6/6: MUU Sverige! Varför tanka för 16 kronor litern när du kan tanka biogas för 12,73 kronor!

Lagom till introduktionen till den nya bonus malus-systemet den 1 juli som ger gasbilar en bonus på 10.000 kronor kan du redan idag tanka biogas 100 till ett pris som motsvarar 12,73 kronor per liter bensin.

När du kör på Biogas 100 kör du på ett av landets bästa bränslen med upp till 94 procent bättre klimatprestanda än motsvarande bensin eller diesel. Foto: E.ON.
Bonus malus-systemet har redan börja ge effekt, nyregistrering av gasbilar ökade under april månad med 91 procent jämfört med april förra året och hittills totalt med 23 procent (Trafikanalys). Från 1 juli får gasbilar en fast klimatbonus på 10.000 kronor och tillåts även i zon 3 i regeringens förslag till kommande miljözoner.
– Om vi använder biogas producerad i Sverige kan vi också räkna de arbetstillfällen som skapas lokalt i bygden till de positiva effekterna av ökad efterfrågan på biogas. Ju fler som kör på biogas desto bättre för Sverige, säger Martin Prieto Beaulieu.
Biogas innehåller mer energi per kilo än vad diesel och bensin gör per liter så det räcker längre. För att kunna jämföra priset för biogas med diesel delar du biogaspriset med 1,3 och med bensin delar du biogaspriset med 1,5.
Nu blir det ännu billigare att köra på biogas för Gröna Bilisters medlemmar, tack vare en medlemsrabatt hos E.ON på 58 öre/kg.
Med ett dieselekvivalent pris på 14,28 kronor/litern och bensinekvivalent pris på ned till 12,73 kronor/litern kan du spara tusentals kronor per år.
Exempel:

• ​Aktuellt pris i Stockholm och Uppsala 2018-06-04: 18,89 + 0,25 (pristillägg för Biogas 100) – 0,58 = 18,56 / 1,5 = 12,73 kr i bensinekvivalent.
  • Aktuellt pris i Stockholm och Uppsala 2018-06-04: 18,89 + 0,25 (pristillägg för Biogas 100) – 0,58 = 18,56 / 1,3 = 14,28 kr i dieselekvivalent.
Nu kan du som är medlem hos Gröna Bilister tanka din gasbil med förmodligen landets bästa pris.
Gröna Bilisters medlemmar får med E.ONs tankkort:
  • 100 procent förnybart kretsloppsbränsle.
  • 58 öre rabatt på Biogas 100.
När du kör på Biogas 100 kör du på ett av landets bästa bränslen med upp till 94 procent bättre klimatprestanda än motsvarande bensin eller diesel (Energimyndigheten).
Biogas är ett kretsloppsbränsle som ersätter importerat drivmedel från politiskt instabila delar av världen med ett lokalt producerad drivmedel som främjar nationella arbetstillfällen samt försörjningstrygghet.
– Jag kör själv gasbil sedan tre år tillbaka. Det funkar alldeles utmärkt. Det bästa är att jag kan köra med gott samvete. Jag bidrar till att samhället får avsättning för sina restprodukter och jag vet var gasen kommer från: svenska skolor, restauranger, hotell, hushåll och jordbruk. Pengarna jag tankar för stannar i Sverige istället för att betala för import av sämre bränsle från Ryssland eller Saudiarabien. Det känns väldigt bra, säger Martin Prieto Beaulieu.
Nästa gång du tankar Biogas 100 procent kan det vara från den nya E.ONs kretsloppsanläggning i Högbytorp, Upplands Bro eller från 20 andra anläggningar i Sverige.
Fakta E.ON

E.ON har Sveriges bästa täckning på biogasstationer med över 60 stationer men också ett omfattande nätverk med snabbladdare, med 100 procent förnybar och återvunnen el.
E.ONs mål ”Helt hundra 2025”, lovar Sverige 100 procent förnybar och återvunnen energi senast 2025. Vi skapar hållbara energilösningar för människor, samhället och planeten genom att driva agendan mot en hållbar värld.
E.ON har även antagit Fossiltfritt Sveriges “Tjänstebilsutmaningen” som innebär att organisationen enbart kommer att köpa in eller leasa elbilar, laddhybrider eller biogasbilar som tjänstebilar eller förmånsbilar senast från och med år 2020. Det innefattar alltså både de personbilar som används i verksamheten och personbilar som den anställde får använda privat.