Volkswagen Polo 1.0 TGI
För Miljöbästa Bil
2018 har Goldmann gasdrivna Volkswagen Polo som vinnare i klassen för
privatpersoner. Varför – när det nu finns så många bra elbilar? Här testar han
bilen och reder ut begreppen!

|
Större behövs inte

Polo kliver nu för första gången över fyrametersstrecket, med störst tillväxt mellan hjulaxlarna – nästan en decimeter jämfört med föregångaren. Det betyder mer plats i kupén, stabilare uppträadande på vägen och ett rejält mycket större bagageutrymme än tidigare. I övriga versioner ryms nu 351 liter bagage, och därmed kommer vi till TGI:s första test; hur mycket bagageutrymme måste offras för gasdriften? På pappret är svaret 100 liter, men i verkligheten handlar det om att utrymmet ”under golvet” försvunnit. Den minnesgode vet att det var i detta utsatta läge Volkswagens gastankar tog stryk, men nu är det inte längre simpla ståltankar utan en kombination av glas- och kolfiber i flera lager, där det yttersta är genomskinlig plastkomposit som blir mjölkvitt om det skadats och därmed snabbt avslöjar läckor. Cylindrarna är inte bara avancerade, utan också 56 procent lättare än om de vore i stål.
I kupén i övrigt märks inga förändringar jämfört med bensin- eller dieselversionerna; både fram- och baksäten är exakt likadana vilket betyder överraskande goda utrymmen och hög komfort. Baksätet fälls i tredjedelar och golvet blir då nästan plant; vi använder Polon som flyttbil och är då glada över att den också är både lättlastad och oömt inredd.
Förarmiljön är typiskt Volkswagen-redig; redan första gången jag sätter mig bakom ratten är allt där jag förväntar mig. Dessutom är kvaliteten av det där gedigna slaget som inte riktigt går att sätta fingret på, men som gör att man förväntar sig att saker håller.
Till skillnad mot vissa efterhandskonverterade bilar, är instrumenteringen utförd för gasdrift, med mätare för hur mycket gas det finns kvar och digital information både om aktuell och snittförbrukning av gas, samt återstående räckvidd på gas och totalt. Det som överraskar är den stora pekskärmen på mittkonsolen, inklusive en väl fungerande och svensktalande gps, men de flesta funktioner sköts fortfarande med knappar och vred snarare än med skärmtryck – rätt avvägt tycker jag.


En trea räcker
90 hästar är fem färre i samma motor i bensinutförande och samtidigt har gasbilen blivit strax över hundra kilo tyngre, så vi förväntar oss inte sprudlande prestanda. På pappret ser Polon nästan slö ut, med nästan 12 sekunder för 0-100 km/h, men det är ju inte många som accelererar till hundra hela dagarna och i de mycket mer vardagsrelevanta farterna är Polon pigg.
En gasbils extra kilon kan ibland märkas på hur bilen beter sig på vägen, särskilt om all vikt är över och bakom bakhjulen, men Polon uppför sig alltid trevligt och enkelt.
Tyvärr är gasversionen den enda Polon som inte går att utrusta med automat eller dubbelkopplad DSG-låda, utan får hålla till godo med en femväxlad manuell låda. Det funkar i och för sig bra, fem växlar räcker och en växelindikator hjälper mig att hitta rätt växel vilket normalt sett innebär att växla upp lite tidigareän jag tänkt, men nog börjar det kännas lite gammalt att hålla på med koppling och växelspak. Tyvärr innebär nog denna begränsning att en och annan väljer bort gas-Polon.

Säker, välutrustad
Annan teknik vi inte så ofta ser i småbilar är LED-strålkastare, trådlös laddning av mobiltelefoner, adaptiv farthållare och nyckellöst inträde och start av bilen. En del av det är standard redan med Comfortline-paketet, annat kräver Trendline eller individuella paket – många av dem rätt prisvärda, men vi skippar ändå det mesta för att hålla bilen enkel och totalprislappen nere. Tyvärr går det alltså inte att utrusta gas-Polo med annat än manuell växellåda, och några andra karossvarianter än dem femdörrar halvkombin vi testar gives icke.

En vinnare!
Detta sammantaget gör, tycker jag gas-Polo till en värdig Miljöbästa Bil 2018 i klassen för ”vanligt folk”. Huvuddelen av juryn för tyckte inte som jag, utan lyfte fram elbilarna. Och visst; elektromobilitet kommer snabbt nu och det finns underbara bilar att välja på. Men med nästan samma klimatnytta, mycket lägre pris och ett drivmedel gjort av avloppsslam och bananskal tycker jag biogasen är oförtjänt bortglömd och gas-Polo är en utomordentlig representant för drivmedlet.
Vi gillar:
- Effektiv gasmotor
- Snål
- Lång räckvidd på gas och sammanlagt
- Pigg i normal fart
- Innerutrymmena finns kvar
- Säker
- Utstrålar kvalitet
- Minimalt merpris jämfört med bensinversionen
Vi ogillar:
- Viss säkerhetsutrustning kostar extra
- Finns bara med manuell låda
- Drar inte släp
Överväg också:
- Elbilar som Renault Zoe eller BMW i3, mindre gasbilar som Volkswagen Eco-Up eller något större som Opel Astra CNG.
Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, april 2018