Hyre bildelning

Platser: Stockholmsregionen, Oslo, Bergen och Trondheim

Parkeringar: Fasta platser, oftast garage

Krav på förare: 18 år, körkort från europeiskt land

Körzon: Norden, andra länder efter tillåtelse

Pris: Bilar bokas per timma, dygn eller vecka, med priser enligt nedan:

Renault Clio 59 kr/timma, 439 kr/dag, 2 599 kr/vecka

Seat Arona och VW T-Cross 69 kr/timma, 495 kr/dag, 2 699 kr/vecka 

Fiat 500 Cabriolet 75 kr/timma, 525 kr/dag, 2 899 kr/vecka 

Cupra Formentor 79 kr/timma, 555 kr/dygn, 2 949 kr/vecka

Kia Ceed och VW Passat 89 kr/timma, 595 kr/dag, 2 999 kr/vecka

Cupra Born 85 kr/timme, 645 kr/dag, 3 695 kr/vecka

Renault Traffic 149 kr/timme, 895 kr/dag. 6 265 kr/vecka

Alla priser inkl försäkring och 150 fria km per påbörjad dag, därefter 1.50 kr/km

Norska bilpoolsaktören Hyre har kommit till Sverige, med massor av bilar på en gång, varav en snabbt stigande andel laddbara. Vi testar och imponeras, även om det också finns sådant som kan göras bättre.

Brett utbud

Hyre är en utpräglad storstadsaktör, finns i Norges tre största städer och börjar i Sverige med Stockholmsområdet utan publicerade planer på andra städer ännu. Det finns bilar från Upplands Väsby i norr till Farsta i söder, över hundra varje gång jag gått in på appen och ofta över 200. Alla bilar är från 2022 eller 2023, nästan alla har automatlåda, de flesta är bensindrivna. De mindre stadsbilarna är flest, alla Renault Clio. Kompaktbil är Seat Arona, VW T-Cross eller Cupra Formentor, Familjebil Kia Ceed, Skåpbil Renault Traffic. Elbilen Cupra Born dyker upp både som elbil och om man söker en kompaktbil. Därtill finns bl.a. Volkswagen Passat och Fiat 500 cab, som inte dyker upp när man söker på storleksklasser men väl med andra sökkriterier. Sammantaget alltså ett brett utbud av bilar, nästan förvirrande många olika men också befriande jämfört med t.ex. Volvo On Demand som i princip bara erbjuder just Volvobilar.

… men förbättringspotential på miljösidan

I Norge är 50 procent av Hyres bilar eldrivna, men i Sverige är andelen bara 10 procent – alla Cupra Born som i princip är en snyggare Volkswagen ID3 (läs testet av dem båda här hos Gröna Mobilister!). Därtill är 20 procent Kia Ceed laddhybrider, men de marknadsförs inte som laddbara eftersom Hyre ännu inte har löst laddningen på alla ställen och inte vill göra kunden besviken. Det är också skälet till att VW Passat, som är så vanlig som laddhybrid i övrigt, är icke-laddbar, och medan Fiats nya 500 enbart finns med eldrift, har Hyre den gamla som går på bensin. 

En nyckel till en högre andel laddbara bilar är fler parkeringsplatser med laddare; här hoppas vi mycket på Stockholms Parkering och de privata parkeringsbolagen, och imponeras förstås av Move About och Aimo som har enbart elbilar.

Särskild bilar för särskilda behov

Förutom de många storleksklasserna, går det att välja bilar utifrån särskilda sökkriterier i appen. Det ger resultat för den som behöver dragkrok, vilket Hyres Volkswagen Passat har, och för den som behöver kunna cabba ner, vilket Hyre har ett gäng Fiat 500 för, även om det är en överdrift att kalla dem för cabriolet. Däremot får jag varje gång jag söker noll träffar på fyrhjulsdrift eller takräcke, och Hyre tillhandahåller inte bilbarnstolar. För den som vill ta med sig sin hund eller katt, är det möjligt i Kia-bilarna, men inte tillåtet i övriga. Husdjuret måste resa i en nylonbur i bakluckan.

Lättbokat

Bilen bokas i appen, som på en karta tydligt visar vilka bilar som finns i mitt närområde. Jag kan välja ”Kör nu” eller att reservera för framtida användning. Att avboka bilen är gratis fram till 24 timmar före start, därefter kostar det halva hyran och alldeles inpå starten av hyran är det inte längre möjligt.

I appen presenteras varje bil med en tydlig bild av just den aktuella bilen just där den står parkerad, och där nummerplåten framgår så att det är lätt att hitta den. Förutom bilmärke och modell anges också vilken typ av bil det är, t.ex. ”Stadsbil SUV”, hur många säten den har, hur många resväskor den rymmer, vilken typ av växellåda den har och vilka däck den har, och vilken utrustning bilen har, t.ex. navigator. Det framgår också hur fylld tanken/batteriet är i procent, hur länge bilen är tillgänglig och förstås vad kostnaden är per timma och dag – däremot inte veckopriset som jag får be kundtjänst om. 

Det finstilta

Vi går igenom det finstilta så att du ska slippa, men i Hyres fall är det inte någon svår uppgift. Allt är lätt tillgängligt på svenska, och formalia är begränsad. 

Hyre har inga särskilda krav på användaren utöver att hen ska ha europeiskt körkort, det går t.ex. fint att min dotter använder en av deras skåpbilar för flytten till första egna lägenheten. Jag registrerar mig med BankID och en kreditprövning på mig görs. 

Hur många förare som helst kan registreras utan extra kostnad, men de måste ha konto hos Hyre. Under resan står jag själv för p-avgifter, utom om jag parkerar på Hyre-platsen. Jag får köra i hela Norden, och efter kontakt med Hyre kan man få köra i andra länder. 

När bilen återlämnas ska den vara i samma skick som man fann den, och med lika mycket drivmedel i tanken eller el i batteriet. Är det mindre, debiteras jag 24 kronor per liter, medan man för elbilar kan få 600 kronor i straffavgift för ”bristfällig laddning”, om ”nästa användare av bilen inte kan köra sin rimliga förväntade sträcka med bilen.” Det är luddigt formulerat, men i Hyres chatt svarar ”Hugo” att det måste finnas el kvar för att ta sig till en laddningsplats, helst mer förstås. Bilen har ett Circle K-kort för tankning, och den som fyller tanken med mer bensin får avdrag på hyreskostnaden med 23 kronor per liter, 26 kronor för diesel, men att ladda elbilen mer än vad som krävs ger ingen belöning.  

Efter återlämnandet debiteras kostnader för bränsle/laddning, trängselavgifter och eventuella extrakilometer, och depositionen på 2000 kronor återbetalas inom en vecka. Bilen och dess utrustning är helförsäkrad upp till en miljon kronor via If, vilket också täcker personskador, stöld, bärgning och liknande, med en självrisk på 8 000 kronor, tusen kronor extra om föraren är under 25 år. För hundra kronor per dygn kan självrisken reduceras till 2 000 kronor. Återlämnas bilen för sent kostar det 500 kronor i straff per timma förutom den faktiska hyreskostnaden. Att återlämna bilen skräpig kostar 600 kronor plus kostnaden för städning.

Lätthämtat och lämnat

De flesta av Hyres bilar står i garage, oftast hos Stockholm Parkering. Det betyder att de är skyddade från regn och rusk, men också att man behöver en kod för att komma in och att bilen vare sig kan hämtas eller lämnas mellan midnatt och sex på morgonen.

När jag kommer fram till bilen, slår jag på Bluetooth och öppnar bilen med mobilen. Är jag osäker på vilken bil som är min, kan jag be den blinka med fram- och baklysena. Innan jag får köra iväg ska jag ladda upp fyra bilder på bilen så att dess skick framgår. 

När jag parkerar under resan låser jag bilen med mobilen, glömmer jag det låser den sig automatiskt efter fem minuter. När resan är klar, lämnar jag bilen på samma ställe – Hyre har inte flytande system och det är inte möjligt att lämna bilen på någon annan Hyre-parkering. Innan bokningen kan avslutas ska jag ta fyra nya bilder, på hela bilen, och starta laddningen av elbilen – på så sätt minimeras risken att nästa användare kommer till en oladdad bil. Så fort resan är över får jag en detaljerad faktura inklusive trängselskatter, och en exakt karta över var jag kört.

Prisvärt!

Hyres prislista är inte lättöverskådlig, med hela sju priskategorier och prisskillnader ända ner till fyra kronor i timman – färre prisgrupper hade underlättat. Priserna är inte heller lätta att förstå; elbilen Born är billigare per timma än Kian, men något dyrare per dag och mycket dyrare per vecka. Antalet timmar då det lönar sig att boka ett dygn istället för att betala per timma varierar mellan sex och åtta, att hyra per vecka lönar sig först om man ska ha bilen i sex dagar eller mer, utom för skåpbilen då det aldrig lönar sig. Strängt taget behöver man inte hålla reda på det eftersom Hyre automatiskt ger billigaste priset.

Och billigt är det; 59 kronor i timman för en Renault Clio är inte mycket, särskilt som 150 fria kilometrar ingår. Också priset per dygn är billigt; OKQ8 tar nästan det dubbla per dygn för en motsvarande bil även om de då också har fria mil. Än tydligare blir skillnaden till Hyres fördel för en större bil; medan de tar 595 kr per dygn och 2 999 kr per vecka för en VW Passat kombi, tar OKQ8 drygt det dubbla. Visserligen är Fiat 500 en liten bil och deras Cabriolet gör knappt skäl för namnet, men att kunna åka med öppet tak ett par vårtimmar eller någon sommardag är klart billigare hos Hyre än de få andra som alls erbjuder möjligheten.

På elbilssidan är Hyres Cupra Born långt billigare än Aimos i princip identiska VW ID3 per timma, dygn eller vecka, och att Aimo kan hyras per minut blir bara billigare för den som kör 12 minuter eller kortare. Också Aimos billigaste elbil, den lilla Renault Zoe, är klart dyrare än Cupran, utom för just tre dygn då Aimo har ett specialerbjudande. Aimo lockar istället med att ha enbart elbilar, och i flera storleksklasser inklusive Tesla 3. Move About har också 100% elbilar, Nissan Leaf, VW ID3, ID4 och Tesla samt skåpbilen Nissan e-NV200 och elcyklar. Priserna är lägre för Plus-medlemmar, vilket i sig kostar 99 kronor i månaden, men även då är Hyre billigare utom för specialerbjudandena fem timmar och helg, vilket Hyre inte har. 

För den som behöver bilen ett dygn eller mer, är drivmedelsbolagen värda att jämföra med. Circle K matchar ungefär Hyres priser och erbjuder elbilar i hela fyra storleksklasser, men med bara tio fria mil och dubbla kilometerkostnaden därefter. Att hyra skåpbil är däremot ungefär jämnbilligt på macken, som dessutom har flera olika storlekar att välja mellan, och Circle K har inte mindre än tre kategorier av eldrivna skåpbilar att välja mellan, till ungefär samma pris som Hyre om man behöver bilen i mer än tre timmar. 

En bra Norgehistoria som blir bättre

Hyre är enkelt; inga fasta avgifter, inga mängdrabatter, bara lågt pris direkt. I Stockholmsområdet finns de på många platser, och det finns alltid tillgängliga bilar i närheten. Utanför Storstockholm är Hyre knappast relevant, utom som tillfällig lösning när man är på besök i huvudstaden. Utbudet av bilar i olika storlekar är bra och underlättar att t.ex. ha en mindre bil själv och dela på en större. Överskådligheten i prissättningen kan förbättras, men den enda verkliga plumpen i protokollet är att merparten av bilarna är fossila. Det kommer Hyre att förbättra, och trots allt har det alltid funnits elbilar att boka och köra under vårt månadslånga test.

Mattias Goldmann

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem