Elcykeltest: Tailwind Calima

Tailwind kallar Calima för en ”citybike av unisexmodell”, de flesta skulle nog säga att det är en typisk tjejcykel. Inget fel i det, det är ju hur bekvämt som helst. Man cyklar lätt upprätt, med rejäl sadel, med dämpning i framgaffeln för stadens alla ojämnheter, med en rejäl pakethållare därbak och med en fullstor cykelkorg att lägga saker i. Styret går att justera i flera leder för skön cykling.

  • Pris: 11 800 kr i butik
  • Motor: 250 W, borstlös i framnavet, 36 V
  • Batteri: Litium-jon, 36 V, 10 Ah
  • Laddtid: 3.5 timmar
  • Toppfart: 25 km/hRäckvidd: 40-80 km
  • Växlar: Shimano navväxel, 7 växlar (finns också med tre)
  • Bromsar: Shimano fotbroms bak och V-broms fram
  • Ram: Aluminium
  • Vikt:26 kg, varav batteri ca 2,5 kg
  • Mått: Ram 26 eller 28 tum
  • Hjul: 26 eller 28 tum, punkteringsfria
  • Garanti: Två års garanti på cykeln, alla elektriska komponenter och motorn.

Tunggung

Tailwind kallar Calima för en ”citybike av unisexmodell”, de flesta skulle nog säga att det är en typisk tjejcykel. Inget fel i det, det är ju hur bekvämt som helst. Man cyklar lätt upprätt, med rejäl sadel, med dämpning i framgaffeln för stadens alla ojämnheter, med en rejäl pakethållare därbak och med en fullstor cykelkorg att lägga saker i. Styret går att justera i flera leder för skön cykling. 
Trots ram av aluminium är Caliman tung, 26 kilo är många att släpa på de gånger elcykeln ska baxas upp och ner ur garaget eller förrådet. Ramen är snyggt svetsad och i aluminium blir det ingen rost. 
Calima har 9 effektlägen vilket gör det lätt att hitta din egen hastighet; i motsats till många andra elcyklar så slutar de lägre lägena att verka när man kommer upp i en viss hastighet, så att högsta hastighet nås bara på de högsta lägena. Det gör det lättare att till exempel cykla tillsammans med andra som inte har elcykel, vilket är jobbigt på många andra elcyklar. Motorn stängs av när handbromsen på framhjulet används, vilket inte gäller för alla elcyklar. 

Högt batteri

Batteriet sitter under pakethållaren, vilket innebär en baktung cykel med hög tyngdpunkt. Men eftersom cykeln är stabilt byggd så blir den inte instabil i alla fall. Batteriet är lätt att ta loss och ta med sig in för laddning, men det går också att ladda cykeln med batteriet kvar på cykeln. Tailwind anger ingen laddtid men ungefär fyra timmar tar det. Med fyra små dioder ser man direkt på batteriet hur laddat det är. Laddboxen är ganska kompakt och lätt, går fint att ta med sig i ryggsäcken om man ska på längre turer och är helt tyst när den laddar. 

Batteriet driver elmotorn i framhjulet, vilket innebär en del utsatta kablar men de går huvudsakligen i ramen vilket minskar risken att de slits av. Växlarna, sju från Shimano, går däremot förstås på bakhjulet och med låg växel kommer man lätt igång och minskar belastningen på elmotorn vilket förlänger räckvidden. 40-80 km utlovas som räckvidd, vi kör aldrig batteriet helt tomt men av återstående batterikraft att döma klarar man lätt fem mils normal cykling. Framlampan slås på separat direkt på lampan, den bakre är integrerad i batteriet. 

Cykeln har ett enkelt ringlås, men det är fastmonterat i ramen och godkänt av alla försäkringsbolag – bättre än många dyrare elcyklar som inte kommer med lås alls, sen skaffar man ett som efter stölden visar sig inte vara godkänt. 

Sprids över Sverige?

Vi kör en snygg orange-bronsfärgad Calima, den finns i fyra färger till, därtill finns en herrversion, en enklare version utan dämpad framgaffel och en mindre vikcykel. I nuläget säljs Tailwind bara av Elhjulingen i Halmstad, direkt i deras butik. De sålde tidigare elcyklar på webben, men drog den helt rimliga slutsatsen att man bör testa elcykeln innan man köper den och letar nu istället återförsäljare över hela landet. För den som söker en budget-elcykel för vardagsbruk är det värt att hålla ögonen öppna. 
Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, sep 2015

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem