Frankfurts bilmässa 2015 från A-Ö



Audi

Audi visar sin eldrivna E-tron Quattro som nu är mer än ett koncept – den ska börja säljas våren 2018 och heter då troligen Q6. Med en elmotor som driver framaxeln och en elmotor för vardera bakhjul och totalt 500 hk, vridmoment på över 800 N och acceleration  0–100 km/h på under fem sekunder kallar media detta för en Tesla-dödare, och då är kanske det viktigaste att räckvidden ska vara över femtio mil. Det blir också en av de första bilarna som kan laddas trådlöst, även om induktiv laddning i hemmet blir ett dyrt tillval. Pris ca 750 000 kr.

Annars är Audis stora premiär A4 i femte generationen. Den ser ut som tidigare A4:or, men med ett luftmotstånd på rekordlåga 0,23 för sedanen. Bilen är större än tidigare men upp till 120 kilo lättare, tack vare varmpressat stål och delar som taket i aluminium. Bränsleförbrukningen är upp till 21% lägre än för föregångaren, A4 TDI i Ultra-version med sänkt chassi och anna utväxling når 95 g CO2/km. Nästa höst kommer A4 g-tron för fordonsgas, med 170 hk och ca 400 km räckvidd på gas - men bara för kombiversionen. Räkna med att laddhybriden e-Tron kommer ungefär samtidigt och delar teknik med VW Passat GTE. 

BMW

Nya 7-serien är större men upp till 130 kilo lättare än föregångaren, mycket tack vare att man använt kolfiber också i en del bärande delar. Alla modeller är snålare än förut, våren 2016 kommer laddhybriden 740 e med samma teknik som laddhybridversionen av X5, räckvidd på el på upp till 40 km och snittförbrukning 1,9 liter per 100 km. Nya, icke-laddbara hybridversioner av 2-, 3- och 7-serien kommer under hösten och våren. 

Borgward

Ett nytt bilmärke såg dagens ljus i Frankfurt, det anrika Borgward återuppstår, nu för en SUV med fokus på Kina-marknaden. BX7, som modellen heter, ska bl.a. komma som laddhybrid med totalt över 400 hästkrafter och en el-räckvidd på 55 km. Lanseras först 2017 i Europa, oklart om den kommer till Sverige. 

Fiat

Fiat har uppdaterat 500 ganska försiktigt, bl.a. med LED-lampor. Motorerna är de samma som förut, men har snåltrimmats lite. Tvåcylindriga TwinAir med 84 hästar släpper nu ut under 90 g CO2/km, bäst av alla bensinbilar på marknaden. Dieseln släpper ut 89 g CO2/km, ner 6 g mot föregångaren. 

Jaguar
Jaguar, vars kompaktsedan miljöbilsklassas i Sverige i sin snålaste version, visar crossovern/SUV:en F-Pace. 80 procent av plattformen består av aluminium, vissa delar görs i kompositmaterial eller magnesium, allt för att spara vikt och pressa förbrukningen. Men så väldigt låg är den inte, snålaste dieseln släpper ut 129 g CO2/km och åtminstone till en början finns ingen laddhybrid. 

Mazda
Mazda utlovar att de ska minska snittförbrukningen i sina nya bilar med 30% mellan nu och år 2020. Det ska ske genom att vidareutveckla Skyactive-tänkesättet, där man jobbar med extremt hög kompression i bensinmotorer och låg i dieslar, och där överskottsvärme utnyttjas. Mazda menar att de därmed kan slippa ha dyra 8- och 9-växlade automatlådor, och avvisar också hybridteknik. Längre fram kommer troligen elbilar från Mazda, men de menar att det ännu finns stora effektivitetsvinster kvar med konventionell teknik. 

Mercedes

Med "Concept IAA" visar Mercedes hur luftmotståndet kan sänkas med aktiva aerodynamiska hjälpmedel som snart kan användas i serieproducerade bilar. Mest uppseendeväckande är att bakpartiet växer ut med 39 cm vid körning, fälgsidorna blir släta och fronten ändrar form. Bilen, som är över fem meter lång, drivs av en fyrcylindrig bensinmotor och en laddbar elmotor, som tillsammans ger 279 hk, toppfart 250 km/h, CO2-utsläpp på 28 g/km, räckvidd på el 66 kilometer.

Mini

Clubman är den största Minin någonsin, med normala bensin- och dieselmotorer till att börja med men en laddhybrid i kombination med trecylindrig motor att vänta 2017. Nytt för Mini är att bilen kan ställas in i tre körlägen; Green, Mid och Sport. 

Opel/General Motors
Mest en icke-nyhet; elbilen Chevrolet Bolt kommer inte till Europa och kommer inte i Opel-utförande. 

Peugeot

Inget av stort miljöintresse bland produktionsbilarna, men konceptet Fractal är intressant, en kompakt sportbil med en elmotor för vardera axel, med totalt 335 hk och 400 km räckvidd.

Porsche

Porsche Mission E är fyrsitsig, helt eldriven, med 600 hk, 500 km räckvidd och en laddtid på 15 minuter. Dubbla elmotorer betyder fyrhjulsdrift när det behövs, även om bakhjulsdrift är det normala. Främre motorn används för att omvandla bromskraft till energi för att ladda batterierna, vars 800 volt spänning är förklaring till den korta laddtiden - men så snabbt går det bara med en särskild transformator, ett 400 voltsuttag med trefas och en omvandling av växelström till likström. Produktion är möjlig kring 2018, och då blir detta en helt egen modell, dvs inte en elversion av en annan Porsche. 

Renault
Renault visar nya Megane, trots att den först börjar säljas nästa sommar. Ännu längre dröjer miljöversionen, en dieselhybrid som kommer 2017 med angiven förbrukning under magiska gränsen 0,3 liter milen och snittutsläpp på 76g CO2/km.

Smart
Nu kommer cabriolet-versionen av Smart ForTwo, medan elversionen först kommer nästa höst. Både Smart ForTwo och den fyrsitsiga ForFour kommer med eldrift och använder modifierad teknik från Renault Zoe. Smart har varit bästsäljande elbil i Tyskland tre år i rad och kan återta titeln med denna version, särskilt om Car2Go fortsätter köpa åtskilliga.

Suzuki

Suzuki visar en ny Baleno, som tidigare var en liten sedan men nu blir en mini-SUV. Den kommer som mild-hybrid, med en integrerad startmotor-generator som gör att bilen kan starta elektriskt och som fungerar smidigare än konventionell start-stopp-teknik. Hybriden släpper ut 93 g CO2/km, vilket bör räcka till miljöbilsklassning (beror på tjänstevikt i Sverige).

Tesla
Tesla visade INTE upp vare sig den kommande SUV:en X eller den kommande mindre elbilen. 

Toyota

Nya Prius är en av salongens stora stjärnor, med design i linje med vätgasbilen Mirai. Chassit är mer avancerat än förut, bilen ska vara piggare att köra, har troligen uppdaterade versioner av motor och batterier jämfört med dagens Prius – räkna med nickel-metallhydrid-batterier igen, men mer kompakta och effektivare på att ladda och ladda ur. Bränsleförbrukningen ska minska cirka 10%, vilket bör betyda utsläpp på under 80 g CO2/km – Toyota ger ännu inga officiella tekniska data. Försäljningsstart våren 2016.
Mirai är enligt Toyota början till en hel familj av bränslecellsbilar. Säljs ännu inte i Sverige, men påtryckniningar sker inför att vi snart har tre publika vätgasmackar i landet. 

Volkswagen

Störst nyhet hos VW är nya versionen av kompakt-SUV:en Tiguan, som bland annat visas upp som laddhybrid med totalt 218 hästar, fem mils räckvidd på el och en snittförbrukning på 0,19 liter milen. Men någon elektrisk fyrhjulsdrift handlar det inte om; både el- och bensinmotorn driver framhjulen.

Inget beslut om serieproduktion är taget men eftersom tekniken i stort delas med Passat GTE är det mycket troligt. Däremot är det osäkert om solcellstaket hänger med; det är snyggt på en bilsalong men kanske kostar det mer än det smakar?

VW anger också att de kommer att elektrifiera modeller av alla storleksklasser, upp till stora A8/Phaeton

Ur miljöperspektiv inget särskilt att berätta om Alfa Romeo, Citroën, Hyundai, Kia, Nissan, Peugeot, Seat, Smart eller Volvo. Volvo ransonerar sina bilsalonger till en per kontinent och år, och eftersom de var i Genève i våras får Frankfurt stryka på foten. Blir det Genève igen nästa vår, eller Paris nästa höst?

Mattias Goldmann
Relaterat material