Cupra Born

Drivmedel: El

Pris: Från 479 900 kr, Businesspris från 455 995 kr, privatleasing från 3 695 kr/mån (36 mån, 3 000 mil, avser lagerbilar)

Förmånsvärde: Från 2 098 kr/mån

Mått: L 432 cm, B 181 cm, H 154 cm, axelavstånd 277 cm

Vikt: Tjänstevikt 1 834 kg, maxlast 445 kg, bagageutrymme 385-1 267 l, ej släp

Motor: Synkron permanentmagnetmotor, 360 V, max effekt 150 kW/204 hk, max vridmoment 310 Nm (även 170 kW/231 hk)

Kraftöverföring: Motor bak, drivning bak, automat

Batteri: Litium-jon, 58 kWh netto, 62 kWh brutto, 270-459 V

Förbrukning: 15.3 – 17.3 kWh/100 km enligt WLTP

Räckvidd: 378-425 km enligt WLTP

Laddning: Max effekt DC 120 kW (större batteri 170 kW), 5-80% 35 min

AC 16A 11 kW: 6 timmar 15 min 0-100%, 32 A 22 kW tillval cirka 3 timmar

Laddningstid AC 7,2 kW AC 0–100 % 9 tim 30 min (Tour: ca 11 tim) Laddningstid AC 11 kW AC 0–100 % 6 tim 15 min (Tour: 7 tim 30 min) Ombordladdare DC (kW) 1 tim 30 min (Tour: 2 tim 5 min) Laddningstid DC 5–80% (100 kW) 35 min (Tour 125 kW: 38 min)

Säkerhet: 5 stjärnor Euro NCAP. Skydd av vuxna 93%, skydd av barn 89%, fotgängare 73%, förarstödsystem 80%

Prestanda: 0-100 km/h 7.3 sek, toppfart 160 km/h

Garantier: Nybilsgaranti 3 år, batteri 8 år/16 000 mil (det som inträffar först), fri service och assistans i tre år

Är Volkswagen ID3 lite för mesig och alldaglig, men i övrigt den elbil du tänkt dig? Då är Cupra Born värd att titta närmare på; i grunden samma bil men hetare. Hur stor är skillnaden och motiverar den att välja ett mer okänt märke? Vi testar!

En Volkswagen som blev en Seat som blev en Cupra

Först visades denna variant av Volkswagen ID3 som Seat El Born, men till försäljningsstart hade den blivit en Cupra, Volkswagenkoncernens nya ungdomliga och sportiga märke. Ett syfte är att kunna ta bättre betalt; medan Seat ska vara koncernens lågprismärke så kan en Cupra vara jämndyr med en Volkswagen eller lite mer, vilket är just vad Born är. Born ska för övrigt inte associeras med födelse, utan med en stadsdel i Barcelona, Seats och Cupras hemstad. Men där byggs inte Born, utan i Zwickau-fabriken där Trabant en gång i tiden byggdes. 2030 ska Cupra enbart erbjuda elbilar, redan nu är det främst laddbara bilar man hittar här-

Born använder VW-koncernens nya MBA-plattform och även karossen är i huvudsak identisk med VW ID3 men formgivarna har ansträngt sig för att ge Born en egen identitet. Karossen är sänkt 15 mm fram och 10 mm bak och bilen nästan sex centimeter längre. Det ger inga extra innerutrymmen, utan en längre nos med en rejäl, aggressiv och för en elbil ganska meningslös kylargrill. Aktern har fått bakljus som knyts samman med en lång rad lysdioder och en diffuser eller takspoiler som sägs ha praktiska fördelar även om det mest är en designgimmick. Därtill är däcken bredare och fälgarna annorlunda, en Cupra-logga projiceras på marken när man öppnar dörren i mörker… allt sammantaget så är Born tuff medan ID3 är snäll. 

Framsätena markerar direkt att detta är något annat än VW ID3, sportigt skålade med integrerat nackstöd, därtill gjorda med återvunnen polyester och plast från haven. Viktigare är nog att man sitter bra och i alla fall jag har inget emot att sätet ställs in manuellt. Inredningen känns lyxigare än Volkswagens som har för mycket billig hårdplast, men instrumenteringen är den samma om än med andra loggor och annat typsnitt. Det betyder en minimal 5.3-tumsskärm där allt är i pytteformat framför ratten, men den följer faktiskt med ratten när jag ställer in den. Till höger om ratten finns växelväljaren vilket frigör plats i mittkonsolen som domineras av en 12-tumspekskärm som tyvärr laggar rätt rejält vid användning. Istället för knappar och vred har Born samma usla touch-sensorer på ratten, unisont kritiserade men kvar trots att VW-koncernen hunnit med en rejäl uppdatering på andra håll. Det hade gjort mindre om röststyrningen fungerat bra, men den fattar nästan inget man säger.

Baksätet är rymlig, med plats för tre i bredd om man vill eftersom det inte finns någon kardantunnel i mitten, men det känns instängt eftersom C-stolparna är så breda och bakrutan så liten. Både fram och bak sitter man högt eftersom batterierna ligger under fötterna, i fram är takhöjden mer än godkänd men i baksätet bör man inte vara för lång. 

Bagageutrymmet på 385 liter är inte särskilt djupt eftersom det finns en elmotor i botten men ändå stort nog för en barnvagn. Baksätet går att fälla men med en skarv som gör det svårlastat. Dragkrok går inte att få, bara en cykelhållare för max 55 kilo – enligt VW för att inte motor och batteri ska överhettas. Faktiskt kan man inte ens sätta på takräcke, vilket är opraktiskt i överkant. Att elmotorn sitter bak borde betyda att det finns plats under huven fram, men nej. Inte ens laddsladdarna ryms här – de ska ligga under golvet i bagageutrymmet bak vilket gör dem svåra att komma åt när man har last med sig. 

Piggsnabb

Den som väljer toppversionen av Born får en unik knapp på ratten som ger 27 hästar extra i 30 sekunder, men enbart om batteriet är 23-50 grader varmt, och laddningen är över 55%. Resten av tiden är prestanda identiskt med ID3, vilket gäller hela tiden för Cupra i basversion som vi testar. Den något sänkta karossen och hårdare fjädringen gör viss skillnad, och det räcker gott för detta är en pigg och snabb bil – om än ingen sportbil. Motor bak som driver bakhjulen gör styrningen lättare och vändradien mindre eftersom framhjulen inte driver. Det tillsammans med den låga tyngdpunkten ger för trevliga köregenskaper. 

Bilen startas genom att du helt enkelt sätter dig i den och vrider växelväljaren till Drive, det finns en startknapp men den har ingen funktion. I körläge B ökar bromkraftsåterföringen, men jag hade önskat fler lägen och större skillnader mellan de tre körlägena som också går att komvinera individuellt avseende fjädring, styrning, luftkonditionering och gasrespons. 

Data från navigatorn används för att beräkna när det är dags att släppa gasen, så att förbrukningen ska hållas nere. Det är lite ovant till en början, eftersom bromskraftsåterföringen därmed varierar, men blir snabbt en skön hjälpreda.

Hyggligt snål 

Vår Born är av effektivaste slag, med de minsta fälgarna och utan tyngre, större batterier och motor. Det gör att förbrukningen stannar kring 1.5 kWh per mil, bra men inte lysande – vilket beror på att Born faktiskt väger uppemot tvåhundra kilo mer än Tesla 3. Räckvidden blir kring 35 mil med lilla batteriet, tillräckligt för de flesta även om den maximala laddhastigheten på 120 kW inte imponerar – väljer man det större batteriet får man också betydligt snabbare laddning. På laddbox kan Born ladda med 11 kW enfas, normalt men bara hälften så bra som den mycket billigare Renault Zoe. Batterierna garanteras i16 000 mil eller åtta år, det som inträffar först. Därefter ska minst 70 procent av batterikapaciteten finnas kvar. Via Skellefteå Kraft kan man få ett särskilt erbjudande på laddel, med ett schablontillägg på avbetalningen de första tre åren.

Säkerhet på topp

Hos Euro NCAP för krocktest fick Cupra föga förvånande ungefär samma betyg som ID3, men något högre för skydd av passagerare och något lägre för tekniska hjälpmedel– beroende på sex centimeter längre kaross respektive något snålare standardutrustning. Den passiva säkerheten dras ner av att runtomsikten är direkt dålig; snett framåt begränsas den av de dubbla A-stolparna, snett bakåt av de mycket breda axlarna och rakt bakåt av att bakrutan är som ett brevlådeinkast. Vid fickparkering gör det inte så mycket eftersom bilen har fyra kameror som ger 360-gradersperspektiv på pekskärmen. Filhållningsassistenten fungerar bra, medan den adaptiva farthållaren inte imponerar och skyltavläsningen oacceptabelt ofta har fel. 

Born slår ID3

Valet mellan Born och ID3 är lätt: Cupran är roligare, snyggare, trevligare att köra, mindre vanlig och är snarast billigare än Volkswagens motsvarighet. Basversionen med 45 kWh batteri och 150 hk elmotor säljs inte i Sverige, så den enklaste versionen vi får är den vi väljer. e-Boost-utförandet ger för få hästar för kort tid till för högt pris, och eftersom det krävs för att få det större batteriet, blir merkostnaden per kWh större än vad det är värt. Vi avstår också från tiläggspaketet Pilot M vars adaptiva farthållare, helljusassistent och vägmärkesläsare fungerar så mediokert att vi hellre spar pengarna. Det gäller också det större Pilot-paketet L. Likaså ratar vi större fälgar än de standardmonterade 18-tums; varför betala extra för högre förbrukning, sämre räckvidd och stötigare färd?

Genom att hålla oss till basversionen av Born undviker vi också den för nästan alla elbilar så besvärliga frågan: varför inte ta en Tesla istället, när den knappt kostar mer? Till en rimlig prislapp är Born ett fint val på elbilsmarknaden, bekräftat av flera Årets Testbil-utmärkelser både i Sverige och utomlands.

Vi gillar: Roligare, snyggare än ID3, rymlig, komfortabel, smidig i stan, säker, prisvärd

Vi ogillar: Kan varken ha dragkrok eller takräcke, laddar inte särskilt snabbt, delvis dålig förarmiljö, viss säkerhetsutrustning fungerar dåligt

Överväg också:

Volkswagen ID3: Men bara om du hittar den till bra pris, den är sämre

Renault Megane e-tech: Mitt val för Miljöbästa Bil 2023

MG 4: Kul, mycket prisvärd halvkombi med sportiga ambitioner

Tesla 3: Överväger du en maxutrustad Born, är Tesla 3 inte så mycket dyrare..

//
Mattias Goldmann

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem