VW Golf BlueMotion Technology 1.2 (Bensin) – Aug 2016

Volkswagen Golf BlueMotion Technology 1.2

För ett par år sedan hade alla bilmärken en särskild beteckning för sina särskilt miljövänliga bilar. Nu har många lagt ner sina, men Volkswagen har kvar sin BlueMotion, ibland dessutom med tillägget Technology. Vi testar Golfen med detta tillägg och funderar på vari miljövänligheten ligger. 

  • Pris: Från 197 500 kr, kampanjpris från 174 900 kr
  • Drivmedel: Bensin
  • Förbrukning: 4.9 liter/100 km (ECE)
  • Klimatpåverkan: 114 g CO2/km (ECE)
  • Säkerhet: 5 stjärnor i Euro NCAP. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, dubbla krockkuddar fram och krockgardin standard, krockkuddar bak extra. 
  • Motor: 1.2 liters bensinmotor, 81 kW (110 hk) vid 5 000 r/m, max vridmoment 175 Nm mellan 1 400 och 540 r/m, 
  • Växellåda: 6-växlad manuell, finns även med sjuväxlad DSG dubbelkopplingslåda
  • Mått: L 426 cm, B 179 cm, H 149 cm, axelavstånd 262 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 1 235 kg, maxlast 420-595 kg, släp 1300 kg, bagage 380/1 270 l
  • Prestanda: 0-100: 9,9 sek, toppfart 215 km/h
  • Miljöförmåner: Inga
  • Fordonsskatt: 426 kr/år
  • Garantier: Nybil 2 års, vagnskade 3 år, lack 3 år, genomrostning 12 år
Grön men inte grönast 
Golf TSI har en diskret logga på bagageluckan som säger BlueMotion Technology. Det innebär att bilen har anpassad motorstyrning med modifierad mjukvara för att sänka förbrukningen, har sänkt varvtal vid tomgång, högre utväxling på de övre växlingsstegen, växlingsrekommendation för val av den effektivaste växeln, optimerad aerodynamik för lägre luftmotstånd med bottenplattan delvis täckt av paneler, kylargrillen delvis sluten,lättrullande däck och start-stopp-system. Dessutom återförs bromskraftsenergi till batteriet, vilket sparar en del bränsle till en bråkdel av kostnaden för ett hybridsystem. 
Allt detta är gott och väl, en del är standard också på bilar utan särskilda miljöambitioner, medan annat är ovanligare och mer imponerande. Men detta är inte den klimatsmartaste Golfen, för Blue Motion drivs helt fossilt. Golf GTE är en laddhybrid, e-Golf är en elbil, Golf Multifuel kan tankas med etanol och Bifuel – som bara finns som kombi – med fordonsgas. Vi kan alltså snabbt konstatera att loggan inte står för de allra klimatsmartaste versionerna, utan snarare för de snålaste. 
Golf BlueMotion Technology finns med 1.2 och 1.4-litersmotor, 1.4 är samma som för etanolversionen medan den lilla motorn enbart finns för bensin. Sen finns det en BlueMotion, alltså utan tillägget Technology, som är trecylindrig och mer miljöextrem, men fortsatt bara bensindriven. 
Kompakt liv
Alla Golf av sjunde generationen har blivit snäppet klimatsmartare än förra upplagan, eftersom vikten minskat genom ett nytt sätt att använda stål av varierande tjocklek i samma komponent. Det har samtidigt ökat vridstyvheten utan att priset skjutit i höjden, vilket det hade gjort om man t.ex. använt aluminium för att minska vikten.
Golf finns som tre eller fem dörrars halvkombi, samt i en förhöjd version och som riktig kombi. Tredörrarsversionen är det inte många som väljer av den enkla anledningen att bakdörrarna inte kostar något extra. 
Bakom ratten är det mycket lätt att känna igen sig, allt är så förnuftigt och genomtänkt att det bara är att sträcka ut handen efter vad man tror ska finnas där, och så finns det där. Inte konstigt att bilen är populär som hyrbil, på körskolor och i kommuner. 
Fram sitter man väldigt bra, med komfortabla stolar som kan sänkas så lågt att det känns som en sportbil och ratt som kan ställas in i alla ledder. Bak sitter man också utmärkt, och genom att Golfen har en låg midjelina blir det ljust och luftigt samtidigt som också barn kan se ut och slippa bli åksjuka. Alla versioner av Golf på upp till 120 hästar har enklare stötdämpning än de motorstarkare varianterna, men om jag inte hade läst det skulle jag inte ha tänkt på det. Åkkomforten är hög och väggreppet bra. 
Bagageutrymmet är relativt stort, med låg lasttröskel, smarta lastkrokar och extrautrymme under golvet. Baksätet är del- och fällbart och golvet blir nästan platt när sätena fällts. Något reservhjul finns inte, men det är välan onödig dödvikt för alla moderna bilar att släpa på? Den som vill dra släp får ta med sig 1 300 kilo, mycket men faktiskt mindre än till exempel vad laddhybrioden får bra. 
Snåla hästar
110 hästar är nära nog så lite det går att få i en Golf; utomlands finns svagare versioner men de saluförs inte här. Tiden då pappas Golf GTI med 110 hästar var tuffast i klassen känns långt borta, nu har värsting-Golfarna mer än det dubbla. De 110 hästarna räcker utmärkt, och tillsammans med den fina sexväxlade lådan är det bra drag jämt. Att motorn har sänkt tomgångsvarvtal eller förhöjda växlar för att pressa förbrukningen märks aldrig, däremot har jag god glädje av växelindikatorn som flera gånger uppmanar mig att växla upp till sexan tidigare än jag tänkt. 
Vi snittar kring 0,5 liter milen ett par dagar i Dalsland och Värmland, i sommartemperaturer och halvtom bil. Det är rena dieselsiffror med en bensinmotor och nära vad en hybrid hade klarat på landsväg – i stan hade hybriden däremot varit snålare. Efter avgasfusket är man förstås orolig för hur det står till med utsläppen, men det har ADAC mätt och slår fast att Golfen är mycket ren. 

Med stor säkerhet
Att Golf fick toppbetyg i Euro NCAP är knappast överraskande; Golf har alltid varit bland de säkraste bilarna. Nu har säkerheten höjts ytterligare ett snäpp, med sju krockkuddar som standard liksom city stopp, multikollisionsbromshjälp och smart farthållare som håller avstånd till framförvarande bil vilket ger avslappad motorvägskörning. Whiplash-skyddet har också förbättrats, efter att tidigare ha kritiserats av bl.a. Folksam. Tyvärr kostar en del av säkerhetsutrustningen extra, såsom sidokrockkuddarna bak och vingelvarnaren.

Golfklubben börjar billigt
Detta är den billigaste Golfen, med en prislapp som teoretiskt börjar på under 200 000 kronor, men redan innan jag kryssat i ett enda val på utrustningslistan är priset 203 600 kr. Gott så, det är fortfarande billigt, bilen är rimligt utrustad och Volkswagens värde varar. Dessutom finns i skrivande stund ett kampanjpris på 174 900 kr inkluisve tre års fri service – riktigt billigt. 
Vi lägger på 14 200 kronor för förarassistenspaketet med nyckellöst system, vingelvarnare, automatiskt ljus, sidokrockkuddar och bältespåminnare bak samt parkeringshjälp, kanske sportstolar för bara 1400 spänn och klimatanläggning för 5 400 kr. Andra möjliga tillval är till exempel panoramaglastak för 9 800 kr eller parkeringsvärmare för 9900 kr. Golf finns både med tre eller fem dörrar, de bakre dörrarna kostar inget extra så få lär välja bort dem. 
Det är lätt att säga att man borde välja en laddbar Golf, GTE och e-Golf, men de kostar nästan 400 000 kronor, så det är nog få som på allvar tvekar mellan en BlueMotion och en ladd-Golf. Inte heller gas-versionen är ett direkt alternativ för särskilt många, eftersom den bara finns som väsentligt större och dyrare kombi. Närmaste och bästa alternativ är antingen den supersnåla trecylindriga BlueMotion, utan Technology-tillägget, eller etanolversionen Multifuel, dock med reservation att även Volkswagen förstås riskerar göra vad de andra bilmärkena redan gjort och lägga ner etanolversionen. Det sitter långt inne att rekommendera en ren bensinbil och det gör vi inte heller, men ska du välja en bensinare hittar du inte mycket som är snålare, smartare och lika lätt att leva med som Golf Blue Motion Technology. 
Vi gillar: 
  • Kvalitet
  • Komfort
  • Säkerhet
  • Låg förbrukning
  • Pigg
  • Prisvärd
Vi ogillar: 
  • Enbart bensinddrift
Överväg också: 
Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, augusti 2016

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem