Aiways U5 (elbil)

Ett nytt elbilsmärke på svenska marknaden, en ny aktör globalt, en snygg SUV med konkurrenskraftigt pris… Vi testar utan förutfattade meningar, men imponeras inte tillräckligt.

PrisPlus 459 990 kr, Premium 499 990 kr. Privatleasing Premium från 5 990 kr/mån (36 mån, 1 000 mil/mån)
SäkerhetTre stjärnor hos Euro NCAP 2019. Vuxenskydd 73%, barnskydd 70%, fotgängarskydd 45%. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, filhållare, autostopp, airbags fram, krockgardiner och sidoairbags standard.
MotorElmotor, synkron permanentmagnet, effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 310 Nm
MåttLängd 468 cm, bredd 187 cm, höjd 170 cm, axelavstånd 270 cm
ViktTjänstevikt 1 795 kg, släp 1 500 kg bromsad, 750 kg obromsad
KraftöverföringElmotor, synkron permanentmagnet, effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 310 Nm
Prestanda0–100 km/h 7.5 sekunder, toppfart 160 km/h
FörbrukningPlus 1.66 kWh/mil, Premium 1.7 kWh/mil
Batteri63 kWh, LFP-celler (litiumjärnfosfat), 24 moduler
LaddningMode 2, typ 3, Max 10 kW normalladdning (Typ 2), 10–95 procent på 8 timmar. Snabbladdning CCS max 90 kW, 20-80% 35 min.
RäckviddPlus 410 km, Premium 400 km (WLTP)
MiljöförmånerFörmånsvärde reducerat till närmast motsvarande bensinbil
GarantierNybilsgaranti 5 år/150 000 km, batterier 8 år eller 120 000 km, med minst 75% återstående kapacitet, 4 år lack, 10 år genomrostning

Nytt men beprövat

Kinesiska Aiways startade från ett tomt papper för fem år sen och ska enbart göra elbilar. Namnet ska inte tolkas artificiell intelligens på väg eller något sånt, utan betyder ungefär ”älska att köra” på kinesiska.

U5 är deras första modell, i Europa en konventionell mellanklass-SUV på el men i Kina mer spännande eftersom den där också fungerar för batteribyte. Kanske för att komma igång snabbare och för att göra oss konsumenter tryggare, så är många nyckelkomponenter inköpta, med motorer från Bosch, elsystem från Panasonic och batterier från Catl. Trots det, har det varit trögt i starten för Aiways, deras toppmoderna fabrik med kapacitet på 150 000 bilar per år levererade inte ens en tiondel av det i fjol. Inte heller i Sverige har det ännu blivit någon succé för importören danska Andersen Motors som också representerar Suzuki. 

Coolt första intryck

Det första intrycket är coolt. Fronten är helt täckt, utan den löjliga jättegrillen som inte fyller någon funktion alls på en elbil men som Audi och många andra tror att vi efterfrågar. LED-lamporna är ett smalt band både fram och bak, nästan osynliga i aktern. Hela designen andas enkel renhet. 

Dörrhandtagen är infällda men svänger ut när vi närmar oss bilen. Inredningen är ljus och sober, särskilt med det stora öppningsbara panoramasoltaket som ingår i toppversionen.

Instrumenteringen är helt digital, och det mesta styrs från den 12,3″ HD pekskärm som sitter inte särskilt väl integrerad, mitt på bilens instrumentpanel. En mindre skärm sitter framför ratten och Premium-varianten har en tredje liten skärm mellan framstolarna för att sköta värme och kyla Klimatanläggningen är enbart tvåzons oavsett version och vill man ha värme i framsätena måste man köpa toppmodellen. 

De krämfärgade sätena är både snygga och bekväma, även om man förstås oroar sig för hur de ser ut om några år. Trenden med vegansk inredning har inte nått Aiways; här står döda kor för inredningen. Förarstolen är elektriskt inställbar, men inte i höjdledd, vilket man får kompensera med den rektangulära ratten som kan regleras i alla ledder. 

Rymligt, bekvämt

Innerutrymmena är stora, särskilt i baksätet där man gynnas av att det inte finns någon kardantunnel. Det finns gott om förvaringsutrymmen, bland annat i mittkonsolen, däremot inget handskfack utan bara två märkliga krokar framför passagerarens knän. Någon slags förvaringsbox ska komma som tillbehör; ett konstigt och korkat val från Aiways.

Bagageutrymmet är relativt stort med dubbla golv under golvet för extra förvaring. Däremot saknas lastkrokar och liknande. Baksätet fälls 60/40 och blir helt platt, dessutom med en genomlastningslucka. Under motorhuven ser man inte något av elmotorn, som är helt täckt av en stor plastkåpa, men det finns en liten frunk där laddkablar kan läggas.

Bäst av allt, och fortfarande ovanligt för elbilar, är att Aiways får dra tungt släp, hela 1.5 ton vilket tack vare den låga tjänstevikten också är möjligt att nyttja fullt ut med vanligt B-körkort.

Tryggt men osäkert

Att köra U5 är väldigt lätt, det finns ingen nyckel, inte ens någon startknapp. Sätt dig, ta på bältet, lägg växelväljaren i D och kör. Du kan välja mellan tre körlägen, tre bromsnivåer, tre lägen för styrningen och Tre sorters artificiellt ljud i låg fart. Förutom för ljuden är skillnaden mellan de olika lägena ganska marginell; vid ett blindtest kunde vi inte avgöra i vilket läge bilen befann sig och det finns t.ex. varken segelläge eller enpedalsdrift. Därmed är det inte heller så stor förlust att detta hanteras genom pekskärmen; jag föredrar paddlar bakom ratten för att ställa in bromskraftsåteföringen men om lägena är nästan lika kan det kvitta. När jag bromsar med pedalen är det svårt att dosera kraften; det blir närmast av/på.

204 hästar är inte jättemycket och U5 är inte särskilt snabbt. Trots det har den svårt att få ner kraften i backen, framhjulen spinner flera gånger vid gaspådrag. Fyrhjulsdrift finns inte.

Aiways känns säker att köra och har all den säkerhetsutrustning man kan förvänta sig inklusive ett bra autostopp, medan filhållaren återkommande misslyckas med att hålla bilen inom körbanan. Den engelskspråkiga hemsidans påstående att ”The passenger compartment complies with the five-star requirements of Euro NCAP” är direkt vilseledande. Aiways U5 fick bara tre stjärnor när Euro NCAP krocktestade den 2019. Betyget drogs ned främst av att fotgängarskyddet och bilens förarstödsystem inte var på topp, men den blev även en plump i protokollet när skyddet vid kollision med en påle från sidan testades. Aiways säger att de förbättrat detta men så länge de inte skickat tillbaks U5 för nya prov, måste vår säkerhetsvarning bestå.

Räckvidden räcker knappt

Tack vare 50% aluminium i karossen väger Aiways bara 1.8 ton vilket är flera hundra kilo mindre än flera av konkurrenterna. I en elbil innebär det direkt längre räckvidd, och gör att Aiways kan hålla nere batterikapaciteten till beskedliga 64 kWh, vilket i sin tur hjälper att pressa priset på bilen. Räckvidden ska vara 40 mil, men när vi testar i kylslaget vårväder är det utom räckhåll. Eftersom U5 intar har någon värmepump blir det till att brassa på med kupévärme på räckviddens bekostnad, och en del av batteriernas kapacitet går åt till att hålla batterierna varma. Aiways anger att deras patenterade sandwichkonstruktion för batterierna, med en extra skiljevägg mellan batterier och kylplattor, ska minska energiförlusterna, men det räcker inte. I helt normal körning när det är kallt ute är räckvidden snarare 30 mil, ännu mindre om man gasar på eftersom U5 har ett mediokert luftmotstånd. 

Ladduttaget är dolt under vänster strålkastare; en bra placering när man kör fram till laddaren men också utsatt vid småkrockar. Max laddhastighet är beskedliga 90 kW. Laddningen kan, som brukligt är, övervakas i Aiways-appen, men eftersom U5 inte har någon navigator kan man inte planera körning och laddning.

Batterierna från kinesiska CATL är garanterade att efter åtta år leverera minst 75 procent av den ursprungliga kapaciteten. Aiways anger att de utvecklar en metanoldriven bränslecell som räckviddsförlängare, men eftersom metanol är svårt att hitta på den svenska marknaden är det av begränsat intresse för oss. 

Vilken version? Kanske ingen

Urvalet av Aiways U5 är begränsat. Fyrhjulsdrift finns inte, bara en storlek på motor och batteri, få färger att välja mellan och begränsat med tillbehör – fast på sistone har listan utvidgats med dragkrok. 

I Sverige säljs inte enklaste versionen, här börjar utbudet med Plus som är välutrustad med panoramakamera, adaptiv farthållare, elektriskt förarsäte, CarPlay och mycket annat. Premiumversionen är på många sätt onödigt lyxig, men man måste ta den för att få stolsvärme. Då får man också läderklädsel, elmanövrerat panoramasoltak, parkeringsassistens, fotmanövrerad baklucka, separat pekskärmspanel för klimatstyrning med haptisk feedback, trådlös laddning av mobilen samt större fälgar vilket minskar räckvidden med en mil.

Aiways ska inte ha fysiska butiker i Sverige, bara ett dussintal agenter som också ska stå för provkörning och service. Hittills har de inte varit nedsprungna och kunden har rätt i detta fall. Priset är inte tillräckligt attraktivt för det som erbjuds, säkerheten är för tveksam, räckvidden för begränsad, laddhastigheten för långsam och märket för okänt.

Mattias Goldmann

Vi gillar:

  • Rymlig
  • Komfortabel
  • Får dra tungt lass

Vi ogillar:

  • Laddar långsamt
  • Litet batteri
  • Tveksam säkerhet
  • Okänt märke
  • Tillför inte så mycket
  • Inte så billig som den verkar

Överväg också: 

  • MG ZS: Kinesisk elbil som med lågt leasingpris blev Sverigefavorit
  • Kia Niro EV: Mindre, bättre gjord, säkrare
  • Volvo XC40 Electric: I basversionen inte så mycket dyrare, säkrare, snabbare, roligare

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem