Ford Mustang Mach-E (elbil)

En Ford Mustang…. Med eldrift, fem sittplatser och närmast SUV-liknande kaross. Mycket ska man uppleva, och faktum är att detta är en trevlig upplevelse – men konkurrensen är hård och plötsligt är det fullt realistiskt att välja bort en Mustang för en Kia eller Hyundai. Vi testar!

PriserStandard Range 70 kWh RWD 699 900 kr, Standard Range 70 kWh AWD 763 900 kr, Long Range 91 kWh RWD 763 900 kr. Privatleasing från 8 995 kr/mån (36 mån, 1000 mil/mån). Long Range eller AWD +1000 kr/mån. Förmånsvärde från 2 353 kr/mån.
SäkerhetFem stjärnor hos Euro NCAP, 92% för vuxna i bilen, 86% för barn i bilen, 82% för tekniskt stöd, 69% för oskyddade trafikanter. Antisladdsystem, autostopp, airbags fram, krockgardiner och sidoairbags standard.
MotorEnkel/dubbla elektriska permanentmagnet synkronmotorer. Max effekt Standard Range 269 hk (198 kW), Long Range 291 hk (216 kW), max vridmoment 580 Nm.
MåttLängd 471 cm, bredd 188 cm, höjd 162 cm, axelavstånd 298 cm.
ViktTjänstevikt 2 270 kg, maxlast 420 kg, släp 750 kg (Long Range 1500 kg från modellår 2023), taklast 75 kg (med panoramatak 65 kg).
Kupéutrymmen5 platser, 402-1 420 liter bak, 81 liter i frunk.
KraftöverföringBakhjulsdrift, elektrisk fyrhjulsdrift som tillval, direktverkande automatlåda.
Prestanda0–100 km/h 6.9 sekunder, toppfart 180 km/h.
Förbrukning1.72 kWh/mil Standard Range, 1.65 kWh/mil Long Range.
BatteriLitiumjon, Standard Range 70 kWh (68 kWh tillgängligt), Long Range 91 kWh
LaddningMode 2, typ 3, 11 kW ombordladdare, 10-80% 7.2 timmar. Snabbladdning CCS max 150 kW, 10-80% 38 min, 90 min med 50 kW.
Räckvidd440 km blandad körning, 610 km med stora batteriet (WLTP).
MiljöförmånerFörmånsvärde reducerat till närmast motsvarande bensinbil.
GarantierNybilsgaranti 5 år, rostskyddsgaranti 12 år, lackgaranti 3 år, vagnskadegaranti 3 år, batterigaranti 8 år.

Äntligen, Ford!

Kvartshjärtad – kan man ens säga det? Så har Fords satsning på elektromobilitet i alla fall varit, med en usel el-version av fina Ford Focus, sen inget. Alla konkurrenterna har elbilar i de vanligaste segmenten, e-Corsa, ID3… Ford har inget, utom hybrider och laddhybrider. 

Tills nu. Ford delas i två, varav det ena helt fokuserar på elbilar. Först ut av många modeller i närtid är Mustang – ett ikoniskt varumärke som tidigare förknippats med högoktaniga bensinbilar från USA. Nya Mustang Mach-E finns bara som ren elbil, byggs i Mexiko på en helt ny plattform som inte delas med någon annan – åtminstone ännu. Om ett par år ska det finnas en hel drös elbilar från Ford.

SUV? Combi-coupé!

Designen är hälsning till Mustang-legenden kombinerat med nutid. 

Ford kallar detta för en SUV, men det är en halvkombi eller på gammalt Saabspråk combi-coupé som fått lite extra höjd av batteriplattan i botten. Markfrigången är däremot inte höjd och det finns inga terrängambitioner ens hos de fyrhjulsdrivna versionerna. 

Mustang-loggan – det finns inte en enda Ford-logga på bilen – motiveras av breda hjulhus och kraftiga skuldror, men också en lång motorhuv som behövdes när det skulle rymmas en stor V8:a men som inte fyller något syfte med en kompakt elmotor under huven. Lite tramsigt blir det med bulor på motorhuven, medan andra designelement som de smala framlyktorna, de tredelade bakljusen och avsaknaden av dörrhandtag ger Mustangen ett eget och modernt utseende – Ford har välkommet avstått från retrolooken.

Öppna framdörrarna och du möts av breda fåtöljer, nästan så att jag känner att jag borde vara överviktig för att riktigt passa. Inredningen är en mix av läder och billig hårdplast som det ofta är i amerikanska bilar. Med tillvalet panoramaglastak är kupén härligt luftig.

Den långa motorhuven betyder att det blir färre centimeter kvar till kupéutrymmet, men tack vare den långa hjulbasen är Mustang ändå fullt femsitsig. Faktiskt är också mittplatsen bak acceptabel, tack vare att golvet är helt platt utan kardantunneln som skulle funnits här om grunden vore en fossilbil. I baksätet märks det dock att man sitter ovanpå batteripaketet; takhöjden räcker men man sitter med knäna i en obekväm vinkel.

Under motorhuven ryms en rejäl frunk där laddsladdarna kan vara, eller varför inte din leriga sportutrustning – frunken är vattentät och har tapphål i botten. Eller fyll den med is och några flaskor öl… I kupén finns också en rad praktiska fack och lådor för förvaring. Det är välkommet eftersom bagageutrymmet inte imponerar trots den stora bakluckan. Ska hela familjen åka blir det trångt. Mustang tillåter 75 kg taklast utan panoramatak, annars 65 kg, och den får dra släp på upp till 750 kilo i Standard Range-versionen – ingen husvagn men väl ett lass brädor. En nyhet på modellår 2023 är att Long Range får dra upp till 1500 kg.

Tesla och Fiesta

Förarmiljön domineras av en stående jättepekskärm med Tesla som uppenbar förebild. Trots att Ford haft några år på sig, är den inte riktigt lika bra, med sämre upplösning, laggar lite mer, har mindre logiska undermenyer och nedersta delen är skymd och svår att nå. Dessutom är skärmen inte vänd mot föraren utan snarast mot de i baksätet. Dock är Apple CarPlay och Android Auto integrerat och kan användas för halva skärmen om man vill. Till skillnad från Tesla har Mustang riktiga reglage för det man gör oftast, som vindrutetorkaren, vilket i alla fall jag tycker är väkommet. Att vissa reglage och spakar kommer från enkla Ford Fiesta stör inte mig – det funkar ju!

Med Ford SYNC 4 uppdateras bilen automatiskt, och med FordPass-appen kan du övervaka laddnivån, körsträckan och däcktrycket, samt skicka ett resmål direkt från din mobil till bilen så skräddarsys en rutt utifrån batterinivå och tillgängliga laddstationer. Dessutom ställs bilen in som du vill ha den; säten och speglar, radiostation, omgivningsbelysning och instrumentpanelens utformning.

Mustang startas med en knapp, i motsats till t.ex. Polestar eller Tesla där det bara är att sätta sig och köra. I mittkonsolen finns växelväljaren, utformad som en puck som i Jaguar i-Pace. Också handbromsen är elektrisk, nästan självklart nu för tiden men en liten besvikelse för mig.

Runtomsikten är inte lysande, med breda sidostolpar och dålig sikt bakåt, men oavsett version så får du backkamera och parkeringssensorer runtom som standard. Dessutom kan bilen parkera sig själv om du vill, dock måste du sitta i bilen.

Hård mot de hårda

Ford har låtit Mustang vara tydligt bakhjulsdriven, långt mer så än de likaledes bakhjulsdrivna elbilarna från Audi och VW. Dessutom är motorn bak, vilket gör det rätt roligt att köra Mustang i basversion, men aldrig äventyrligt eller farligt. Detta ska man komma ihåg innan man slantar upp merkostnaden för fyrhjulsdrift och samtidigt tappar detta.  

Som förare är det lätt att gilla Mustangs sportiga ambitioner. Som passagerare är det inte lika självklart. Särskilt i låga farter är färden plågsamt stötig. Kör snabbare och det blir bättre – en spännande sensmoral!

En Mustang ska ju vara snabb och visst är Mach-E det, men det är som att den tvekar lite innan den ger sig av när jag trycker på gasen. 0-100 km/h tar sju sekunder, vilket är klart långsammare än inte bara Tesla utan också jämfört med Kias och Hyundais konkurrenter.

Mustangen har tre körlägen; normalläget Active, ekoläget Whisper och det hästklingande Untamed. Faktiskt är Whisper-läget en favorit inte bara på grund av den utökade räckvidden, utan också för att gasen är lättare att hantera. I de andra lägena är gasresponsen för radiobilsartad. Därtill ändras styrning, kupébelysning och ljud – men det sistnämnda går till all lycka också att stänga av.

Bromsen är som gasen; svår att dosera korrekt. Därför använder jag gärna enpedals-läget, som ger en mindre ryckig körning. Tyvärr regleras bromskraftsåterföringen i pekskärmen, där jag tycker att en bil med sportiga ambitioner bör ha paddlar bakom ratten.

Adaptiv farthållare och autobroms är standard på alla versioner, men i teknikpaketet för 19 900 kr så är adaptiva farthållaren mer avancerad med highway assist och driver monitoring system. Sammantaget är säkerheten på topp, med god marginal fem stjärnor hos Euro NCAP. 

Räckvidden sjunker

Vår bil med fyrhjulsdrift och stora batteriet anger sig ha 480 km räckvidd när vi hämtar den – redan från start tretton mil mindre än den officiella räckvidden. Sen sjunker den snabbt, eftersom det är kallt ute och vi vill ha den stora kupén ordentligt uppvärmd. Uppvärmningen går å andra sidan snabbt; PCT-elementet är mindre energieffektivt än en värmepump men värmer mycket bättre än överskottsvärmen från en förbränningsmotor som ju först måste bli varm. Elslingor också i framrutan ger god sikt även när det är frost, medan god värme i både säten och ratt är en njutning. Värme i baksätet finns däremot inte ens som extrautrustning. 

Under vårt test har vi stora problem att komma under 2 kWh per mil, en bra bit över de officiella värdena och klart högre än Tesla 3, Hyundai 5 eller Kia EV6 – men också långt under vad Volvo eller Polestar begär. 

När det är dags att ladda hittar du ladduttaget på vänster framflygel. En ring med fem lampor visar hur fullt batteriet hunnit bli. Du kan välja att ladda riktigt långsamt; Ford avråder inte från hushållsuttaget och bjuder inte på någon laddbox även om de har erbjudanden från KGK och DEFA. Den går också att ladda riktigt snabbt, upp till 150 kW vilket ger 100 km räckvidd på bara tio minuter även om laddhastigheten snabbt avtar därefter. Tesla, Hyundai och Kia laddar alla ännu snabbare, Tesla dessutom billigare medan Mustang med specialavtal hos Ionity den första tiden har ungefär samma priser som koreanerna. 

Vilken väljer du?

Den som söker en eldriven relativt stor, SUV-liknande premiumbil har många riktigt bra bilar att välja på. Tesla 3, Kia EV6 och Hyundai 5 har vi återkommande refererat till, och de är alla på flera sätt vassare än Mustangen. Både snabbare och bekvämare att köra, rymligare och med bättre räckvidd. Är Mustang ändå lockande just eftersom den är en Mustang? Den har något visst, som koreanerna inte riktigt erbjuder, och det gäller faktiskt särskilt den billigare bakhjulsdrivna varianten. 

Den bakhjulsdrivna Standard Range finns med 70 kWh och 269 hästar eller som Long Range med 91 kWh och 22 hästar extra för att kompensera för de 120 kilos extra vikt de större batterierna innebär. Versionen Dual Motor har en elmotor över varje hjulpar och alltså fyrhjulsdrift, vilket med lilla batteriet fortsatt innebär 269 hästar, men med stora batteriet 346 hästar. Förvirrat? Nja, tänk på det som två- eller fyrhjulsdrift, lilla eller stora batteriet. Eftersom verklig räckvidd inte är så imponerande, rekommenderar vi stora batteriet som kostar ungefär 60 000 kronor extra, medan fyrhjulsdriften för det dubbla inte är värt pengarna. Därtill finns GT-versionen med 480 hästar och drygt 100 000 kr högre prislapp – så annorlunda att vi testar separat. 

”Du kan få den i vilken färg du vill så länge du vill ha svart” lär Henry Ford ha sagt om T-Forden. Lite liknande är det med Mustang; alla färger utom svart kostar extra. I övrigt är utrustningen generös oavsett version, med teknikpaketet för 29 900 kronor som ett möjligt men inte självklart tillval – panoramaglastaket är trevligt men inte öppningsbart och teknikförbättringarna är inte revolutionerande.

Hjärnan säger att andra elbilar är snäppet bättre, men vi vänder oss om en extra gång om du kommer i Mustang.

Mattias Goldmann

Vi gillar: 

  • Relativt rymlig
  • Rimligt prissatt i basversion jämfört med konkurrenterna
  • Kul att köra
  • Hög säkerhet

Vi ogillar: 

  • Mindre kul att åka i – stötig
  • Inte jätterymlig
  • Relativt hög förbrukning
  • Billig inredning

Överväg också: 

  • Tesla 3 eller Y: En uppenbar förebild, mer avskalad och futuristisk
  • Polestar 2: Svenskättade utmanaren med lägre pris, högre förbrukning
  • Kia EV6: Snabbare, sportigare och rymligare än Mustang
  • Hyundai 5: Snabbare, komfortablare och rymligare än Mustang
  • Jaguar i-Pace: Liknande dimensioner, prestanda och intryck, dyrare

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem