Idag onsdag leder Mattias Goldmann seminariet ”För luften och klimatets skull -fossiloberoende fordonsflotta i Umeå?”. Det är hans sista offentliga framträdande som talesperson för Gröna Bilister.
Otaliga gånger har Mattias Goldmann framträtt i Umeå, för att berömma Umeå Energis satsning på elbilar, lyfta fram lokala Hybricons arbete med att bygga om bilar, kritisera kommunens beslut att byta etanolbussar till dieselbussar, och mycket annat. Idag leder han på Folkets Hus seminariet ”För luften och klimatets skull – fossiloberoende fordonsflotta i Umeå?” med bl.a. kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund och meteorologen Pär Holmgren. Det är Mattias Goldmanns sista framförande som talesperson för Gröna Bilister.
– Vi har knuffat staten, företagen och kommunerna framåt för grönare bilar, mer förnybara drivmedel och minskat onödigt bilanvändande. Inte minst Umeå har gjort väldiga framsteg, så sammantaget är jag väldigt nöjd med vad jag fått vara med om, och ser fram emot att i nya roller få fortsätta driva på för omställning i hållbar riktning, säger Mattias Goldmann som på måndag tillträder som VD för tankesmedjan Fores och därmed slutar som talesperson för Gröna Bilister.
Mattias lyfter idag bl.a. fram att Umeå redan idag har cirka trettio elbilar och laddhybrider, varav merparten körs av Umeå kommun och Umeå Energi, som beslutat att bilar som går mindre än tusen mil per år ska outsourcas eller bytas mot el-och gasbilar. Målet underlättas när det finns fler laddstationer i publik miljö, samt med de två snabbladdningsstationer Umeå Energi planerar.
– En elbil kan laddas ur ett helt vanligt uttag, men i gatumiljö behövs det särskilda laddstolpar och för dem som ska köra långt är snabbladdare viktiga. Det gäller till exempel taxi, budfirmor och kommunens hemtjänst. Snabbladdarna bör komma på plats så snabbt som möjligt, säger Mattias Goldmann.
Gröna Bilister har under sommaren kört Elbilsrekordet, 400 avgasfria mil, bl.a. med möten i Umeå, och delar gärna med sig av erfarenheterna.
Gröna Bilister konstaterar att elbilsomställningen ännu går trögt i Sverige, och att det behövs en utökad satsning på laddmöjligheter för att komma förbi hönan-och-ägget-situationen. Därför är kommunernas tidiga inköp av elbilar och laddstationer helt avgörande för att få igång marknaden.