VW ID Buzz Cargo

Drivmedel: El

Pris: Proline 470 000 kr, Cargo 506 200 kr, 4Motion 547 200 kr, alla priser exklusive moms, innan avdrag för premie upp till 50 000 kr. Företagsleasing 3 706 / 3 991 / 4 314 kr/mån, 

Mått: L 472 cm, B 198 cm, H 193 cm, axelavstånd 299 cm

Vikt: Tjänstevikt 2 283/2 415 / 2 528 kg, lastvikt 640-735 kg, taklast 75 kg, bagageutrymme 3.9 m3, släp max 1 000 / 1 200 / 1 800 kg

Motor: Max effekt 125 kW/170 hk / 210 kW/286 hk / 250kW/340 hk

Kraftöverföring: Motor bak, drivning bak, automat, finns även med fyrhjulsdrift

Batteri: Litium-jon, 57 eller 77 kWh 

Räckvidd: 330/449/421 km enligt WLTP

Förbrukning: 20,6 / 19,5 / 20,6 kWh/100 km enligt WLTP

Laddning: 135/185 kW, cirka 30 minuter till 80%. AC-laddning 11 kW.

Säkerhet: Fem stjärnor av Euro NCAP (2022), 92% för skydd av vuxna, 87% för skydd av barn, 60% för skydd av oskyddade trafikanter, 90% för förarstödsystem.

Prestanda: 0-100 km/h ca 10/8 sek, toppfart 145/160 km/h

Miljöförmåner: Bonus 50 000 kr

Garantier: Volkswagens sedvanliga, batteri 8 år/16 000 mil (det som inträffar först, avser 70% kvarvarande kapacitet)

Efter barndomens alla minnen med runda Folkabussar i alla de färger, blev den kantigare, förnuftigare och tråkigare, men med eldrivna Buzz har Volkswagen nosat rätt på ursprunget. Hur funkar det som skåpbil? Vi testar!

Eld och lågor

Min dotter ska flytta och självklart hjälper vi till – och självklart ska flytten ske fossilfritt. Utbudet är numera gott, till rimliga priser och med god räckvidd, med Ford e-Transit som en favorit; det är ju en eldriven Mustang under skalet! Men den ser tråkig ut och det är viktigt att göra ett gott första intryck på grannarna. Fram kliver Volkswagens coolt designade Buzz, som sedan en tid också finns i Cargo-utförande. Och det tycks inte vara många som månar om det första intrycket, för detta är med god marginal den bäst säljande eldrivna transportbilen. Men man ska aldrig förminska någon till att vara sitt utseende, och eftersom alla redan både sett och bedömt detta, så kan vi raskt gå vidare till det avgörande: Cargo som lastfordon.

Lastar stort, men inte tungt

Med en totallängd på 4.72 meter är Buzz mindre än de flesta skåpbilar, men den korta trubbnosen och faktumet att den är byggd från början för att vara elbil – inga andra drivmedel erbjuds – gör att utrymmet används väl. 3.9 kubikmeter med maxlängden vid golvet på 221 centimeter och bredd på 173 cm (dock bara 123 cm mellan hjulhusen) betyder två lastpallar – men inte att dotterns stora soffa ryms. Maxlasten mätt i kilo är begränsad; med tre personer i bilen är du nere på drygt 400 kilos lastkapacitet. Testbilen har bara skjutdörr på ena sidan och dubbla bakdörrar, det går också att få med stor baklucka. Cargo kan dra ordentligt med släp; 1 000 kilo i basversionen, 1 200 kilo med stora motorn och hela 1 800 kilo om man väljer fyrhjulsdrift. 

Att det inte finns någon frunk är i grunden bra; elbilar som har lastutrymme i nosen är antingen baserade på fossilbilar och fick plats över när förbränningsmotorn togs bort, eller så har bilföretaget inte vågat utnyttja fördelarna med att elmotorn tar mycket mindre plats. 

Fantasilöst bakom ratten

När jag kliver upp bakom ratten i Buzz Cargo är det med en känsla av besvikelse. Inte för att förarmiljön är dålig – den är jämnbra med Volkswagens andra ID-modeller med anmärkningar framför allt på touchknapparnas dåliga funktionalitet – utan för att den är så trist. Buzz-versionerna för persontransport har inte den lekfullhet man väntar sig av Folkabussens arvtagare, men lite finns det i alla fall som piggar upp. I Cargo är det mörkt, trist, ocharmigt. I testprotokollet blir det inga minuspoäng, men nog är det synd att den pigga uppsynen inte sträcker sig till insidan?

Pluspoäng ger jag däremot till att Buzz har fysiska knappar och vred, inte bara touchfunktioner, men det kompenseras tyvärr av taktila knappar med ett slags dragreglage som fortfarande funkar ganska dåligt och är omöjligt att se i mörkret. Däremot fungerar röststyrning utmärkt och med den kan jag sköta det mesta utan att ta händerna från ratten. 

Förarstolen har begränsat med inställningsmöjlighet, t.ex. inget svankstöd, och för den som är riktigt lång slår nog stolen i skiljeväggen bakom sätena. Man sitter upprätt; detta är trots allt en skåpbil, och har bra uppsikt framåt och åt sidorna, medan man måste betala extra för att få en liten ruta i lastväggen så att man alls ser något i backspegeln. Cargo är fullt tresitsig; jag och två stora grabbar som ska bära soffor och skåp sitter bekvämt. Utan merkostnad kan du istället få två separata framstolar, men varför? Kupén känns luftig med mycket plats fram till vindrutan, men tyvärr är det svårt att använda utrymmet, eftersom det fack som finns ovanpå instrumentbrädan är grunt och utan lock. Instrumentpanelen är lite väl liten och pekskärmen på mittkonsolen har inte särskilt många funktioner om man inte köper till navigator och annat. Det finns ett gäng USB- och 12 volts-uttag, och 220 volt i skåpet. 

Knappa inte igång

Som andra ID har Buzz en startknapp där nyckeln en gång satt, men den har ingen funktion, du kan bara sätta dig bakom ratten, lägga i Drive och rulla iväg. Perfekt för den som kör bud och ska hoppa in och ut ur bilen. Växlandet framåt-bakåt sker med ett vred på höger sida ratten, där också handbromsen sitter – utmärkt eftersom det annars skulle ta plats från mittpassageraren. I normalläget är bromskraftsåterföringen mycket begränsad, i B-läget så kraftig att man sällan behöver använda bromspedalen ens i tät stadstrafik. Till höger på mittkonsolen kan man ställa in fyra olika körlägen, Eco, Komfort och Sport samt Individuell som dock inte har mycket till inställningsmöjligheter. Skillnaden mellan de tre första lägena är markant; i Sport håller vi jämna steg med trimmade BMW:s från rödljuset upp till 70 km/h, medan Eco-läget gör bilen markant trögare utan att räckvidden ökar särskilt mycket. Omdömena gäller 2024 års 204 hästarsversion, 2025 är Buzz Cargo antingen lite starkare eller svagare.

Varken lömsk eller stötig

Liksom barndomens folkbuss har Buzz motorn bak och driver på bakhjulen, men nu är inte all vikt över bakhjulen och väghållningen är inte alls lömsk utan trygg och lugn. Cargo har styvare fjädring än Buzz i passagerarversion men den är inte överdrivet stötig, åtminstone inte med standardfälgarna – väljer du de större blir gången hårdare och räckvidden kortare. Ljudnivån är personbilslåg, faktiskt betydligt lägre än flera eldrivna personbilar vi testat på sistone. 

Officiell förbrukning är strax över två kWh per mil, faktiskt något lägre med den starkare motorn medan fyrhjulsdriften ökar förbrukningen lite till. I vårt test klarar vi oss på 1.8, för att vi mest kör i stan där Buzz lådliknande form inte drar upp förbrukningen lika mycket. Räckvidd på drygt 30 mil med lilla batteriet och tio mil till med det stora är helt realistiskt, i alla fall så länge inte kupén måste värmas eller kylas kraftigt. Vid laddstolpen är Buzz bland de absolut bästa skåpbilarna och laddar med upp till 135 kW i basversionen och 185 kW med det större batteriet, men laddningen kan inte påskyndas genom att förbereda batterierna. Uttaget är där jag gillar det minst, längst bak så att man måste backa in till de flesta laddstolpar; alltid opraktiskt och  hopplöst om man har släp. 

Säkerhet på topp

Det är inte länge sen skåpbilar var dödsfällor på hjul, men nu finns det ingen anledning att goda mindre än full pott i Euro NCAP precis som för personbilarna. Buzz klarar det med råge, med höga betyg också i varje delmoment. Buzz krocktestades visserligen i minibussutförandet men betyget gäller uttryckligen också för Cargo. På marginalen är vi kinkiga över att sido- och mittkrockkuddar inte är standard utan kostar 1200 kronor extra – ett självklart tillval men på begagnatmarknaden blir det till att aktivt kolla efter detta. Assistanspaketet för 18 800 kronor har körfältsassistent, avståndskontroll, travel assist och backkamera, men vi är inte övertygade om nyttan bland annat för att skyltavläsaren fungerar väldigt dåligt. Vi väljer bara backkameran för billiga 3 000 kronor. 

Kombinera inte fritt

Märkligt nog är inte versionen som bara heter Cargo basversionen, utan den heter Proline och har lilla batteriet på 59 kWh och lilla motorn på 170 hästar. Cargo har 79 kWh och 286 hästar, medan 4Motion har detta större batteri, fler hästkrafter och fyrhjulsdrift. I motsats till Buzz för passagerare, finns Cargo ännu inte i förlängd version, och inte heller med förhöjt tak eller någon av de andra versioner som andra skåpbilar brukar erbjudas i. 

Bästa valet beror på behoven; distributionsfirman eller hantverkaren som mest kör i stan klarar sig fint med Proline för 470 000 kr, medan den som ska köra lite längre bör ta Cargo för 506 200 kr. Drygt 40 000 kronor till för 4Motion känns inte värt det för oss, men vi träffar ju fortfarande de som hävdar att de behöver fyrhjulsdrift och då ska de inte behöva vara utan Buzz. I priserna ingår att hela produktionen är klimatkompenserad; ladda med grön el och du har bland de mest klimatsmarta lösningarna bland nya bilar du kan få. 

Vi gillar: Kul utvändigt, smidig att köra, rymlig, komfortabel relativt snål

Vi ogillar: Saknar en större version, tråkig invändigt, vissa missar i förarmiljön, pris

Överväg också:

  • Ford e-Transit : En Mustang som skåpbil
  • Renault e-Trafic : Robust, prisvärd, långmilare
  • Mercedes e-Sprinter: Skåpbil på tyska
  • Opel Vivaro-e, Citroën e-Jumpy, Peugeot e-Expert, Toyota Proace: Olika loggor men samma kompetenta fast lite ”skåpiga” skåpbil

Mattias Goldmann

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem