Bakfiets Cruiser Long (elcykel)

En klassisk Long-John med moderna lösningar? Bakfiets Cruiser Long är en tvåhjulig lastcykel med bänk och bälten för två barn i standardutförande. Den testade modellen är en elcykel utrustad med Shimano STEPS elassistans.

PrisCa 50 000 kr
MåttLängd 255 cm, bredd 65 cm
ViktCa 40-50 kg beroende på utförande
Hjul26″ bak och 20″ fram
ElassistansShimano STEPS
Batteri400 Wh

Första intryck; visuellt tilltalande med stora däck, ram och låda som ser klassisk och robust ut. Sedan lägger jag märke till den rejäla skivbromsen fram och den ganska diskreta mittmotorn i ramen och inser att cykeln antagligen har kapacitet. Cykeln jag testar har något år på nacken så den är utrustad med rullbroms bak och ett Shimano Nexus nav med Di2 som har 8 elektroniska växlar. På nyare modeller går det att få skivbroms bak och det går att välja mellan flera olika växelalternativ.

Sittställningen är upprätt och avslappnad, det är inga problem att cykla fast jag är lång men utan elassistans skulle jag behöva en längre sadelstolpe för att kunna sträcka ut benen. Cykeln har ett lågt insteg, tänk damcykel, med en grov ram längst ner. Det gör det väldig enkelt att kliva över ramen för att balansera cykeln och sätta sig på sadeln. Med det höga styret och låga ramen flexar cykeln en del om jag tar i rejält. Det gör cykeln komfortabel och bekväm men mindre rolig om du vill ta i själv och hålla hög fart i jämförelse med en del cyklar som har både ett undre- och övre ramrör (herrcykel).

Vid start känns cykeln svårbalanserad till en början, det är ovant att ha framhjulet så långt fram men man vänjer sig snabbt. Utformningen med styrarmar begränsar också styrutslaget, vilket gör det svårt att svänga tvärt i låga hastigheter vid jämförelse med en vanlig cykel. Det känns som att cykeln ska tippa inåt i kurvan om svängen är för tvär i förhållande till max styrutslag. Det är inget specifikt för den här modellen utan resultatet av en konstruktion som används på många tvåhjulingar. Från början är det enklast att ta ut svängarna, jag lärde mig snabbt var gränsen går och att balansera med farten istället för styret. Stödet är brett och stabilt det upplevs aldrig som någon risk att välta när cykeln packas eller barnen klättrar i och ur. Däremot märks skillnaden mellan två- och trehjulingar när stödet fälls upp och cykeln ska balanseras med last (läs vilda barn) samtidigt som jag ska komma upp på sadeln och börja trampa. 

Den hydrauliska skivbromsen fram ger väldigt bra bromsverkan, nästan lite för bra utan last i lådan som fördelar vikt över framhjulet. Jag upplever däremot att det är svårt att få rullbromsen bak att bita i riktigt på det sättet jag skulle vilja. En av fördelarna är att rullbromsen är nästan underhållsfri och ger en mjuk och kontrollerad inbromsning, trots det skulle jag föredra skivbromsen som sitter på nyare modeller. Det beror till stor del på att jag cyklar i kuperad terräng, håller hög fart och har mycket last. Det underlättar förstås också att jag är van att kolla slitaget på beläggen när jag skiftar mellan sommar- och vinterdäck på mina vanliga cyklar, ett eventuellt byte blir enkelt när hjulen redan är bortskruvade. För den som inte vill meka själv är rullbromsen jättesmidig.

Med hjälp av STEPS-motorn, som har 3 nivåer på assistansen, är det lätt att komma upp i fart och då känns cykeln väldigt stabil. Men som på många lastcyklar känns det bäst med lite last i lådan. Mycket eller lite last spelar ingen större roll för framkomligheten, elassistansen hjälper utan problem till i riktigt branta backar. På lägsta assistans, eco-läget, går det att cykla riktigt långt. Det beror förstås på hur terrängen ser ut, lasten och hur mycket cyklisten själv vill bidra. På eco-läget bryter snabbt några svettpärlor fram i pannan men jag kommer nästan 10 mil utan större ansträngning. Med assistansen på max kan jag utan last enkelt hålla 20-25 km/h i de flesta uppförsbackarna men räckvidden stannar runt 3 mil. Något jag gillar är att STEPS-motorn svarar bra på kadens, det vill säga motorn hjälper till mycket när jag trampar snabbt. Kommer jag till en backe och växlar ner ökar ofta farten på pedalerna och då får jag assistans när jag vill ha den. Vissa föredrar att ligga på tyngre växlar och då tycker jag att mittmotorn från Yamaha svarar bäst av dem jag testat. Nu är det STEPS som gäller på den här modellen och jag känner aldrig att det saknas kapacitet under mina cykelturer. Shimanos Di2 växlar är bekväma och det är skönt att bara trycka på en knapp istället för att trycka eller vrida på ett reglage med mer eller mindre exakta lägen. Kombinationen ger också möjlighet till automatväxling, ett koncept som inte riktigt fungerar för mig. Det är lite spännande och fungerar ok när jag cyklar lugnt utan allt för kuperad terräng, men hänger inte riktigt med när jag vill ta i mer för farten eller i uppförsbackar.

Sammantaget skulle jag beskriva det som att Cruiser Long levererar mycket cykelkänsla med god lastkapacitet. Härlig att kunna luta med i kurvorna och ganska smal om det finns trånga passager. God komfort och dämpning från både ram och däck med stor luftvolym, men på bekostnad av sportigheten.

Magnus Hellstrand

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem