Volkswagen Golf Multifuel TSI 122 Multifuel
Alla vet vad en Golf är, efter 40 år och 30
miljoner tillverkade bilar. Den sjunde generationen befäster bilden av Bilen
Bil, nu med fler miljöversioner än någonsin att välja mellan.
- Drivmedel: E85/bensin
- Pris: 189 900 kr i basutförande
- Miljöpåverkan: Certifierad för 123 g CO2/km vid bensindrift, motsvarar ca 70 g CO2/km vid drift på E85
- Bränsleförbrukning: Stad 0,92/0,68 l/mil,landsväg 0,61/0,44, blandad körning 0,72/ 0,53 l/mil, avser E85 resp bensin
- Växellåda: Sexväxlad manuell
- Säkerhet: 5 stjärnor i Euro NCAP.Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, dubbla krockkuddar fram och krockgardinstandard, krockkuddar bak extra.
- Motor: 1,4 liter, turbo, 122 hk (90 kW) vid 5500 varv/min, max vridmoment 200 Nm vid 1500-4000 varv/m
- Mått: L 425 cm, B 180 cm, H 145 cm,axelavstånd 264 cm
- Vikt: Tjänstevikt 1 235 kg, maxlast 495kg, släp 1 400 kg, bagage 380/1 270 l
- Tankvolym: 50 l, räckvidd 690 km på E85, 940km på bensin
- Prestanda: 0-100: 9.3 sek, toppfart 203 km/h
- Miljöförmåner: Fordonsskattebefriad i fem år,gratis parkering i vissa kommuner.
- Förmånsvärde: 1 371 kr/mån, 1 429 krför Masters
- Garantier: Nybil 2 års, vagnskade 3 år, lack 3år, genomrostning 12 år
Större, lättare, snålare
För varje generation har Golf blivit större,så mycket att lillasyster Polo nu är en kvartsmeter längre än ursprungs-Golf.Men sjunde generationen har Golf blivit rymligare men samtidigt hela hundrakilo lättare. Det har de uppnått bland annat genom att använda stål av varierande tjocklek i en och samma het-pressade komponent, däremot har det inte använts särskilt mycket aluminium, kolfiber eller andra lätta material. Samtidigt harkarossen blivit blivit vridstryvare och krocksäkerheten bättre – skickligt jobbat!
Rymlig och luftig
Fram sitter man väldigt bra, med komfortablastolar med manuellt svankstöd, ratt som kan ställas in i alla ledder, och den kanske allra mest lättlästa instrumentbrädan på marknaden, dock med väl många knappar på ratten.
Bak sitter man också utmärkt, och genom att Golfen har en låg midjelina blir det ljust och luftigt samtidigt som också barn kan se ut och slippa bli åksjuka. Den som vill kan beställa ett långt glastak men det är inte öppningsbart.
Golf har smarta förvaringsfack i bilen, under framsätet, i taket, och med riktiga fack i dörrarna och genom lastningslucka i baksätet. Bagageutrymmet är stort och lasttröskeln har sänkts, dessutom med smarta lastkrokar och ett rejält extrautrymme under golvet. Vill man dra släp kan man välja en krok som enkelt fälls in under bilen när den inte används.
Stabilt och säkert
Golf har för varje generation blivit alltvuxnare, både i storlek och beteende. Nu är den genomtrygg att köra, med chassioch stötdämpning som både sväljer dåliga vägar och låter bilen sträcka ut på snabbavägar. Styrningen är lätt och precis, men kan med ett enkelt knapptryck påpekskärmen ställas om till sportläge och går då lite tyngre. Växellådan ärlagom högt växlad, sexan funkar från 60 km/h och efter rödljuset kan man växlaettan-tvåan-sexan. Tyvärr är handbromsen automatisk, däremot uppskattashold-knappen som gör att bilen inte rullar bakåt om man står still iuppförsbackarna. Start-stopp-systemet funkar utmärkt och motorn går igångmycket lenare än i en diesel.
Att Golf fick toppbetyg i Euro NCAP är knappast överraskande; Golf har alltid varit bland de säkraste bilarna. Nu harsäkerheten höjts ytterligare ett snäpp, med sju krockkuddar som standard liksom multikollisionsbromshjälp och smart farthållare som håller avstånd tillframförvarande bil vilket ger avslappad motorvägskörning. Whiplash-skyddet har också förbättrats, efter att tidigare ha kritiserats av bl.a. Folksam. Men det finns mer att göra – man måste välja Masters-paketet för att få bakresidokrockkuddar, det finns inga fotgängarkrockkuddar och ingen vingelvarnare. Här är till exempel konkurrenten Ford Focus vassare.
Äntligen snål etanolbil
Golf finns nu i fler miljövarianter än någonsin; förutom etanolversionen Multifuel gasversionen EcoFuel, elversionene-Golf och snåldieseln Blue Motion. Länge var snålutrustning förbehållet snåldieslar; etanol- och gasvarianterna miljöbilsklassades i alla fall och fick då vara utan lättrullande däck, växelindikatorer, start-stopp-system och annan effektiv utrustning. Nya Golf Multifuel har allt detta, vilket bidrar till att vi snittar just över 0,6 liter etanol per mil under testet. Därmed är den ett klart bättre miljöval än snåldieseln, medan gasversionen är än bättre för den som kan tanka biogas och elbilen allra bäst för den som klarar sig med de femton milens räckvidd.
Etanolmotorn är samma storlek som förr menhelt ny, skapad för Sverige och några få andra marknader, samma motor finnsockså enbart för bensin och den som vill ha Volkswagens sjuväxlade DSG-lådamåste tyvärr välja bensinversionen. Men DSG:n har krånglat och den som väljerbensinaren förlorar förstås miljöbilsdefinitionen med tillhörande fördelar,samt en dryg krona milen när man inte kan tanka etanol. Motorn ska snart kommamed ACT, automatisk cylinderavstängning, vilket ska spara en halv deciliter permil – oklart ännu om det också gäller etanolversionen.
Smådyr men prisvärd
Golf finns från 173 500kr, då är det en105-hästars bensinare. Etanolaren kostar 16 500 kr mer, 189 900 kr,203 400 kr i det Masters-utförande de allra flesta kommer att välja. Dåingår fem dörrar istället för tre, adaptiv farthållare, automatiskluftkonditionering, city emergency brake, elektriska fönsterhissar fram och bakoch mycket annat. Förarassistanspaketet för 13 500 kronor är också ett bra val,med vingelvarnare, parkeringshjälp, sidokrockkuddar och bältespåminnare bak.
Golf är några tusenlappar dyrare än många avkonkurrenterna, men de extra tusenlapparna märks. Kvaliteten är gedigen i varjesöm, pekskärmen på mittkonsolen är standard även i de billigaste versionerna,ljuddämpningen är utmärkt och knappar och reglage känns hämtade från Audi.Dessutom är driftskostnaderna låga eftersom Golf har högt andrahandsvärde –trots
ganska klena garantier, med bara två årsnybils- och tre års vagnskadegaranti, och rostskyddsgarantin på tolv år har blivit hårt kritiserad eftersom den bara gäller mot genomrostning.
Vi håller med Volkswagen om att Golf är ”DasAuto” – den passar alla utom de som behöver verkligt stora utrymmen. Det ärockså nackdelen; många vill ha något mer ”eget” än en Golf. För de som kanuttrycka sin personlighet på andra sätt är Golf en utmärkt bil, ochetanolversionen en av de bästa miljöbilarna på marknaden.
Vi gillar:
- Effektiv etanolmotor
- Komfort
- Prestanda
- Säkerhet
Vi ogillar:
- Klena garantier
- Endast manuellväxellåda
- Lite opersonlig
Överväg också:
- VW Golf biogas, el eller snåldiesel
- Ford Focus EcoBoost eller snåldiesel
- Nissan Leaf
- Peugeot 308 snåldiesel
Text: Mattias Goldmann, sep 2013
Bild: Martin Prieto Beaulieu, sep 2013