Årets Regionala Kollektivtrafikmyndighet (RKM)

Gröna Mobilister har i år tagit initiativ till att förbättra konsumentupplysning gällande regional kollektivtrafik, det vill säga den kollektivtrafik som finns inom en viss region som exempelvis Västtrafik, Skånetrafiken eller SL för att nämna några. Det finns 21 stycken RKM i Sverige vilka utgår från de länsgränser som Axel Oxenstierna ritade upp på 1600-talet. Sedan dess har dessa länsgränser varit föremål för diskussion rätt många gånger men i hög utsträckning har de lyckats överleva. Så när du åker kollektivtrafik från Uppsala till Stockholm och inte lyckas köpa biljett i en app utan behöver två appar för den resan, då är det delvis Oxelstiernas fel.

Det finns alltså 21 olika myndigheter som ansvarar för regional kollektivtrafik runt om i Sverige. Dessa 21 skiljer sig mycket åt ibland och ibland är de rätt lika varandra. I vissa län finns det båtar i kollektivtrafiken, vissa län har väldigt mycket glesbygd, andra län präglas av mycket pendling genom länet och så vidare. Du som konsument har i bästa fall koll på den RKM där du bor men det är inte alls säkert att du vet vilka regler som gäller i det angränsade länet, som i mitt fall bara är 30 minuter bort. Eller ännu mindre troligt är att du har koll på vilka regler som gäller i länet du bara ska besöka en helg för att träffa några kompisar.

Rese-exempel:
Låt oss säga att du ska på bröllop i Håsjö gamla kyrka, Kälarne. Du har tänkt dricka alkohol på bröllopet och därför ska du inte köra utan du behöver ta dig dit på annat vis. Så du bokar en tågbiljett till Sundsvall och enligt Google maps ska du kunna åka buss 30 och sen buss 233 för att komma till gångavstånd från kyrkan. En baggis på pappret.

För det första ska du lista ut att kollektivtrafiken i Sundsvall heter Din Tur, det är enkelt att googla sig till. På Din Turs hemsida går det att söka resa och du testar skriva i den resa du fått fram av Google Maps. Nitlott. Håsjö Valla som hållplatsen heter finns inte, faktum är att Håsjö inte finns alls. Buss 30 till Hammarstrand hittar du och tack vare Google Maps så vet du att det ska gå en anslutande buss 233 till Håsjö Valla där. Du försöker hitta mer info om din resa på Din Turs hemsida, tyvärr får du reda på att du inte kommer få äta den korv med bröd du planerat att äta men du hittar inte någon info om buss 233. Det går att kontakta Din Tur dygnet runt genom att ringa dom, du lider som så många andra av telefonskräck och gamblar istället.

Väl på buss 30 pratar du med chauffören som berättar att de har slutstation i Hammarstrand och att de då också är i ett nytt län. Jävla Oxenstierna! På bussen googlar du fram att det är Länstrafiken Jämtland som kommer köra buss 233 och du behöver alltså ladda ner ännu en app. Väl i Jämtland råder andra praktiska frågor än i Västernorrland. Här framgår det att vissa bussar är det OK att åka med pjäxor på och att det är OK att ha med vapen under vissa förhållanden på bussen. Det framgår också att du på buss 233 kan äta din korv med bröd om du undviker att spilla. Du tackar din lyckliga stjärna för din vana att söka information på internet och för att google finns. Din mormor som brukar vara festens mittpunkt, hon hade inte råd med taxiresa från Sundsvall och hon hade för mycket stolthet för att säga att hon inte visste hur hon skulle ta sig dit, så hon stannade hemma…..
Slut på ett mycket hypotetiskt rese-exempel.

Vad vill vi ha sagt?

Det är för svårt med regional kollektivtrafik. Vi har 21 stycken RKM som säkert är kanonduktiga men deras uppdrag är för snävt då det är allt för många resor som inte håller sig inom länsgränser från 1600 talet. Många RKM har sett till att det går att köpa biljett till alla angränsande län och det borde vara standard, vissa appar kan du köpa till angränsande angränsande län också och det säger en del om länsgränsers problematik. I ett land som Sverige ska vi inte behöva förlita oss på Google Maps för att kunna söka fram en kollektivtrafikresa, det är ett underbetyg. Det finns en mängd olika byråkratiska hinder som begränsar möjligheter till att göra det så enkelt som möjligt för resenärer. Din Tur och alla andra RKM har fantastiska medarbetare som ser till att kollektivtrafik fungerar. Det som däremot inte fungerar kanon det är att hitta samlad information om våra olika RKM, exempelvis med frågor kring hur en köper biljett eller ifall det är OK att ha med cykel på kollektivtrafik.

Det är där Gröna Mobilister nu vill fylla ett tomrum och ge samlad konsumentinformation på ett ställe. I år var första gången vi genomförde Årets Regionala Kollektivtrafikmyndighet och som med allt annat var vi inte felfria första gången. Det finns frågor vi glömde fråga och det fanns frågor som var för svåra att besvara kortfattat, men vi lär oss och nästa år då kommer vi vara mycket bättre. Det hoppas vi för övrigt att alla RKM kommer vara också. I år svarade 13 av 21 stycken på vår enkät trots upprepade påminnelser och upprepade diarieärenden där vi ännu inte fått återkoppling.

Årets Regionala Kollektivtivtrafikmyndighet

Det var inte menat som en tävling med en given vinnare utan vi ville betygsätta alla som svarade på vår enkät. Men det var uppenbart att många RKM ville tävla och därför går det också tala om vinnare. Region Uppsala och Hallandstrafiken fick båda B+ vilket var det högsta betyget, det skiljde ytterst lite mellan dessa så båda kan vara mycket stolta. Läs mer om tävlingen och hur RKM har svarat på vår enkät samt juryns bedömning här.

Har du några tips på vilka frågor vi ska ställa nästa år eller tips på hur vi kan kontakta dom som inte svarat på vår enkät? Mejla info@gronamobilister.se