Mercedes B200 NGD (gas) – jan 2015

Biltest: Mercedes B200 Natural Gas Drive

Vanlig som taxi, nu uppfräschad för att locka fler privatkunder. Lyckas Mercedes med nya B-klass i gasversion?

  • Pris: Från 299 900 kr, testbilen ca 350 000 kr
  • Miljöpåverkan: 117 g CO2/km 
  • Miljöklass: Euro 6
  • Bränsleförbrukning: Blandad körning 4.3 kg/100 km, stadskörning 6.0 kg, landsväg 3.3 kg. 
  • Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar och 7 airbags standard; fram, i sidan, som gardiner och för förarens knän.
  • Motor: Bensin/fordonsgas, fyra cylindrar, 1991 cm3, 156 hk (115 kW) vid 5 000 varv/min, max vridmoment 270 Nm vid 1 250-4 000 varv/min.
  • Mått: L 436 cm, B 181 cm, H 159 cm, axelavstånd 269 cm 
  • Vikt: Tjänstevikt 1 505 kg, maxlast 515 kg, släp 1 500 kg
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 501 l, 1 456 l med fällda säten
  • Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda (sjuväxlad automat för 21 900 kr)
  • Prestanda: 0–100 km/h 9.1 sekunder, toppfart 200 km/h
  • Garantier: Assistens 3 år, lack 3 år, nybilsgaranti 2 år, vagnskada 3 år, 3 års service
  • Miljöförmåner: Miljöbilsklassad och därmed fordonsskattebefriad 5 år.
B-klass av första generationen kom 2005 och var närmast en förstorad A-klass, med dubbla golv och minibussliknande utseende. Som snåldiesel och från 2009 som gasversion gjorde den succé hos taxi, men fick kritik för att kvaliteten inte var lika bra som för större Mercedesmodeller, och så ansågs den väldigt tråkig.  Andra generationen, som kom 2011, skulle göra B-klass mer personbilslik, än mer så när den i höstas uppdaterades med bättre chassi, nya motorer, nytt navigationssystem och finjusteringar av karossen som ger en av bilvärldens lägsta luftmotstånd, tvärtemot vad man kan tro av det lite kantiga utseendet. 
Kliv upp!
Det första intrycket av detta är just om detta är en personbil i Golf-klassen, eller en ”minivan”, vilket Mercedes själva kallar B-klass för. Biljournalisterna verkar också tveka; det är sällan B-klassen får vara med i några tester. 
Att sätta sig bakom ratten innebär att ta ett litet kliv uppåt, för B-klass har dubbla golv under större delen av karossens längd, och gasversionen har höjts med 37 mm på fram- och bakaxeln. Mellan golven ligger i det här fallet gastankarna, i elbilsversionen batteripaketet, och i Fuel Cell-versionen bränslecellerna. 
Bakom ratten känns det mer som i andra Mercedesmodeller än som i en minivan. Instrumenteringen är tydlig och gedigen, och det märks att gasdriften inte är en efterhandskonstruktion, eftersom det finns mätare som visar hur mycket gas det är kvar, färddatorn visar såväl momentan som snittförbrukning för gas och hur många kilometers körning gasen räcker till. En indikator anger i procent hur effektivt jag accelererar, kör och bromsar – men det är väl lätt att nå 100%. 
Tyvärr är inte reglage för värme och ventilation lika tydliga, de sitter längst ner mot golvet, är pyttesmå och så lika varandra att det är omöjligt att till exempel få luft på vindrutan utan att släppa vägen med blicken. Uppe på mittkonsolen sitter en stor färgskärm för bl.a. gps och för radion, som sedan sköts med ett vred mellan sätena. 
De dubbla golven innebär att gastankarna nästan inte alls inkräktar på kupé- och bagageutrymme. Höjningen med knappt fyra centimeter kan göra det svårt att köra med hög hatt, men det är fortsatt gott om plats även på höjden. På bredden är det inte lika bra ställt, i framsätet är det knappt att man får in handen mellan stolen och dörren för att ställa in ryggstödet och i baksätet är mittplatsen endast för korta resor. 
I längsled är det däremot rymligt, med bättre benutrymme i baksätet än Mercedes stora E-klass, även om sätet är lågt och saknar mittarmstöd. Med Vario Plus blir baksätet skjutbart 14 cm för mer benutrymme eller större bagageutrymme, och ryggstödet lutbart, men som så mycket annat hos Mercedes är det extrautrustning. Bagageutrymmet är stort ändå, särskilt när baksätet fällts – 1,5 kubikmeter är som en stor Volvokombi. Det finns inte, som i så många minivans, smarta förvaringsutrymmen – faktiskt har B-klass inte ens fickor på framstolarnas baksida. 
Gaspigg
B-klass är från grunden utvecklad för att köras på gas. Endast om yttertemperaturen är under minus fem (eller om gastanken är tom), startar bilen på bensin. Det går inte att manuellt ställa om till bensin, och finns heller ingen anledning eftersom prestanda är exakt de samma på båda bränslena – och klimatförmågan förstås är väsentligt lägre när man kör på gas, uppemot 85% om det är ren biogas. Även utsläppen av kväveoxid, kolväten och kolmonoxid är då mycket låga.
Motorn är den samma som i bensindrivna B200, en beteckning som med Mercedes-terminologi tidigare innebar en motor på två liters cylindervolym. Nu är den på knappt 1,6 liter, med turbo och 156 hästar jämfört med förra generationens rätt trötta 116. 156 hästar räcker till bättre prestanda än jag i vinterväglaget någonsin kan utnyttja. 
B-klass körs nog inte som en sportbil, men den nya bakaxeln ger stabila köregenskaper och den nya elektriska styrningen (som minskar förbrukningen genom att servon bara slås på när det behövs) ger god precision men inte någon särskild vägkänsla. 
Vi kör versionen med en sjuväxlad automat, som också går att växla manuellt med paddlar bakom ratten. Det är en modern låda som har samma förbrukning som den manuella, och som funkar oerhört smidigt. Det finns tre körlägen, Ekonomi, Sport och Manuell. Det finns dock ingen anledning att köra i annat än eko-läget, som bilen också alltid startar i. Start-stopp håller nere förbrukningen och funkar utmärkt med gasdriften, men med temperaturer kring nollstrecket är det inte ofta motorn faktiskt stängs av vid rödljuset. 
I vinterväglag, på dubbfria vinterdäck, med mestadels minusgrader och med ett mentalt ägg under gaspedalen snittar vi drygt 5 kg gas per 100 km, vilket är 15% mer än den uppgivna snittförbrukningen, och ungefär lika mycket mer än vad Volkswagens gasdrivna Golf, eller den större Passat drar – de är helt enkelt bättre anpassade för gasdrift. 
Med totalt 126 liter gas, varav 19 liter vardera i två tankar under framsätena och 88 liter i en större tank under baksätet, blir räckvidden närmare 500 km på gas. Därtill finns en nödtank på 12 liter bensin, som förlänger räckvidden med närmare 200 km om det behövs. Mercedes större gasbil, E-klass, har kvar sin fullstora bensintank, med risk att en stor del av körsträckan blir fossil och med mindre bagageutrymme kvar – det är med B-klass de tänkt rätt. 
Säkerhet som lyx
När Euro NCAP krocktestade B-klass 2011 fick den toppbetyget fem stjärnor, med hela 97% av maxpoängen för vuxna, gott betyg för barn, hyfsat betyg för fotgängarsäkerhet och nästan toppbetyg för den tekniska utrustningen. I ett nytt test år 2015 hade Mercedes förmodligen kritiserats för att mycket av säkerhetsutrustningen kostar extra, även om antisladdsystem och låsningsfria bromsar förstås är standard. Kurshållningsassistent och döda-vinkelassistent kostar 8 900 kr. Krockvarnare är visserligen standard, varnar med ljus och ljud om man närmar sig bilen framför för snabbt och ”förladdar” bromsarna, men det finns ingen autobroms ens som extrautrustning. Sju krockkuddar ingår, inklusive en för förarens knän, men sidokrockkuddar bak kostar extra. 
Dyrare än du tror
En hundring i växel på 300 000 kr är dyrt, drygt 50 000 kr mer än likaledes miljöbilsklassade B 180 Blue Efficiency, men den har bara 109 hästar och får inte dra släp alls. Men som alltid behöver man kryssa i en del tillval innan Mercedesen känns fullutrustad. Automatlådan för drygt 20 000 kr är ingen nödvändighet, men vår testbil har det och vi gillar det. Businesspaketet för 9 900 kr kommer de flesta att välja, med farthållare, tvåzons limatanläggning, färgskärm, belysnings- och siktpaket samt smartare bagageutrymme. Väljer man det 7 000 kr dyrare Business Plus får man också backkamera, men se upp – de LED-lampor som ingår för alla andra B-klass är just för gasversionen Bi Xenon-lampor. Varför? Ytterligare 6 500 kr ger Easy Vario Plus-systemet för bagageutrymmet, och 13 000 kr till är rimligt att spendera på att uppgradera säkerheten. Blue Efficiency-paketet, med lättrullande däck och lägre luftmotstånd tack vare delvis täckt grill, vindavvisande kåpor över fjädring och bakaxel, bakspoiler, högre utväxling och sänkt chassi finns däremot inte för gasversionen. 
Räkna alltså med drygt 350 000 kr för en vettigt utrustad B-klass. Det börjar vara mycket pengar, men som förmånsbil ser kalkylen bättre ut – för den som vågar lita på att 40% sänkt förmånsvärde gäller även efter år 2016. Men gasdrivna Golf har samma förmåner, lägre prislapp, lägre gasförbrukning, bättre garantier och förmodligen bättre andrahandsvärde. För taxi och körskolor finns särskilda prislistor, här är B-klass ett vinnande koncept.
Gasversionen finns inte ens med i den glansiga B-klass-broschyren, en signal så god som någon om att inte många privatbilister tänks välja den. Med en annan prislapp vore läget ett annat.
Vi gillar: 
  • Stora innerutrymmen
  • Smidig och pigg gasdrift
  • Hög säkerhet
  • God komfort
  • Trygg att köra
Vi ogillar: 
  • Dyr innan den är fullutrustad
  • Bästa säkerhet kostar exyra
  • Gasförbrukning kunde varit lägre
  • Svaga garantier
  • Pilliga knappar och reglage
Överväg också: 
  • Ford C-Max
  • Volkswagen Golf, helst i gasversion
  • Mercedes B-klass som miljöbilsklassad snåldiesel eller elbil
  • Nissan Leaf
  • Kia Soul elbil
Text och bild: Mattias Goldmann, jan 2015

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem