Gröna Bilisters Gröna Guide till Genèves bilsalong 2013
Inför Genèves bilsalong samlar vi här information om bilar och teknik med grön prägel som kommer att visas på salongen. Vi finns förstås på plats under pressdagarna och levererar uppdaterad information, intervjuer och notiser på www.gronamobilister.se.
Audi
Vid Audisanläggning i Werlte produceras ”e-gas” syntetisk metangas av syre och vätesom framställs genom elektrolys av vatten. Elen kommer från ny vindkraft,vilket ger totala utsläpp på 30 g co2/km. A3 G-tron är speciellt framtagen för tekniken,även om det i grunden är en bensinbil med gastankar. Räckvidd 400 km på gas,förbrukning 3,5 kg/100 km. Audi tar nu fram 1500 G-tron som ska testas 15 000 km/årför att utvärdera tekniken.
Audi visarockså sin laddhybrid, A3 e-tron, med CO2-utsläpp på 35g/km. Bensinmotorn 1.4TFSI på 150 hk kombineras med en elmotor på 102 hk (75 kW), vilket totalt ger 204hk. Ren eldrift i 50 km i upp till 130 km/h, båda tekniker tillsammans ellerenbart bensin. Audi har gett olika besked om e-tron ska tillverkas eller inte.
BMW
Elbilen i3visas som i produktionsfärdigt utförande, och är den första massproduceradebilen att använda kolfiberkaross. Räckvidd cirka 150 km, toppfart 150 km/h. BMWConcept Active Tourer är en laddhybrid med en trecylindrig bensinmotor ochelmotor, 60 g CO2/km, men huvudsyftet är att testa reaktioner på framhjulsdriftoch annan design. Laddhybriden i8 är inte förändrad jämfört med tidigare,produktion från nästa år. Därtill har flera modeller fått effektivare drivlinaoch lägre förbrukning.
Cadillac
Cadillacsversion av Chevrolet Volt/Opel Ampera, ELR, har Europapremiär. Annan design mensamma teknik i grunden. Säljstart modellår 2014.
Chevrolet
Chevrolethar Europapremiär för Spark EV, den första 100% elbil som koncernen säljer iEuropa, från 2014. 100 kW motor, 0-100 km/h på under 9 sekunder. Kansnabbladdas med likström, flera gånger per dag utan att batteriets livslängdförkortas.
Citroën
Citroën-Peugeot (PSA) satsar på tryckluftför att få ner förbrukningen på sina bilar. Hybrid Air är unikt för PSA, utvecklat i samarbete med Bosch. Tryckluftenlagras i tankar under bilen, som laddas vid inbromsning eller genom attförbränningsmotorn används för att komprimera luften.
Bilen kan köras på enbart tryckluft upp till 70 km/h, på tryckluft ikombination med bensin och enbart på bensin, tryckluften räcker dock bara någrahundra meter och används därför framför allt för att kapa effekttopparna förförbränningsmotorn. Tekniken påminner om elhybrider, men är mycket billigare,väger mindre (100 kg) och tar mindre plats, bl.a. för att bilen inte behöver batteri alls. Förbrukningen minskar 30% isnitt, 45% i stadstrafik, och bedöms särskilt lämpligför mindre bilar och transportfordon, där hybridteknik är för dyr. Därtill ärtekniken särskilt intressant för priskänsliga utvecklingsmarknader.
Citroën visar nu en modell som kananvända tekniken; C3 Hybrid Air. Snittförbrukning 0,29 l/mil, 69 g CO2/km. Detär ett koncept men tillverkning är nog inte långt borta. C3 är uppdaterad, medny PureTech trecylindrig bensinmotor som har 52 patent gällandeökad effektivitet, minskad storlek och vikt, optimerad förbränning och minskadfriktion. Motorn ger 15% mer kraft och 25% lägre förbrukning än tidigarefyrcylindriga motor, från 87 g/km med start-stopp system.
EDAG
EDAG visarLight Car Sharing, en bil speciellt utvecklad för korttidshyror och bilpooler.
Exagon
Exagon närmarsig produktion, med Furtive eGT, en eldriven supersportbil med prestanda långtbortom Tesla.
Fisker
Fisker Karmahar fått effektivare drivlina, men efter batteritillverkarens konkurs harFisker inte kunnat leverera några bilar. Troligen presenteras en ny ägare iGenève. Det kan bli Volvos kinesiska ägare, vilket skulle vara intressant ursvenskt perspektiv.
Ford
FocusElectric har visats förut, säljs redan i USA och börjar under året säljas ieuropeiskt utförande.
Honda
KonceptbilarnaCivic Wagon och NSX fokuserar på låg förbrukning utan att ge avkall påprestanda. Accord som laddhybrid visades nyligen i USA men verkar inte kommatill Europa.
Hyundai
Koreanernavisar ix35, den första serietillverkade bränslecellsbilen, med produktionsmål1000 bilar/år, och en kraftigt ökad volym längre fram.
Infiniti
Nissanslyxbilsmärke visar sin första elbil, LE, men bara som koncept. Men eftersomtekniken finns in-house är framtida produktion trolig.
Kia
Provo är Kias framtidsstudie för en bil i Golf-klassen, med GDi turbomotor på 204 hk för framhjulen och elmotor på 45hk för bakhjulen. Vid låga hastigheter kan bilen vara helt eldriven.
Land Rover
Defender visas ielversion, med 70 kW elmotor och 27 kWh litiumbatterier, räckvidd cirka 80 km, eller åttatimmar i terräng. Med en portabel 3 kW laddare, är bilen fulladdad på 10timmar.
Batteriernaväger 410 kg och sitter i motorhuven, men totalvikten är bara 100 kg högrebl.a. eftersom det inte behövs någon växellåda. Alla komponenter är luftkyldaför att spara vikt och minska sårbarhet. Fyrhjulsdrift och differentialspärrarär oförändrade, medan den regenerativa bromsningen optimiserats så att upp till80% av energin kan återföras och motorn kan generera upp till 30 kW med Hill DescentControl. Terrängegenskaperna ska vara lika brasom förut och bilen har bl.a. testats med 12 tons släp i 13% lutning och 80 cmdjupa vattendrag. Modellen är inte tänkt att serietillverkas utan finns för attLand Rover ska lära sig tekniken och kunna presentera elversioner av andramodeller längre fram, i första hand Evoque.
Lexus
Toyotaslyxmärke Lexus har premiär för CT 200h, med utsläpp på Prius-nivå ochutrustning på BMW-nivå.
Mercedes
SLS AMGElectric Drive är en eldriven supersportbil som visats förut, nu klar förförsäljning. 552 kW, 250 km/h toppfart, 250 km räckvidd, elmotor i varje hjul,alltså fyrhjulsdriven. I USA visas en racerbåt med samma teknik, oklart om denkommer till Genève. B-klass i gasversion visas nu, kan redan beställas iSverige.
Mitsubishi
Konceptbilen GR-HEV är en tanke om framtidens pickup, med dieselmotoroch elmotor, lämpade för tung last. 149 g CO2/km med permanent fyrhjulsdrift. CA-MiEV är ett koncept förframtidens elbil, med smartare batterier, bättre drivlina, lägre vikt,extremlågt luftmotstånd och trådlös laddning. Räckvidd på 300 km. Space Star ären bil i kompaktklassen, som Colt, med låg förbrukning och lättviktsteknik.Outlander Plug-in Hybrid är nu produktionsfärdig och har redan prislista iSverige.
Nissan
Nissan Leaf, världens mest såldaelbil, förnyas kraftigt, med räckvidd 200 km mot tidigare 175 km, mer plats i bagageutrymmetgenom att fler komponenter flyttats till motorrummet. Snabbladdare finns somtillval, så att bilen vid 32 ampere kan laddas fullt på fyra timmar. Samtidigtsänks priset, i Sverige till 302 990 kronor efter supermiljöbilspremien.
Det är premiär för nya versionen avkompaktbilen Note, med trecylindriga motorer och stopp-start som standard påalla modeller. Utsläpp från 109 g CO2/km för bensinversioner, 95 g CO2/km fördieseln.
Opel
Opels nya fyrcylindrigadieselmotorer är GM-koncernens renaste någonsin, uppfyller Euro 6 och ska gemycket lite vibrationer och lågt buller. Motorn är till stor del konstruerad ialuminium, kommer som första version som 1.6 CDTi i Zafira i sommar,CO2-utsläpp 109g/km. Småbilen Adam visas i nya versioner, men inte medmiljöfokus.
Peugeot
Liksomsystermärket Citroën är fokus på lufthybrider, med 2008 HYbrid Air somskyltfönster. Peugeot utlovar produktion av en liknande modell, som”0,2-litersbil”, på fem kontinenter inom en snar framtid. Med 208 HYbrid FE visar Peugeot en lättviktskonstruktion, med komposit-och plastmaterial som minskar vikten 200 kg, en omprogrammerad trecylindrig1,0-litersmotor på 68 hk med mindre friktionsförluster, elmotor och batteri iväxellådan. Utsläppen minskar till 49 g CO2/km samtidigt som 0–100 km/h går på 8,0 sekunder.
Qoros
Kinesiskabilmärket Qoros har Europapremiär, även om huvudmarknaden är Kina.Mellanklassedanen Q3 är första modellen, kommer i hybridutförande men inga laddhybridereller elversioner har annonserats.
Renault
Huvudnumret ärcrossovern Captur, som med snåldiesel har 95 g CO2/km och därmed troligen blirmiljöbil i Sverige. Produktionsstarten för Renaults elbil Zoë har försenats,men sker under senvåren. Bilen är fortsatt prissatt under 200 000 kr, medräckvidd på ca 200 km.
Rinspeed
SchweiziskaRinspeed Micromax är utvecklad för korta resor, där man via en app kan finnaandra som ska resa samma sträcka. Bilen är lika lång som en Mini men drygt 2meter hög, med plats för tre vuxna, ett barn och bagage. Den har också både kyloch kaffemaskin. Tillverkning inte trolig.
Tesla
Model S ärinte längre en världsnyhet, men är fortsatt den elbil som har högstenergidensitet i batterierna. Terrängbilen X visas i konceptform, men Teslaöverväger att inte sälja den i Europa eftersom den ses som för stor. Kommer denhit, blir det tidigast 2015.
Toyota
Auris Touringkommer som hybrid, med samma tekniska data som vanliga Auris-hybrid. Eldrivna iQ,som visats som Scion iQ i USA, verkar inte komma till Genève.
Volkswagen
VW harvärldspremiär för den färdiga ”enlitersbilen” XL1, som bara förbrukar 0,1 literdiesel per mil. Vikt på 795 kg och luftmotstånd på 0,19 gör att en tvåcylindrig0,8-liters dieselmotor på 48 hk och elmotor på 27 hk räcker till. En sjustegaddubbelkopplingslåda (DSG) överför energin till bakhjulen. Körs bilen enbart påel är förbrukningen 1,0 kWh/10 km, vilket ger en räckvidd på 50 km. 0-100 km/h12,5 sek, toppfart 160 km/h. Bilen är tvåsitsig, men till skillnad frånprototypen sitter förare och passagerare bredvid varann, inte i tandem. 21 % avbilen är tillverkade av förstärkt kolfiber, liksom Formel 1-bilar , bara 23 %är konstruerade av stål eller järn. Bilen ska byggas hos Karmann från i höst,till att börja med i 50 ex. Pris inte känt, inte heller om någon bil kommertill Sverige.
e-Golf visasnu i sitt slutliga utförande, med elmotor på 115 hk, batteri på26,5 kWh, räckvidd 170 km. 0-100 km/h går på 12 sek, 135 km/h är toppfarten.Föraren kan välja mellan tre körlägen, för att optimera räckvidd ellerförbättra prestanda. E-Up visas också, med ungefär samma egenskaper,men givetvis mindre elmotor och batterier. Jetta Hybrid har USA som huvudmarknadmen visas även här, kan köras på enbart el upp till 70 km/h.
Volvo
V60 som laddhybridär slutsåld långt in på 2014, snålare versioner av S60/V60/V70/S80 har redanpremiärvisats och kommer alla att klara miljöbilsdefinitionen.
Samtliga bilder är pressbilder från tillverkarna.Under bilsalongen kompletterar vi med egna bilder, med reportage, notiser,intervjuer… Se www.gronamobilister.se!