Geneva Auto Show 2015 (mars)

Gröna nyheter från Genèves bilsalong – märke för märke

Genèves bilsalong är världens största årliga mötes- och skådeplats för bilindustrin. Rapporteringen därifrån i allmänmedia har i år mest fokuserat på hästkraftsraseri och nya lyxbilar – tyvärr en ganska rättvis bild av var bilindustrin befinner sig just nu. 

Foto: Geneva Int. Motor Show 2015
Elbilarna gör inte stort väsen av sig på årets mässa, de förnybara drivmedlen är knappast med alls. Antalet rekordsnåla bensin- och dieselbilar är visserligen fler än någonsin, men utan några nya tekniska landvinningar som förändrar industrin. Största positiva tecknet får laddhybriderna stå för, anger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet, som här ger sin sammanfattning, märke för märke, av Genèves bilsalongs gröna nyheter. Är märket inte med, så bedömdes det inte ha något särskilt att skryta med denna gång!
Aston Martin
När Andy Palmer, tidigare chef på Nissan, gick till Aston Martin var det många som med spänning emotsåg vad han skulle kunna göra med det traditionstyngda brittiska märket. Första svaret kommer nu, med DBX Concept med en elmotor i varje hjul, drivna av litiumsulfatbatterier genom drive-by-wire teknik och kinetisk bromskraftsåterföring (KERS). Produktion är ett par år borta, vilket troligen är minst den tid det tar för de märkestrogna att vänja sig vid tanken på en Aston Martin utan motorbuller.
Foto: Aston Martin
Audi 
En av de längsta följetongerna i miljöbilsvärlden är om Audi ska göra en el-version, e-tron, av supersportbilen R8. Svaret är nu ja, och Audi är därmed den enda större tillverkaren som visar nytt eldrivet i Genève. Räckvidden är Tesla-liknande 450 km, vilket uppnås genom effektiva batterier med hela 174 wattimmar per kilo, totalt 92 kWh. Men bilen ska bara byggas på beställning, så det handlar mest om att lyfta varumärket.
Foto: Audi
Audi har sen tre år tillbaks ett center för högvoltsforskning, med 100 elektronikexperter och köpte för en knapp månad sedan bränslecellspatent från Ballard för cirka en miljard kronor, så räkna med att mer är på gång längre fram. 
Stora suven Q7 kommer också som laddhybrid, e-tron kombinerat med dieseldrift, säljstart våren 2016, alltså senare än liknande modeller från BMW, Mercedes och Volvo. Men Q7 har unik teknik genom att vara enda laddhybrid med värmepump, vilket minskar behovet av el för luftkonditionering och uppvärmning – särskilt viktigt i en bil med så stor kupévolym som Q7. Audi har också tagit fram ett paket e-tron-tjänster, bl.a. tillgång till förnybar el och laddtjänster.
Bentley 
Med den föga innovativt namngivna Hybrid Concept visar Bentley laddhybridteknik som ökar maxeffekten 25% medan CO2-utsläppen anges minska 70%. Konceptet baseras på sedanen Mulsanne, men kommer att användas också bl.a. i märkets kommande SUV, som börjar säljas 2017. År 2020 anger Bentley att minst 90% av deras modeller ska finnas som laddhybrider. 
BMW 
BMW är i Genève mycket tydliga med att ”emotionella megacitybilar” som i3 är självklara för dem framöver, och anger att det är fem månaders väntetid den. Inget konkret anges om ryktena om en el-sedan, typ i5, däremot att kolfibertekniken från i3 successivt letar sig in i andra modeller. Huvudmärket BMW kommer att ha laddhybrider som lösning, inte ren eldrift.
Foto: Geneva Int. Motor Show 2015
1-serien får en översyn, med en ny snålversion, 116d EfficientDynamics Plus som tack vare bl.a. lägre luftmotstånd kommer ner till 89g/km. 
Honda
Honda NSX har premiär – fast egentligen inte, för den har redan visats i USA men då som Acura NSX. Den kombinerar en V6:a med tre elmotorer, två fram som driver framhjulen, en mellan motorn och växellådan för att tillsammans med förbränningsmotorn driva bakhjulen, vilket gör bilen fyrhjulsdriven. I läget Quiet drivs bilen enbart med el. 
Foto: Honda
Jaguar 
Jaguar förväntas att nästa år presentera sin första SUV, troligen kallad F-Pace. Den förväntas komma i laddhybridversion året därpå eller 2018. 
Koenigsegg 
Christian von Koenigseggs fascination för elteknik är känd sen flera år, och visas nu i nya Regera. Den kombinerar en förbränningsmotor på 1100 hk – drygt hundra hästar mer om den körs på E85 – med tre elmotorer placerade vid respektive bakhjul samt vid vevaxeln på totalt 700 hk/500 kW, med hela 150 kW som maximal regenerering vid inbromsning. De bakre elmotorerna driver bakhjulen direkt, den främre agerar startmotor, generator och vridmomentsförstärkare, och medverkar till att Regera inte har någon växellåda alls, vilket ska halvera effektförlusterna. Ett vätskekylt batteripack på 620 volt och drygt 9 kWh har utvecklats med kroatiska elsupersportbilstillverkaren Rimac. En nyhet som andra kan ta efter är ”Battery Drain Mode”, som maximerar batterianvändningen så att man kommer fram med tomt batteri. Toppfart över 400 km/h, 80 exemplar ska byggas. Pris cirka 15 miljoner kronor. 
Foto: Koenigsegg

Magna Steyr
Foto: Magna Steyr
Magna Steyer är okända för den breda massan, eftersom de bygger bilar åt andra. Deras konceptbil Mila Plus är inte heller tänkt att byggas under eget namn, utan ska visa bilvärlden deras tekniska kunnande. Här kombineras en trecylindrig bensinmotor med två elmotorer, den ena mellan förbränningsmotorn och växellådan och driver bakhjulen tillsammans med förbränningsmotorn, den andra driver framhjulen. Total effekt 200 kW, räckvidd på el 75 km, snittutsläpp 32 g/km. Men mest spännande är bilens struktur av aluminium, med inbyggt högspänningsbatteri, vilket förstärker bilen och gör att själva karossen kan göras av lätt plast.  

Mercedes-Benz 
Mercedes avser presentera totalt tio laddhybrider till 2017 och visar i Genève Concept V‑ision e, en laddhybridversion av minivanen V-klass. Förbrukningen anges till 0.30 liter bensin per mil, CO2-utsläppen till 71 g/km, räckvidden på el till 50 km om man max kör 80 km/h. Tekniken delas med supermiljöbilen C350e plug-in hybrid, som lanseras som sedan och kombi i slutet av mars i Sverige, och eftersom tekniken är den samma är sannolikheten stor att V-klass kommer som laddhybrid inom något år. 
Foto: Mercedes-Benz
Nissan 
Nissans designstudie Sway visar hur nästa generation Micra kan se ut, men inga tekniska uppgifter ges. El-minibussen E-NV200 visas nu i sjusitsig version, intressant inte minst för taxi, särskilt som det fortsatt finns upp till 870 liters bagageutrymme när alla sju sätena används. 
Foto: Nissan
Peugeot
208 uppdateras, mest kosmetiskt, men motorerna är nu alla – som hos andra tillverkare – Euro 6-klassadem och då har utsläppen samtidigt pressats, ner till 79 g CO2/km för snålaste dieseln, och 103 g/km för den snålaste, trecylindriga dieseln. 
Foto: Peugeot
Porsche
Porsche marknadsför sina laddhybridversioner av Panamera och Cayenne hårt, men visar inte upp något nytt. Ryktena om en laddbar supersportbil är spännande – men inget bekräftas.
Quant 
Foto: Quant
Quant har utvecklat tekniken med flera nya patent för att kunna driva en bil med hjälp av positivt respektive negativt laddade vätskor som bilen har i var sin tank, vilket gör att den inte behöver ha dyra batterier. Nu arbetas vidare med att få Quant F godkänd för försäljning, medan den mindre och mer konventionella elbilen Quantino ska börja säljas under året.

Renault 
Renaults elbil Zoe har uppdaterats med effektivare elmotor och bättre batterier, vilket ger 25 km längre räckvidd och 10% kortare laddtid. Inga förändringar görs av utseendet. Tekniken kan komma också i mindre elbilar, till exempel Renault Twingo / Smart Fortwo. 
Foto: Renault



Tesla
Foto: Tesla
Model S P85 D är inte riktigt ny längre, men har likafullt mässpremiär. 700 hästar, 480 km officiell räckvidd, 0-100 km/h på 3,4 sekunder i ”insane”-läget. Inte mycket nytt om den mindre Model E eller den större Model X. 
Toyota 
Huvudnumret är bränslecellsbilen Mirai, som börjat säljas i Japan där de 700 första bilarna snabbt sålde slut. I år lanseras den på utvalda nyckelmarknader och 2017 ska tillverkningen vara uppe i 3000 bilar om året, för att år 2020 vara ”tiotusentals”. När den kommer till Sverige framgår inte, dock finns Hyundais bränslecellsbil redan här.
Foto: Geneva Int. Motor Show 2015
Auris har finputsats, och den mindre dieselmotorn har fått bättre vridmoment samtidigt som förbrukningen sänkts till 0,34 liter/mil med utsläpp på 89 g CO2/km, tio gram mindre än förut. 
Volkswagen 
Foto: Geneva Int. Motor Show 2015

VW firar att Passat blev Årets Bil i Europa, och lyfter särskilt fram laddhybriden, med 50 km räckvidd på el, snittutsläpp 37 g CO2/km. Fyrdörrarscoupén CC visas som koncept, med en turboladdad bensinmotor och två elmotorer, totalt 380 hästkrafter, snittförbrukning 0,2 liter per mil, 50 km räckvidd på el, toppfart 250 km/h. Nya Caddy kommer i fordonsgasversion; här har VW det överlägset bredaste programmet. 
Foto: VW
Volvo 
Hos Volvo är det världspremiär för V60 D5 Twin Engine Special Edition. Den har en något svagare dieselmotor än dagens laddhybrid, 163 hk, totalt 230 hk med elmotorn. Räckvidd (50 km), CO2-utsläpp (48 g/km), laddtid (4,5 timmar) är samma som den större modellen. 500 ex säljs, sen kommer en mer normal version. Två nya laddhybrider ska komma per år, troligen blir någon bensindriven, för att passa amerikanska och kinesiska marknaderna. 
Foto: Volvo
Mattias Goldmann