MG ZS 2023 (elbil)

När MG ZS tog Sverige med storm, var det mer på grund av en superlåg prislapp än för att det var en särskilt bra elbil. Nu är batteriet större, räckvidden längre, laddningen snabbare, motorn starkare, utseendet modernare och komforten bättre – men prislappen är också rejält mycket högre. Hur långt räcker det?

PrisComfort 447 990 kr, Luxury cirka 30 000 kr mer. Privatleasing från 3 950 kr/månad för 36 månader, 1 000 mil/år, inklusive service och assistens
SäkerhetFem stjärnor av Euro NCAP (2019), 90% för skydd av vuxna, 85% för skydd av barn, 64% för skydd av oskyddade trafikanter, 70% för förarstödsystem
MotorSynkron permanentmagnetmotor, 360 V, max effekt 115 kW/156 hk, max vridmoment 280 Nm
MåttL 432 cm, B 181 cm, H 165 cm, axelavstånd 258 cm, markfrigång 16 cm
ViktTjänstevikt 1 570 – 1 620 kg, totalvikt 2 020 kg, bagageutrymme 448-1 166 l, släp 500 kg
KraftöverföringMotor fram, drivning fram, automat
Prestanda0-100 km/h 8.6 sek, 0-50 km/h 3.8 sek, toppfart 175 km/h
Förbrukning1.78 kWh/mil
BatteriLitium-jon, 70 kWh
LaddningLaddningstid CCS 92 kW 30-80% 30 min, 5-80% 40 min. Ombordladdare 6.6 kW, 11 kW tillval.
Räckvidd440 km enligt WLTP
MiljöförmånerSkattebefriad första åren, förmånsvärde reducerat upp till 350 000 kr
Garantier7 års/15 000 mils nybilsgaranti inklusive elektronik

Förvirrat utbud

Importören Hedins har stora mål för MG i Sverige; störst på elbilar. Det är inte illa för ett märke som bara funnits tre år på marknaden, och som innan dess förknippades med gammaldags, engelska bensindrivna sportbilar.

Kanske tänker Hedins att det inte ska finnas en enda kund som inte hittar något i MG-hallen; i vart fall är utbudet förvirrande stort av ungefär jämnstora laddbilar. Här finns ZS som var först på plan och som nu alltså grundligt uppdaterats, EHS som är en laddhybrid, ungefär jämnstor och SUV även den men med en helt annan kaross, och Marvel R som även den är en mindre eldriven SUV, fastän mer premium. Därtill kombin MG5 med liknande innerutrymmen, och den nyligen testade MG4 som har nästan lika stora innerutrymmen tack vare att den är konstruerad som elbil från början. Tidigare gick ryktena att just ZS skulle bort, men så har det alltså inte blivit – en sådan bästsäljare uppdaterar man istället.

Ansiktslyft

Första intrycket av nya MG ZS är positivt. Det beror på att vi närmar oss den framifrån. Här är förändringarna tydliga och till det bättre. Den nya kylarlösa, släta fronten signalerar tydligt elbil och påminner inte så lite om den jämnstora men långt dyrare Volvo XC40 Recharge. Det är ett stort kliv framåt jämfört med förra versionens stora, meningslösa kylare. Fronten har också fått 21 LED-lampor, vilket ger ett modernt intryck och bättre sikt i mörkret. 

MG har tagit ”facelift” bokstavligt, för bakom fronten är det mesta sig likt på utsidan. Nya aerodynamiska fälgar och att roofracks tagits bort på basversionen är det enda vi noterar. Också bakifrån är ZS sig lik, däremot blir förändringarna tydliga när vi öppnar dörrarna till kupén. 

Körmiljö för 20-talet

Bakom ratten är intrycket ett helt annat än i förra ZS. Instrumenteringen har tagit klivet in i 2020-talet; nu är huvudinstrumenten helt digitala istället för de analoga som jag i och för sig gillade. Sjutumsskärmen är full av information inklusive mycket som man inte ofta får se, som varvtal, volt och ampere. Det är kul men sker på bekostnad av överskådligheten, särskilt som hastigheten anges med lika små digitala siffror som effektmätaren. Pluspoäng däremot för att återstående räckvidd anges både i km och procent och att MG kostat på sig en riktig, djupt urgröpt panel vilket gör att instrumenten syns tydligt även i skarpt ljus. 

Det gäller inte den likaledes nya pekskärmen på drygt tio tum på mittkonsolen. Den har fin upplösning och mycket information, inklusive en bra navigator, men den sitter väldigt utsatt och i skarpt solljus syns bara fingeravtrycken från tidigare användare. Nedanför skärmen sitter en rad riktiga reglage; pluspoäng igen för att inte allt gömts i undermenyer på skärmen. Det går också att röststyra en rad funktioner, men innan man fått kontakt och gjort sig förstådd hade man sedan länge kunnat utföra manövern själv.

I toppversionen har ZS nu ett 1.2 kvadratmeter stort öppningsbart glastak; lyxigt eftersom många dyrare bilars glastak inte går att öppna. Ljuset det ger är välkommet; inredningen är svart och sidofönstren små vilket också ger begränsad runtomsikt, särskilt snett bakåt. Även här är lyxversionen till hjälp, med en ny 360-graderskamera som inte finns i basversionen.

Framstolarna har fått ett mer påkostat material och ser inbjudande ut. De funkar för mig, men sitter man inte bra från början är det kört eftersom inställningsmöjligheterna är så begränsade. Det gäller också ratten, som visserligen är skön men bara vippbar. USB B- och C-uttag, Wifi- hotspot och trådlös laddare har tillkommit sedan sist.

Baksätet har blivit trevligare genom att det fått egen ventilation och fler USB-uttag, men tyvärr inga fickor på framstolarnas ryggstöd. Själva sätet är alldeles utmärkt jämfört med andra elbilar för samma pris. Batterierna ligger under baksätet, men i motsats till flera andra elbilar med liknande lösning, inklusive dyra Mercedes EQA, så har sätet inte behövt höjas till orimliga nivåer. Baksätet är enbart delbart 60/40, utan genomlastningslucka och golvet blir inte platt när det fälls.

Bagageutrymmet är stort och enkelt, dock med en hög kant att lasta över och onödigt stora invändiga hjulhus med tanke på att hjulen är så pass små. Krokar och öglor lyser med sin frånvaro, men under golvet finns ett extra fack där laddsladdar kan läggas. Under motorhuven finns det massor av plats, men MG använder den inte för att erbjuda någon frunk. En stor nyhet finns bakom bilen; nu kan ZS dra släp. 500 kilo räcker inte för segelbåten, men väl för en soffa eller ett brädlass.

Nu kan MG:n också användas till att ladda prylar genom vehicle-to-load-funktionen på upp till 2200 watt; klart användbart om man t.ex. har med sig en eldriven röjsåg eller radiostyrd bil.

Piggare men segare

Medan eldrivna Volvo XC40 i en mindre uppdatering plötsligt bytt från att vara framhjulsdriven till att nu driva på bakhjulen, är upplägget oförändrat hos MG; motorn fram, drivning på framhjulen. Men elmotorn har fått högre effekt, även om 115 kW eller 156 hästar inte är mycket, särskilt som bilen blivit 100 kilo tyngre än förra versionen. Märkligt nog får den som väljer det mindre batteriet, som i nuläget inte säljs i Sverige, drygt 20 hästar mer. 

Värre är att den nya elmotorn tappat rejält i vridmoment, hela 73 Nm mindre än tidigare – den har alltså blivit en mycket sämre dragbil lagom tills den får dra släp.

Accelerationen är marginellt sämre än föregångaren, men den som ofta kör full fart på autobahn kan glädja sig åt att toppfarten inte längre är begränsad till 140 km/h utan nu går till de 175 km/h som motorn mäktar med. Alla hästarna är bara aktiverade när man för vippreglaget på mittkonsolen till Sport, som också ger en piggare gasrespons men tyvärr inte har någon påverkan på styrningen eller fjädringen. Oavsett körläge, är detta inte någon sportbil utan körs bäst lugnt och värdigt. För att maximera räckvidden finns Eco-läget som sänker effekten, mildrar gasresponsen och drar ner luftkonditioneringen vilket sammantaget ger ett par mil extra räckvidd per laddning. Något vinter- eller terrängläge finns inte, det enda som ger något av terrängegenskaper är en markfrigång på drygt 16 centimeter.

Vippknappen bredvid reglerar bromskraftsåterföringen; utmärkt att det inte sker i en undermeny som på nya MG4 även om jag föredrar paddlar bakom ratten eftersom man då kan byta snabbare. Tyvärr är det mildaste läget inte ett riktig frihjuls- eller seglarläge, och det mest kraftfulla är inte starkt nog för att köra med en pedal; detta är oförändrat jämfört med förra versionen. Körlägena ställs in med en snygg puck i mittkonsolen, liksom hos Jaguar. Tidigare gick det att manuellt stänga av antisladdsystemet, det är inte längre möjligt.

Ladda snabbare men inte snabbt

Att ursprungliga ZS kunde vara sådan prispressare berodde mycket på att batteriet var litet och enkelt. Nu har batteriet nu blivit 34% mer energitätt och har över 50% högre kapacitet med 70 kWh. Det ger 440 km räckvidd enligt WLTP som anger förbrukningen till 17.8 kWh per 100 km. Trots de extra kilona är ZS därmed snålare än förr, lägre luftmotstånd och effektivare energiöverföring är förklaringen. På andra marknader finns också en version med mindre batteri och kortare räckvidd, men importören har korrekt bedömt att vi i Sverige vill ha det större batteriet.

Vi snittar lägre förbrukning än WLTP anger, trots att vi använder luftkonditioneringen hela tiden; vi har inte appen och kan alltså inte förkyla bilen ”på sladd”. Vintertid sjunker räckvidden och förbrukningen ökar eftersom ZS fortfarande inte har värmepump.

ZS kan laddas med upp till 92 kW – mycket snabbare än förr men elbilsmarknaden går snabbt framåt och det är nu nästan oacceptabelt långsamt. Batteriet laddas på en halvtimma från 30 till 80 procent, tio minuter till om du börjar med nästan tomt batteri. AC-laddning sker med sega 6,6 kW, tillvalet ombordladdare på 11 kW är en värdefull investering. 

Laddningen sker liksom förut i fronten, men märkligt nog inte längre under MG-loggan utan bredvid. Placeringen är perfekt när man ska köra fram till en laddare med kort sladd, och själva uttaget är nu upplyst med dioder som också visar hur långt laddningen kommit. Det kan man förstås också se på appen som även den tillkommit sedan förra testet men som alla konkurrenter också har. 

Krocksäker utan spets

Uppdateringen har inte inneburit några förändringar säkerhetsmässigt, förståeligt eftersom redan förra versionen fick fem stjärnor hos Euro NCAP 2019. Det var bensinversionen som krockades, men betyget gäller alla utföranden. Sex krockkuddar, vingelvarnare, nödbroms, adaptiv farthållare och åtskillig annan säkerhetsutrustning ingår, men farthållaren och filhållaren är liksom i MG4 inte imponerande utan ger en ryckig körning, och autostoppet kliver in i onödan vilket ger en ryckig körning. Tyvärr är en del av säkerhetsutrustningen bara standard i den dyrare Luzury, vilket vi beklagar. Oavsett version är betyget för krocksäkerhet för oskyddade trafikanter svagt. 

Bättre men mindre prisvärd

ZS-utbudet i Sverige är begränsat till det stora batteriet, i Comfort och Luxury-utföranden. Den senare är det bättre valet, med full säkerhetsutrustning, öppningsbart glastak, 360-graderskamera och uppkopplingen MG iSmart. Därefter kan du välja mellan fem olika färger och ett par fälgar, sen är du klar. 

Men att välja en ZS är inte längre självklart, tiden då den var Sveriges mest sålda bil med lång väntelista är över. Den uppdaterade versionen är en långt bättre bil, men också över 100 000 kronor dyrare, eller dubbelt så dyr som förut per månad för den som privatleasar. Samtidigt har en rad konkurrenter kommit, och många av dem slår ZS på fingrarna med snabbare laddning, bättre köregenskaper, bättre fungerande säkerhetsutrustning och lägre förbrukning vintertid eftersom de har värmepump.

Mattias Goldmann

Vi gillar:

  • Väl genomförd uppdatering
  • Fortsatt rimligt prissatt
  • Goda utrymmen
  • Rimlig räckvidd

Vi ogillar:

  • Laddar långsamt
  • Saknar värmepump
  • Inte särskilt pigg
  • Tveksam säkerhetsutrustning

Överväg också:

  • Peugeot e-2008: Högre pris, längre räckvidd, bättre komfort, sämre utrymmen
  • Kia Niro: Mycket modernare, något dyrare
  • Jeep Avenger: Årets Bil 2023, eldriven mini-SUV
  • Tesla 3 eller Y: Kraftigt prissänkt gör merkostnaden överkomlig
  • MG Marvel R: Modernare, större, dyrare
  • MG 5: Varför inte en effektiv elkombi istället för en SUV?

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem