RideMovi ellånecykel

Pris: Gratis upplåsning 1.50 kr/min (elsparkcykel högre priser). Dagspass 69 kr, tredagarspass 105 kr, veckopass 138 kr, månadspass 198 kr

Platser: I Sverige Malmö, Lund, Helsingborg, Stockholm, Uppsala, i Europa totalt cirka 40 städer (gäller RideMovi elcykel och elsparkcykel)

Cykel: Elcykel 26 tum

Räckvidd el: 80 km

Toppfart: 25 km/h

Knappast någon har missat Stockholms många turer kring elcyklarna. Efter sju sorger och åtta bedrövelser finns det nu ett nytt avtal på plats, med italienska RideMovi som i slutet av sommaren rullat ut över 1500 elcyklar för uthyrning. RideMovi hade i fjol drygt två miljoner användare och över 30 miljoner resor i ett fyrtiotal städer i Europa, främst i Italien och Spanien där de övertagit MoBike,. 

I Sverige kom RideMovi först till Skåne; Helsingborg, Malmö och Lund, därefter Halmstad och Uppsala och nu alltså Stockholm. Vi har testat dem i Malmö, Uppsala och Stockholm, både elsparkcyklarna typ och riktiga elcyklar – fordonen är de samma men priserna varierar mellan städerna. I denna test fokuserar vi på elcykeln, eftersom elsparkcykeln är så lik Voi, Tier eller Bolt. 

1 500 elcyklar ska vara tillgängliga i Stockholm från augusti 2023, och efter en försiktig start ser man dem nu överallt i stadsbilden – de placeras flytande och kan lämnas överallt där det är rimligt att ställa ifrån sig en cykel.

Innan man får använda cykeln måste man ladda ner appen, gratis och lätt gjort om än på engelska. Därtill ska en reskassa förskottsbetalas. Det kan ske med fyra olika belopp, i euro: 4.30, 8.59, 17.18 eller 42.95, att betala större belopp ger inga särskilda fördelar t.ex. i form av billigare resor och verkar onödigt eftersom man kan välja automatisk inbetalning så att kontot aldrig blir tomt. Kontokort, Google Pay eller Apple Pay godkänns. Enligt appen ska jag kunna köpa ”obegränsat månadspass” och ”promopack”, men inget av dem är tillgängliga. Inga särskilda ålderskrav ställs, inte heller id-koll utöver det som sker genom bank-id när jag betalar in till reskassan.

Det är lätt att hitta en Ridemovi i appen, som kan sortera på elcyklar och elsparkcyklar och som visar exakt hur långt det är till varje cykel och hur jag tar mig dit. Kartan är dock begränsad i höjdled, vilket till exempel betyder att jag förgäves letar efter en cykel utanför centralstationen när den i själva verket står på bron ovanför. Appen visar också hur mycket återstående räckvidd cykeln har; på eftermiddagen är många nere på enstaka kilometrar och det vore bättre om de inte ens visades. 

Med 1500 cyklar utplacerade i Stockholm, är det lätt att hitta en ledig RideMovi, även om de ofta står väldigt många på ett ställe och inga alls en bit därifrån. Ser du ingen, hittar du garanterat en i appen. Cykeln låses upp med hjälp av Bluetooth och en QR-kod som läsas in med din smartphone. För mig fungerar det inte alls alltid, men det går smidigt att manuellt knappa in i mobilen. Innan jag startar turen, ställer jag in cykelsadeln på lagom höjd; styret kan däremot inte ställas in.

Allt är rejält dimensionerat; ramen, styret, sadeln, stödbenet… Det känns inte som någon risk att den ska knäckas som Stockholms tidigare lånecyklar. Fram sitter en korg som bara tål fem kilo last, för snålt. Bak går det inte att lasta något; det som ser ut som en pakethållare är batteriet som är monterat horisontellt över bakhjulet. 

Cykelturen känns säker och komfortabel, med hårda men inte massiva 24-tumsdäck av ballongtyp. Det är rejäla handbromsar för både fram- och bakhjul, men ingen fotbroms, belysning fram och bak, ordentliga reflexer och en ljudlig ringklocka. Det finns också en särskild ”trappgas”; ett reglage som ger lite motorstöd när cykeln ska dras uppför trapport och ramper. Färgkombinationen silver med orangea kontraster gör att cykeln syns väl i trafiken, men hjälm får man själv ha med sig om man vill använda det. 

Elmotorn sitter i bakre navet, kedjan är helt inkapslad. Accelerationen är snabb upp till 25 km/h, mätt med mobilen, för cykeln har ingen instrumentering alls, däremot en bra mobilhållare. Men RideMovi lanserar en ny cykelmodell i Italien som har just instrumentering och starkare GPS-spåring med bättre täckning och positionering – blir företaget kvar i Stockholm en längre tid kan vi räkna med dessa uppgraderingar även här.

När resan är över, måste jag parkera i en godkänd zon, vilket appen guidar mig till, och skicka en bild på hur cykeln är ställd innan resan avslutas. Parkerar jag fel eller tar en bild som inte är tillräckligt skarp kan jag få 200 kronor i böter: lindrigt jämfört med vad en del av elsparkcyklarna hotar med.

Direkt efter avslutad färd får jag ett enkelt kvitto som visar kostnad, hur länge och hur långt jag kört, men inte exakt vart. Med den nuvarande avgiften på 1.50 kronor i minuten utan startavgift är det enkelt att förutsäga kostnaden, och även en resa på över tjugo minuter blir billigare än att ta bussen. De angivna priserna för dagspass, tredagarspass, veckopass eller månadspass är väldigt billiga, men jag lyckas inte boka någon av dem. Billigare än elsparkcyklarna är RideMovi-cykeln alltid, därtill något snabbare, bekvämare, lättare att köra med last och så vitt jag kan bedöma säkrare – ett välkommet komplement till annan mikromobilitet i våra städer.

Mattias Goldmann

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem