25/1: Miniatyr-bilmässa i Stockholm

Stockholm har fått en bilmässa igen. Fast ändå inte. Mattias Goldmann är där, och rapporterar om få märken, men ändå ett par nyheter – och en del nytänk.


Stockholm har inte haft en riktig motormässa på snart många år, och Lifestyle Motor är det inte heller. Alltför få märken finns på plats, och många av de som är här är bara lokala Stockholmshandlare som tagit hit ett par bilar. Så det första intrycket av mässan i Älvsjö är besvikelse. Men sen börjar jag titta noggrannare, och hittar ändå en del att rapportera om. Här får ni det märke för märke. Saknar du något? Det gjorde jag med, detta är märkena som är på plats!


Audi mässlanserar sin version av bilpool, Audi Unite, där man delar den Audi man helst vill köra med två-fyra andra personer som man antingen väljer själv eller låter Audi utse åt en. 

Citroën fokuserar helt på DS-modellerna, där DS4 fått en översyn. Miljöbilsklassade versionen av DS3 släpper bara ut 87 g CO2/km, men lever en bortglömd tillvaro. 


Exclusive Cars hade för ett par år sedan de en rätt rolig profil, genom att ta in hybrid- och etanolversioner av amerikanska och japanska bilar som generalagenten inte tog in. Vi har testat ett par av dem, men nu finns ingen anledning – nu är fokus på monster-SUV:ar och muskelbilar. 

Fiat fokuserar på 500X, som delar teknik med Jeep Renegade. Miljöbilsklassning är långt borta, och det är också de gasbilar Fiat fortsatt har i programmet, men som inte uppdaterats på länge. 

Ford fokuserar på nya Mondeo, som i snåldieselversion klarar miljöbilsklassningen. Hybridversionen på 188 hästar och 310 000 kr kommer tyvärr bara som fyradörrars sedan; de flesta vill ha halv- eller helkombin. Om laddhybriden som redan säljs i USA alls kommer till Europa och Sverige är ännu inte bestämt. Ford Focus Flexifuel, Miljöbästa Bil 2014, säljs inte längre. 


Mercedes börjar nu sälja B-klass Electric Drive, med teknik från Tesla. Räckvidden är lite längre än e-Golf och Nissan Leaf, innerutrymmena lite större och prislappen lite högre; från 390 900 kr mot e-Golf 379 900 kr och Nissan Leaf strax över 300 000 kr. Det blir en tuff match mellan tre bra elbilar, men el-Mercan säljs till att börja med bara i Stockholm.


Mitsubishi visar Outlander-konceptet som med någon marginell skillnad är den uppdatering som kommer i höst. Skillnaderna är rätt små, räckvidden och innerutrymmena är de samma, men det räcker troligen för att behålla titeln Sveriges mest sålda supermiljöbil. 

Morgan visar sin trehjuling, som är bilbyggarminimalism taget till en ny extrem. Sedan tidigare har Morgans modeller prisats för sitt miljömässiga helhetstänk, det lär gälla även nu. 

Opel Corsa är uppdaterad, med förbättrade trecylindriga dieselmotorer, de snålaste är miljöbilsklassade. 


Smart, som ingår i Daimler-Benz och därmed huserar hos Mercedes, visar nya ForTwo och fyradörrars ForFour. De är mycket säkrare än förut men inte imponerande snåla, och elversionen är fortfarande baserad på gamla Smart. Car2Go:s bilpool i Stockholm är också gamla Smart, och inte eldrivet.


Tesla har fullt i sin monter trots att de inte visar nya Dual Motor-versionen av Model S, som alltså är fyrhjulsdriven istället för bakhjulsdriven. Merkostnaden på knappt 50 000 kr känns lätt att ta, men de flesta väljer enklare versioner. Redan nu finns 13 Supercharger-laddstationer i Sverige, med normalt sett åtta laddare per ställe, under året är fokus på utbyggnad längs ostkusten, kring Umeå och i Dalarna. 


Volkswagen visar eldrivna Golf, komplett med vindsnurremodell som påminner om att VW tagit fram ett vindkraftspaket för sina elbilskunder. 


Volvo visar uppfräschade V60 och nya XC90, men inte i miljöversionerna. Med 64 g CO2/km bommar laddhybridversionen av XC90 supermiljöbilsgränsen även om den ligger lite bättre till än sina tyska konkurrenter. 


På sidomässan Bilar som Jobbar är det inte mycket skoj ur grönt perspektiv. De märken som har miljöversioner är antingen inte alls på plats, som Nissan, eller visar inte upp dem, som Iveco. Volkswagen är ljuspunkten med sin e-load Up, en skåpversion av eldrivna Up som redan kan beställas. På MC-mässan är det lika trist. Utbudet är brett, men försvinnande smalt om man är sugen på något grönt. Visst Kawasakis alla hojar är gröna, men bara i lacken, och ingen annan är det heller. 


Motor Wknd, med alla dessa tre mässor, hålls på Stockholmsmässan i Älvsjö till och med söndag 25 januari.

Mattias Goldmann
Den 28 april medverkar Gröna Bilister på Ekotransport, konferensen om Bilen, Bränslet & Beteendet. Se www.ekotransport.se !

Relaterat material