Uppsala kommun har fått sin första elbil, men det räcker inte långt för att nå klimatmålen eller förbättra innerstadsluften. Nu är det dags att ta krafttag för avgasfri bilism, anger Gröna Bilister efter sitt möte med Uppsalas kommunalråd Stefan Hanna.
Elbilsrekordet startar den 31 maj i Ystad och den 20 juni ska bilen vara framme i Haparanda. Däremellan träffar Elbilsrekordet ledningen för närmare 40 kommuner för att diskutera omställningen till avgasfri bilism, och måndag den 10 juni träffade Mattias Goldmann Uppsalas kommunalråd Stefan Hanna.
– Stefan slog fast att kommunen ska skaffa 200 laddbara bilar inom en snar framtid, vilket skapar en lokal marknad för elbilar. Kommunen upphandlar just nu smarta lösningar så att Uppsalaborna ska kunna ladda elbilar hemma eller nära hemmet, och planerar fler laddmöjligheter i staden. Det är viktiga pusselbitar förhållbar bilism, som både kan spara pengar åt kommunen, minska luftföroreningarna och bidra till en minskad klimatpåverkan, säger Mattias Goldmann från Gröna Bilister.
Redan idag finns två snabbladdare för elbilar, och elbilar kan laddas bl.a. i kommunens parkeringshus vid stationen och vid Ofvandahls.
– Men på elbilsparkeringarna står det ofta gammaldags, vanliga bilar. Det är dags för kommunen att tydligt visa att dessa platser enbart är för bilar som ska laddas – då skyndar vi på omställningen, säger Mattias.
Uppsala kommuns fordonspark är i dag alldeles för stor, med många bilar som används väldigt lite. Gröna Bilister föreslår att många av bilarna säljs, och att bilarna som blir kvar hyrs ut kvällar och helger genom en bilpool. Intäkterna från försäljningen kan användas att finansiera merkostnaden för elbilar.
– Elbilen kostar bara två kronor milen i drivmedel, men den är ännu dyr i inköp. Därför är det bra att skapa en pott för att finansiera en del av merkostnaden, helst både för kommunen själv, för företag och för allmänheten – den statliga stimulansen räcker inte, säger Mattias. Så har ett femtiotal kommuner gjort när det gäller gasbilar.
Uppsalas nya fordonsupphandling prioriterar bilar på el och gas, men stänger inte helt dörren för snåla dieselbilar, vilket Gröna Bilister uppmanar kommunen att göra. ”Vill man bli klimatsmart och fossilbränslefri duger det förstås inte att köpa in dieselbilar.”
Gröna Bilister presenterade för kommunalrådet och tjänstemännen sin rapport ”Så blir kommunen Elbilsbäst i Sverige”, där man särskilt lyfter fram kommunens ansvar att själva vara föregångare i att skaffa elbilar, att etablera laddstolpar och snabbladdare och att stimulera medborgarna att välja elbil.
– Kommunen har en nyckelroll i omställningen till hållbar bilism. Det är kommunen som kan komma förbi hönan-och-ägget situationen där få väljer elbilar för att det inte finns tillräckligt med laddställen, och få sätter upp laddare för att elbilarna är så få, säger Mattias Goldmann.
Elbilsrekordet körs med en Nissan Leaf, som omgående blev Årets Bil när den presenterades och som nu är världens mest sålda elbil genom tiderna. I Norge var den i april den näst mest sålda bilen alla kategorier, i Sverige ligger ingen elbil ens på topp-100 listan.
– Det behövs bättre stimulans för elbilar i Sverige, och vi föreslår en Robin Hood-skatt där de miljömässigt bästa bilarna får en rejäl bonus som betalas av de smutsigaste. På Almedalsveckan i början av juli presenterar vi ett samlat förslag där alla kommunernas synpunkter finns med, säger Mattias.
Se även www.gronamobilister.se och www.nissan.se