Mattias Goldmann är mångårig testare och nära vän till Gröna Mobilister. I år var Mattias med i juryn till Miljöbästa Bil och här är hans kommentarer kring sin betygsättning.
1. Tesla 3: 8 poäng.
I fjol var den inte en värdig vinnare, men nu har den uppdaterats rejält och samtidigt blivit rejält billigare vilket dessutom bidragit till en viktig prispress för hela elbilsmarknaden – tack Tesla! Samtidigt är stora utrymmen, hög säkerhet, goda köregenskaper och fantastiskt Supercharger-laddnätverk kvar, vilket gör 3:an till en given vinnare. Utom för de som behöver extra utrymmen, då är Tesla Y i huvudsak samma bil fast uppblåst – prislappen också.
2. MG4: 6 poäng.
Nya, kinesiska MG började med att prisa in sig på marknaden; de första elbilarna var billigare än bra. För MG4 är leasingpriset fortfarande lockande lågt, men bilen samtidigt modern, snål, säker, kul att köra och rymlig för sin storlek – en elbil behöver inte vara en stor SUV!
3. Cupra Born/VW ID3: 4 poäng.
ID3 skulle bli nya folkbilen men den hade alltför många barnsjukdomar och var för snålt utrustad. Nu är den äntligen där den borde varit från början; en eldriven folkbil som arvtagare till klassiska Golf, men uppdateringen kan inte helt dölja att den har ett par år på nacken. Cupra är något trevligare inredd och finns som bilpoolsbil genom Hyre, men välj den du får bäst erbjudande på!
4. Suzuki Vitara: 3 poäng.
Oerhört ledsamt att det inte finns fler biogasbilar att välja på – det är en klimatsmart teknik som drivs på lokalt producerade rester. Vitara är robust, rejäl, stryktålig och ärlig – du vet vad du får och det är inte illa!
4. Renault Megane e-tech: 3 poäng.
Min vinnare av Miljöbästa Bil 2023 hamnar längre ner i listan i år eftersom den nu är dyr jämfört med konkurrenter som pressar priserna.
6. Skoda Enyaq: 1 poäng.
En tidigare Miljöbästa Bil är numera bara ”Miljöbästa Bil om du verkligen behöver en stor SUV” – och ärligt talat, det behöver de flesta inte. Att de flesta eldrivna SUV:ar är för tunga för att ens få vara med i Miljöbästa Bil berättar i sig något positivt om Skodan, som med lite mindre motor och batteri klarar viktgränsen.
Utom tävlan: BYD Dolphin. BYD:s minsting blir Sveriges billigaste vettiga elbil – billiga Dacia Spark och Renault Zoe har usel krocksäkerhet men Dlophin kammade full pott hos Euro NCAP. Större elbil än så här behöver de flesta inte – detta kan bli el-folkbilen omställningen behöver! Men BYD kom försent för Miljöbästa Bil 2024; jag räknar med att ge den många poäng 2025!