El-mountainbike L5 Raptor 

Många av elcyklarna vi testat är så förtvivlat förnuftiga. Därför är det kul att för omväxlingens skull testa en med rå attityd, utan att det märks på prislappen.

  • Säljs av: Outl1.se
  • Pris: Kampanjpris 10 495 kr, normalt 15 695 kr (500 kr billigare utan LCD-display)
  • Ram: Aluminium
  • Hjul: 26 tum
  • Växlar: 6, Shimano Tourney
  • Bromsar: Skivor fram och bak
  • Vikt: 20 kg
  • Batteri: Integrerat 36V/8Ah litium
  • Motor: 250 W effekt, borstlös
  • Räckvidd: Upp till 50 km  
  • Garanti: 1 år

Webb: http://outl1.se/elcykel-mountainbike-l5-raptor-cykeldator
Cykeln är militärgrön, har ingen logga eller något synligt namn och ser grovt tiilyxad ut, däcken är feta och dämpningen rejäl, både fram och bak. Första intrycket är att detta inte är en cykel för den som vill jobbpendla utan för den som vill ut i gyttjespåret. 
När jag vrider om tändningsnyckeln – ja, Raptor har faktiskt en sån, är det nästan så att jag förväntar mig ett rytande från motorn. Men det råaste och hårigaste är ju nu för tiden eldrivet, så det är helt rätt att också Raptor rullar iväg helt tyst. Efter bara en bråkdel av ett varv med tramporna bistår elmotorn mig. Den driver framhjulet, vilket tillsammans med att jag trampar på bakhjulet känns som något av cyklarnas fyrhjulsdrift. Batteriet sitter i bakhjulet, vilket hjälper viktfördelningen – den blir både låg och jämnt fördelad, vilket annars är elcyklarnas största problem. 
Nackdelen är förstås att det knappast går att ta med sig batteriet in för laddning, utan laddningen måste ske direkt till cykeln. För mig betyder det antingen att jag måste lämna cykeln och dess dyra laddare i cykelgaraget där vi haft en del stölder, eller kånka upp den till lägenheten där den är i vägen och smutsar ner hallen. Själva laddningen tar fyra-fem timmar om batteriet är helt tomt, men redan en timmas laddning ger 75% batterikapacitet.

Lätt men stabil

Elcyklar är tunga saker, nästan alla vi testat väger in kring 25 kilo. Raptor ser ännu tyngre ut, med sina breda fälgar, tjocka däck och kraftiga ram, men skenet bedrar. Tack vare att ram, gaffel, styre, vevparti, styrstam och flera andra delar är gjort i aluminium så stannar vikten vid 20 kilo. De sparade kilona känns ingenstans när jag cyklar, tvärtom känns det väldigt stabilt. 
Mitt på ramen finns ett kraftigt veck, här kan cykeln vikas ihop så att den ryms i bakluckan på en vanlig bil. Ramen låses fast med rejäla doningar och det går inte alls att känna att den är delad.
Sadeln är skön, inte så liten och stenhård som på många mountainbikes, och kan höjas rejält så att även en långväxt person trivs på cykeln. Styret är också bra, även om det kräver verktyg att ställa om det. Stänkskärmarna är av enkel plastmodell, någon pakethållare finns inte ens som tillbehör. Belysningen är snyggt integrerad och slås på och av med en stor röd knapp på styret. 

Rejäla doningar

Både bak-och framväxel kommer från japanska Shimano, med sex växlar vilket räcker lagom för en elcykel. När jag cyklar utan assistans hade jag kunnat tänka mig en lägre förstaväxel, och i hög landsvägsfart vore en högre toppväxel också välkommet. Cykeln har rejäla skivbromsar både bak och fram, som greppar väldigt bra, och där en sensor ser till att motorn stängs av när man bromsar. 
En skyddsbygel ska skydda kablarna från att slitas loss, men i terrängkörning är det ändå lätt hänt att något slits loss, eller – som i vårt fall – när cykeln stuvas in och ur bakluckan. I vårt fall var det sensorn för bromsen som slets av vilket gjorde att cykeln trodde att jag hela tiden bromsade, och därför slog motorn aldrig på. Också växelvajern lossnar ur sitt fäste och är lätt att montera fel, vilket när den så småningom hamnar rätt igen ändå betyder att vissa av växlarna inte går i som de ska. 

Full effekt direkt

Effekten regleras med ett lätt knapptryck på displayen, i fem nivåer. Jag cyklar oftast i högsta effektläge, som skjuter iväg mig med väldig fart från rödljusen och som inte slår ifrån förrän en bra bit efter 25 km/h som ju är lagstadgad toppfart för elcyklar. Jag måste förstås trampa för att motorn ska bidra. Räckvidden anges vara upp till fem mil, vilket jag med lätthet klarar, kanske för att jag trampar på rätt bra själv.
Förutom att visa vilket läge jag kör i, visar LCD-displayen som sitter mitt på styret information om hastighet, hur långt jag kört, kvarvarande körsträcka på batteriets laddning och batterinivå. Men batterinivån, som bara visas i staplar, är inte särskilt pålitlig. Den kan visa tre staplar kvar ena sekunden för att i nästa sekund, när motorn belastas hårdare, gå ner till en blinkande stapel, för att sen gå upp till två. Det finns också en billigare version av Raptor, utan display, men att spara in de femhundra kronorna vore dumt. 

Postorder-frågetecken

Kampanjpriset på knappt 11 000 kronor är obegripligt billigt, det är vad en elcykel av allra enklaste slag annars kostar. Också det ordinarie priset är flera tusen under vad man förväntar sig för en elcykel med så avancerad teknik och så dyra materialval. Förklaringen heter postorder och kartong; alla cyklarna levereras från jättelagret i Jordbro och kommer i en platt kartong där man själv får göra det sista arbetet. Det handlar om att sätta fast sadeln, framhjulet, styret och stänkskärmarna, och att koppla in eldriften. Det kräver inga specialverktyg, men instruktionerna är knapphändiga och det tar lång tid innan vi får strömmen att gå fram till motorn.Att sticka ner till den lokala cykelhandeln är inte att tänka på; många vet inte hur de ska göra med elcyklar och de som säljer elcyklar vill inte befatta sig med andras. När vi får problem är Out1 väldigt hjälpsamma och servar cykeln över dagen, men det kräver att vi tar oss til Jordbro. Som alltid, är det värsta frågetecknet för batterierna, som i motsats till elmotorn troligen behöver bytas om några år. Raptors batterier sitter i bakhjulet, vilket ökar oron, men det är faktiskt tvärtom. I motsats till de flesta andra elcyklar använder Raptor litiumceller av den typ som finns i batteributiker över hela landet. Med en vanlig inseksnyckel öppnar man locket till battericellerna och byter ut dem. Outl1 anger att batterierna kan klara över tusen laddningar, vilket för en normal cyklist betyder minst fem års användning. 
Raptor är inte perfekt. Men för den prislapp cykeln har, är den oslagbar. 

Vi gillar: 

  • Robust, 
  • Cool, 
  • Lätt, 
  • Vikbar, 
  • God balans, 
  • Snabb, 
  • Billig

Vi ogillar:

  • Utsatta kablar, 
  • Ingen pakethållare, 
  • Endast per post

Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, sep 2015

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem