Landskrona har högt andel cykelresor

24 % av alla resor i Landskrona sker med cykel, högst av alla städer över 40 000 invånare. Landskronaborna får beröm, och andra kommuner uppmanas att ta krafttag för att närma sig denna höga nivå – eller helst slå den.

– Landskrona har lyckats väl med att göra det lätt och attraktivt att ta cykeln, vilket förbättrar folkhälsan, ger renare luft i staden och bidrar till ett bättre klimat. Genom att ta fram en offensiv cykelstrategi kan andra kommuner nå samma nivåer – eller ännu högre, säger Dag Midböe från Cykelfrämjandet, som står bakom undersökningen. 
I Landskrona, Halmstad, Kalmar, Umeå och Växjö, står cykeln för över 20 procent av huvudresorna. I Borås, Haninge, Huddinge, Kungälv, Sigtuna, Sundsvall, Tyresö, Uddevalla, Upplands Väsby och Örnsköldsvik är cykelandelen under fyra procent.
– Det finns inga faktiska skillnader mellan kommunerna där cykeln är ett självklart val och de där cykeln är udda och ovanlig, med politisk vilja kan alla kommuner nå över tio procent redan på ganska kort tid, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.
Under Trafikantveckan, som pågick den 16-22 september, genomfördes en mängd aktiviteter runt om i landet som syftade till att öka andelen cykelresor.
– Jag hoppas och tror att det kan vara startskottet för många vanebilister att byta till cykel för vardagsresorna till och från jobbet, affären eller studierna. Inte minst kan elcykeln övertyga många som tidigare tyckt det varit lite för besvärligt att cykla, säger Sara-Linnéa Östervall, Energikontoren Sverige.
Studien pekar på att den stora variationen i cykelandel delvis kan förklaras med var bostäder, arbetsplatser, servicecentra, skolor och liknande är belägna, med befolkningstäthet och pendlingsavstånd. Men det förklarar inte varför cykelandelen är dubbelt så hög i Malmö som i Stockholm och Göteborg, eller fyra gånger så hög i Umeå som i Stockholm; vintertid cyklar man mycket mer i Umeå än man gör sommartid i Stockholm.
Kommunerna kan underlätta för ökad cyklin genom att bygga fler cykelvägar, bättre korsningar eller undergångar så att cyklister inte måste passera trafikerade bilvägar. Men det kan också handla om så basala saker som att göra säkra cykelparkeringar i anslutning till busshållplatser och stationer, eller skylta lämpliga vägar för cyklister och ploga cykelbanor tidiga vintermorgnar. Kommunerna kan också med hjälp av information inspirera fler att använda cykel till, från och i arbetet.
Cykelfrämjandet, Energikontoren Sverige och Gröna Bilister arbetar gemensamt för att stärka alternativen till bilen, bl.a. med den gemensamma sajten trafikantveckan.nu. Detaljerad cykelinformation finns på cykelframjandet.se.