”Gröna Mobilister delar ut pris till Miljöbästa Bil vid eCar Expo i Göteborg”

GÖTEBORG – Gröna Mobilister, en ledande organisation inom hållbar mobilitet, kommer att tillkännage vinnaren av Miljöbästa Bil 2024 vid eCar Expo i Göteborg denna lördag. Utmärkelsen är tänkt att sporra bilföretag att utveckla mer miljövänliga alternativ och att uppmärksamma konsumenter på de mest hållbara valen genom rapporten Miljöbästa Bilar.

Miljöbästa Bil har en lång tradition och har utvecklats med tiden, nytt för i år är att vi har tagit med TCO som bedömningsunderlag till juryn, säger Victor Bärring, projektledare för Gröna Mobilister. Vi måste alla vara medvetna om hur våra transportval påverkar klimatutsläpp och vi hoppas att detta pris kommer att uppmuntra fler människor att ha bättre beslutsunderlag när de skaffar bil.

För att bli utsedd till ’Miljöbästa Bil’ måste bilen vara säker och ha en låg klimatpåverkan. Gröna Mobilister tar även hänsyn till bilens Livscykelanalys (LCA). Mer information om hur vinnaren avgörs finns på Gröna Mobilisters hemsida.

Gröna Mobilister arbetar outtröttligt för att främja hållbar mobilitet och uppmuntrar allmänheten att överväga miljövänliga transportalternativ. Genom att dela ut ’Miljöbästa Bil’-priset, hoppas de inspirera både bilföretag och konsumenter att göra mer hållbara val.

Vi ser fram emot att se vilka framsteg som görs inom bilindustrin och vi är stolta över att kunna tillkännage vinnaren av ’Miljöbästa Bil’ på eCar Expo, avslutar Victor Bärring, projektledare för Gröna Mobilister.