X Shore är stor och rymlig, tung och kraftfull – och eldriven och utsläppsfri. Med stora batterier blir räckvidden ändå rimlig. Mattias Goldmann testar, gläds åt att slippa fossila utsläpp och avgaser, men tycker båten är väl stor.
Bild: X Shore
- Typ: Eldriven motorbåt
- Pris: Från € 199 000 (Ca 2.1 milj kr)
- Motor: El, 220 kW maxeffekt, 145 kW kontinuerlig, 400 V,vridmoment 270 Nm kontinuerligt, 460 Nm max
- Mått: Längd 8 m, bredd 2.56 m, höjd 2.8 m övervattenytan, djupgående 0.73 m
- Vikt: 2 600 kg
- Maxlast: 2 500 kg, 12 personer
- Batterier: Litiumjon, 120 kWh (2 Kreiselbatterier à 60 kWh IP67, 18 650 celler, vätskekylda), 370 V
- Laddning: Mode 2, typ 3, med 22 kW trefas 3-4 timmar laddning. Laddning mellan -25 och +45 grader. Snabbladdning 100 kW 20-80% 40min, 0-100% 1 timma 20 min. Enfas, 16 A 36 timmar.
- Förbrukning: Ej angivet
- Räckvidd: Upp till 100 sjömil (185 km) i ca 10 knop, 35 sjömil i 25 knop
- Toppfart: Ca 35 knop
Öppen brutalitet
X Shore är en rejäl båt. Med åtta meters längd och nästan tre meters höjd över vattenytan, sticker den ut bland de få andra båtarna som ligger kvar i hamnen den kulna, regniga novembereftermiddag då vi beger oss ut till sjöss. Designen är också till för att sticka ut, harmonisk säger vissa, brutal tycker jag. Den har en avhuggen front utan reling, hög midja med markerade axlar och stora hawsepipe-hål på sidorna där man kan låta trossar löpa genom ungefär som på stora fartyg. I fören står “The Power of Silence,” en skulptur av en elektrisk ål som också är ett handtag att hålla sig i när man kliver ombord. Känslan av Rolls-Royce ”Spirit of Ecstacy” infinner sig inte riktigt.
I aktern är båten helt öppen, med vattnet bara någon decimeter nedanför fötterna. För den som tycker att det känns otryggt, till exempel om man har barn ombord, kan man få en stängd version även om ingen ännu beställt det. För mig känns den öppna aktern först ovan, men är till stor fördel till exempel om båten skulleanvändas för dykning eller vattenskidåkning.
Förarhytten är under tak och med vindruta som når upp till hakan ungefär. Den är i övrigt öppen, vilket gör att man är utsatt för väder och vind. Under vår provtur i fyragraders värme, snålblåst och regn förstår vi att det finns en efterfrågan för en version med styrhytt.
Båten styrs med billiknande ratt och gasreglage för höger hand; vrid det framåt och båten drivs framåt, bakåt betyder back i maskin. Det finns ett snabbstopp, och autostopp via en X Shore app som du kan ladda ner på mobiltelefonen eller smart-klockan – blir avståndet mellan båt och mobil för stort, till exempel genom att föraren trillat över bord, stannar båten. Appen ger också information om batteristatus, laddning, räckvidd och mycket annat.
Förarmiljön domineras av en Tesla-liknande gigantisk, liggande pekskärm på 24 tum som bland mycket annat har en gigantisk navigator och detaljerade uppgifter om batterianvändning, hastighet, propeller-varvtal och återstående räckvidd. Den beräknas utifrån hur vi kör exakt nu, och alltså inte som i elbilar baserat på den senaste tidens genomsnittsförbrukning. Det går också att ställa in riktning och fart och låta båten gå på autopilot, även om man själv får hålla koll på GPS-kartan så att det inte är grund i vägen.
Som förare står jag upp, utan stol men med en vadderad ryggplatta. Bakom den finns stora lastboxar, varav en är isolerad för att hålla dryck och mat kallt – men den är inte kyld. Inredningen är avskalad och enkel, utom de gigantiska högtalarna i taket.
Skrovet är av glasfiber, gjuten i närheten av fabriken men inte av X Shore själva. De erkänner villigt att glasfiber inte är hållbart, bland annat för att det är mycket svårt att återvinna. Om allt går väl kan framtida skrov göras av pressat lin istället, med delvis biobaserad epoxy – X Shore testar materialets hållfasthet just nu.
Golvet är gjort av kork, vilket är hållbart och dessutom inte lika halt som trä när det är blött. Längst i fören finns en lucka för ankaret, och strax bakom den finns laddluckan med plats för lite extra sladdar. Sedan ett antal stuvfack till. X Shore går att utforma på en mängd olika sätt, tack vare de stora öppna golvytorna, de länga fästrännorna som går från för till akter och tillverkarens lyhördhet för olika önskemål – men med en vältilltagen prislapp. Bland annat kan man ha soffor baktill, fällbara till ett soldäck, hållare för dykartuber, fästen för fiskespön eller flera bänkar i radom man vill använda X Shore som sjötaxi.
Motor under fötterna
Motorn ligger långt fram, ungefär under fötterna, med en lång stång bak till den fyrbladade propellern. Motorn är på 220 kW eller ungefär 300 hästkrafter, men ger kontinuerligt bara150 kW.
Batterierna ligger också under golvet, fast längre bak för att de drygt 700 kilona ska ge tyngd över aktern. De är på sammanlagt 120 kW, vätskekylda och -värmda. I ett senare skede hoppas X Shore använda Northvolts batterier, men nu är de från Österrike medan motorn är schweizisk. Laddningen sker i fören, vilket ju är bästa stället för att nå ett uttag på kajen, med ett uttag av Mode 2, Typ 3-slag, men X Shore ska också kunna CCS-snabbladdas med upp till ungefär 100 kW. Det är än så länge mest teoretiskt på hemmaplan, för några sådana laddare finns inte i Sveriges hamnar, men i Medelhavet börjar de dyka upp.
Lättskött, lättstyrt
Jag tänker mig att X Shore ska vara svår att navigera eftersom yttermåtten är så pass stora; någon meter längre och en del bredare än den typiska öppna motorbåt jag är van vid. Dessutom är motorn fast och båten styrs alltså bara med roder, vilket gör den mindre manöverbar.
Men så är det inte. I låga farter är X Shore mycket lättmanövrerad tack vare att den har bogpropeller fram som används i låg fart och trånga utrymmen. Elmotorn hjälper också; effekten är mer direkt än bensinmotorbåtars och fördröjningen mellan att jag gör något och att det faktiskt händer kortare.
Accelerationen är fin men inte våldsam, mycket på grund av båtens tyngd. Vi är bara tre ombord, utan last, och jag tänker mig att den fullastad hade känts ännu något mindre Tesla-lik i hur den sätter iväg. Tyngden är till båtens fördel när vi går genom vågor och svall, vilket den trots sitt mycket ringa djupgående gör med väldig stabilitet. Den går att köra i mycket snäva kurvor utan att tappa fart och utan att den lutar så att medpassagerare blir illa till mods.
Toppfarten ska vara uppemot 35 knop, testbåten stannar vid 31 och är då helt odramatisk och mycket lätt att köra. Svallvågorna är grunda och jämna och vore det inte för regnet och det tilltagande mörkret skulle jag ha sett mig om efter ett par vattenskidor.
I upp till ungefär sju knop är X Shore nästan ljudlös, med bara ett diskret vinande från motorn under fötterna. I högre farter är det vattnet mot skrovet och fartvinden som står för det mesta ljudet, och X Shore blir inte särskilt mycket tystare än andra båtar.
I låga farter ärförbrukningen väldigt låg, sen stiger den brant tills båten planar vid tio knop,då den ligger still eller rentav sjunker något för att sedan åter öka medfarten och vattnets mycket betydande motstånd.
I full fart 30 knop skulle vi enligt båtdatorn kommit ungefär tjugo sjömil med fulla batterier, men redan genom att dra ner till 20 knop nästan fördubblas det. När drygt 10 procent av batterikapaciteten återstår, drar båten själv ner farten till strax över fem knop, så att man alltid kommer i land. När vi testar båten i usla förhållanden, med full gas nästan direkt när vi lämnar hamn och med batterier som bara är drygt tio grader varma, varnar datorn efter en stund att systemet är på väg att bli överhettat och drar ner till detta ”limp home”-läge, men en återstart gör båten piggare igen. Om detta beror på väder och hantering eller är en egenhet hos en ofärdig testbåt låter vi vara osagt.
Två miljoner naken
I X Shores lokaler i Frihamnen i Stockholm råder febrilt lugn. De flesta sitter framför datorer och programmerar datauppdateringar, analyserar statistik från befintliga båtar eller förbereder nya marknadsföringskampanjer. I lokalen intill byggs båtarna, där två just nu färdigställs för leverans till Saudiarabien, där en större order hägrar om tycke uppstår. Två år efter den offiella lanseringen skjuter nu försäljningen fart, och uppemot hundra båtar bör levereras per kvartal framgent, men med siktet långt högre än så. En mindre version ska bistå i att få upp siffrorna, liksom så småningom agenter runt om i världen – men än så länge sker försäljning, leverans och service här.
Vi testar X Shore just innan Black Friday, med ett specialpris på 199 000 euro. Men då är det en väldigt avskalad båt, lägg på ett par hundra tusen innan du är klar. Det ger ett pris på i vart fall det dubbla mot en jämförbar bensinbåt.
Förvisso har X Shore mycket lägre driftskostnader än fossilbåten, även om de stora batterierna dräneras snabbt om man gasar på, men i nuläget handlar det ändå om att man betalar klart mer för att vara en del av en hållbar framtid. Det är X Shores tidiga kunder förstås medvetna om, och själva båten är designad för att kunna kännas igen på avstånd.
För mig är båten onödigt stor, så många vänner som vill med samtidigt har jag knappt och även om den är lätt att navigera blir jag osäker i trånga hamnutrymmen. Den aviserade mindre versionen, på sex meter istället för åtta, lockar mer och har dessutom cirka en halv miljon lägre prislapp. Däremot jämför jag inte med den väl så kända, också nyligen testade el-bärplansbåten Candela, som förutom eldriften är så olik X Shore den kan vara. Må det gå båda tillverkarna väl, och må omställningen till eldrift till sjöss gå snabbt!
Vi gillar:
- Fossilfri, avgasfri och klimatsmart drift
- Stabil även i sjögång
- Lättkörd, trots yttermåtten
- Stora innerutrymmen, gott om lastplatser
- Uppdateras kontinuerligt
- Många utrustningsmöjligheter
- Kan snabbladdas
Vi ogillar:
- Högt pris
- Väl avskalad inredning
- Liten tillverkare känns osäkert
- Inga valmöjligheter avseende batteri eller elmotor
Överväg också:
- Andra elmotorbåtar som är på väg ut på marknaden
- En segelbåt: Fossilfritt, begagnat, till lägre pris
Text och bild: Gröna Bilisters testpilot Mattias Goldmann – november 2020