Paris Motor Show 2014 – Lägesrapport 1 (okt)

Parisbilsalong: lägesrapport 1

Paris bilsalong, som hålls vartannat år, är ett utmärkt tillfälle att ta tempen på bilindustrin och se vilka nya trender som är på gång. Era utsända Mattias Goldmann, Fores med 2030-sekretariatet, och Martin Prieto Beaulieu, avlägger nu första rapport med trendspaningar. Fokus för förmiddagen är tyskar och laddhybrider.

Under gårdagskvällen och morgonen har Volkswagen-koncernen dominerat, med laddhybrider som mest spännande tema. Nya Passat visas från början som laddhybrid, med möjlighet att köra 60 km på el innan förbränningsmotorn startar. Men det dröjer ett år innan man kan köpa den. Läs mer om den i faktarutan nedan!

Gasversionen av Passat, till tider bäst säljande miljöbil i Sverige, dröjer också. Alla Passat-versioner har blivit lättare än förut, fått lägre luftmotstånd och därmed lägre förbrukning. Dessutom har modellen blivit mindre utvändigt men större invändigt. Någon renodlad el-Passat kommer knappast; det finns förvisso både e-Golf och e-Up men VW tror i grunden mer på laddhybridtekniken. En liten miljöeloge får VW för att de fortsatt slår fast att de senast år 2020 ska nå 95 g CO2/km i snittutsläpp för nya bilar, trots att EU:s mål är uppskjutet ett år och många andra biltillverkare fortfarande önskar sinka det ytterligare.

Systermärket Audi lyfter inte fram sina miljönyheter, trots att de har mycket spännande på gång, som att utnyttja stötdämparnas rörelseenergi för att driva bilen. De snålaste versionerna av respektive Audi kallas nu Ultra och säljer enligt Audi bra, men inga siffror anges.

Laddhybridtemat är starkt även hos Porsche, som också ingår i koncernen. Efter Panamera kommer nu SUV:en Cayenne som laddhybrid, med litiumjonbatterier på 10.8 kWh vilket ska ge upp till 36 km räckvidd på el. Elmotorn har 95 hästar, vilket räcker för en toppfart 125 km/h utan att förbränningsmotorn kickar in. Men snittförbrukningen blir ändå för hög för att klassas som supermiljöbil, 79 g CO2/km, eller 0,34 liter bensin per mil i snitt. Supersportbilsmärket Lamborghini har inte tidigare gett uttryck för många miljötankar, men visar nu en laddhybrid även de. 

Passat – inte Golf – är VW:s mest sålda bil globalt, och därför betyder det väldigt mycket att den nya versionen är lättare och snålare, samtidigt som säkerhet och innerutrymmen ökat. Speciellt intressant är laddhybrid versionen GTE, som visas nu fast den lanseras hösten 2015, då både som kombi och sedan. En turboladdad direktinsprutad bensinmotor på 1.4 liter och 156 hk kombineras med en elmotor på upp till 115 hk och litiumjonbatterier på 9,9 kWh. En särskild DSG-automatlåda med tre kopplingar är framtagen, där bilen frirullar när så är möjligt. Räckvidden på el är upp till 50, bränsleförbrukningen enligt NEDC 1.6 l/100 km, 37 g CO2/km, toppfart i E-Mode 130 km/h. Bilen har fyra körlägen, den startar alltid på el (om det inte är för allt eller batterierna har för lite laddning), kan köras i hybridläge, kan ladda batterierna under färd och kan kombinera motorerna för högst effekt. Annars laddas batterierna genom ett uttag i fronten, två och en halv timma tar det med den wallbox VW rekommenderar. Priserna är ej klara, men räkna med ungefär samma prispåslag som för laddhybridversionen av Golf, med supermiljöbilsförmåner, vilka de nu blir.