Elcykeltest: Batavus Razer

Elcyklar måste få kosta och man får vad man betalar för… men 27 000 spänn? Vi testar om det är värt pengarna!

  • Pris: 26 995 kr (Sportspec)
  • Motor: 250/400 W, 80 Nm kraft
  • Batteri: Litium-jon, 36 V, 11 Ah
  • Laddtid: 3.5 timmar
  • Toppfart: 25 km/h
  • Räckvidd: Upp till 90 km
  • Växlar: Shimano Alfine 8
  • Bromsar: Tektro V-broms fram, fotbroms bak
  • Ram: Aluminium
  • Vikt:23,3 kg, varav batteri 2,8 kg
  • Mått: Ram 53, 57, 61 eller 65 cm
  • Hjul: 28 tum, punkteringsskyddadeGaranti: Två års garanti på cykeln, alla elektriska komponenter och motorn. 700 laddcykler för batteriet 

Illgrön men vänlig

Razers illgröna färgen antyder att vi har en ilsken, aggressiv elcykel framför oss, namnet likaså. Men det är ingen extrem racercykel Batavus gjort, utan en mycket välgjord vardags-pendlarcykel.
Batavus har tillverkat över fem miljoner cyklar sedan 1904 i sin egen fabrik i Holland, med avancerad rening av avloppsvattnet och annan miljöteknik som man knappast får när man köper en elcykel gjord av sammansatta delar från Kina eller Taiwan. 

Försprång genom teknik

Det är genomgående hög kvalitet på Razer. Ram och gaffel är av zinkförstärkt aluminium, vilket håller nere vikten samtidigt som hållbarheten bör bli god. Lacken är målad i fem lager som täcks av särskild skyddslack. Också fälgarna görs av Bavatus själv.
Men allt är inte snyggt gjort. Batteriet är inte integrerat i ramen utan sitter klumpigt fastspänt. Skärmarna är av plast och känns billiga, pedalerna också.  Cykeln har ett klassiskt ringlås från Axa, ser simpelt ut men är ändå bättre än flertalet cyklar som oavsett prislapp inte har ett lås alls. Sammantaget motsvarar det första intrycket inte riktigt att detta är den dyraste elcykel vi någonsin suttit på.

Skön cykling

Cykelställningen är gammaldags upprätt, man sitter skönt på Selle Royal-sadeln och har bra grepp på det fullbreda styret även om handtagen längst ut på styret är för små för att man riktigt ska kunna greppa dem och variera ställningen vid längre cykelturer. 
Styret är inställningsbart utan verktyg, att höja eller sänka sadeln kräver däremot specialverktyg. Pakethållaren är rejäl men har ingen riktig klämma och är bara godkänd för 25 kilo. Visserligen inget ovanligt med det, men den höga prislappen gör att vi ställer högre krav än annars. 
Motorn kommer från Yamaha och är integrerad direkt i trampnavet. Den träder in och ut smidigt och känner flera gånger per trampvarv av hur hårt jag trampar för att matcha med lagom kraft. Tyvärr sker det med ett svagt surrande, som en mygga ungefär – den helt tysta elcykeln verkar ännu inte uppfunnen. 


Att motorn sitter i trampornas nav betyder god viktfördelning och låg tyngdpunkt, men inte – som vi fruktade – att navet skulle slå i backen när man till exempel kör över en trottoarkant. Placeringen gör det också enklare att byta däck på cykeln och minskar kostnaden för den som vill ha två uppsättningar fälgar, kanske med vinterdäck på den ena. 
Cykeln har bara tre effektlägen vilket är snålt tilltaget; de flesta andra elcyklar har fem eller ännu fler lägen och det underlättar. Att byta läge är dock superenkelt; ett kort tryck med vänster tumme är allt som krävs. 
I andra länder har cykeln Walk Assist, ett gashandtag som gör att motorn kan bistå litegrann när man drar cykeln, men det är inte tillåtet i Sverige vilket jag förbannar när jag måste dra cykeln uppför en brant källatrapp. 


Cykeln har åtta invändiga Alfine-växlar men skillnaden är inte stor och motorns kraftiga vridmoment – som en liten bil – gör växlarna mindre viktiga än på andra elcyklar. Kedjan är mer inkapslad än jag någonsin sett, och spänns automatiskt för att alltid ha bästa effekt. 
Handbromsarna fram och bak är vanliga klossar, men regleras hydrauliskt vilket gör det lätt och gnisselfritt att bromsa så mycket eller lite man vill. Belysningen fram och bak tänds med en knapp på displayen, lyser starkt och drivs med vanliga batteriet. 
Razor har ingen fjädring

Nio mil… med lätthet

Liksom motorn kommer batteriet från Yamaha, med en kapacitet på 11 Ah. Det anges räcka för upp till nio mils räckvidd om man använder eco-läget, har relativt platt, sommarvärme, startar på låg växel, håller låg fart och inte själv väger för mycket. Jag kör Solna- Södermalm tur och retur varje dag och konstaterar att räckvidden faktiskt är ännu längre än vad som anges, eftersom batteriet främst används för att komma upp i fart och sen mest avlastar i uppförsbackarna. I Power-läget anges kraften räcka till drygt fem mil, men också här kommer jag i praktiken längre. Det ska sägas att batteriet vid testet var nytt och kanske tappar något i kapacitet med tiden, men någon räckviddsångest infann sig i vart fall inte. Därtill är cykeln lättrampad om batteriet faktiskt skulle vara urladdat, om än inte särskilt lätt. 
Batteriet är smidigt att ta ur och ta med sig in, med ett inbyggt handtag, men kan också laddas på cykeln. Även om jag lägger mig på småtimmarna är det fulladdat i gryningen, med dioder som kontinuerligt visar laddnivån. Laddningen sker helt ljudlöst. Batteriet anges hålla för 700 laddcykler, vilket med normal användning betyder uppemot fem år, och därefter borgar den kända tillverkaren för att det ska vara relativt lätt att skaffa ett nytt, om än kanske inte särskilt billigt.

Frikostig information

Hur mycket batterikraft som finns kvar anges på den stora, centralt placerade digitaldisplayen, i en tiogradig stapel, i exakta procenttal och i hur många kilometers räckvidd det finns kvar – bättre än i många elbilar för tio gånger priset! Någon gång lägger batteriet av trots att indikatorn just angett att det finns fem kilometers kapacitet kvar, men då är det i en brant uppförsbacke som suger ut den sista musten ur cellerna. 
Därtill anges hur snabbt jag cyklar nu, det snabbaste jag cyklat (45 km/h) och vilken snittfart jag haft (18,9 km/h), antal trampvarv per minut, total körsträcka och trippmätare, samt en indikator på hur mycket elkraft motorn för tillfället bistår med, därtill klocka och temperaturmätare. Det enda som saknas är att enkelt kunna ladda ner informationen och dela med sig den till andra ungefär som RunKeeper för joggare eller Nissans CarWings.

… men priset

Detta är en bra elcykel, absolut. I många stycken den bästa vi testat. Och vi måste lära oss att bra elcyklar kostar. Men 27 000 kronor är det dubbla mot många vettiga elcyklar på marknaden. Visst är motorn bättre än de flesta och visst kommer cykeln att hålla längre, men delar av den känns ändå billig. Har du råd att inte vända på tusenlapparna, ta en Razer och byt ut de få delar som stör helhetsintrycket. Vi andra köper en hälften så dyr cykel och får en 70 % så bra upplevelse – men Razer visar att man får vad man betalar för.

Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, sep 2015

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem