Super Soco TS1200R (elmoped)

I kinesiska storstäder har de redan tagit över helt, i Sverige är de ännu ovanliga. Men el-mopedernas genombrott borde stå för dörren, tänker Mattias Goldmann efter att ha kört Super Soco.

  • Klass: EU-moped klass 1
  • Motor: Bosch, 2.4 kW, 120 Nm vridmoment
  • Toppfart: Strypt till 45 km/h (även lägen för 25 och 35km/h)
  • Mått: Längd 189 cm, bredd 70 cm, höjd 130 cm, hjulavstånd 132 cm, markfrigång 19.8 cm
  • Batteri: Litiumjon 68 V, 26 Ah, 11 kg. Dubbla uppsättningar möjligt
  • Laddtid: 5 timmar (tomt till fullt), 20 min ger 20-30 km
  • Räckvidd: 60-80 km med ett batteri, 120-160 
  • Vikt: 78 kg
  • Sittplatser: 1-2
  • Garantier: 3 år på ram och batterier
  • Pris: 29 950 kr med ett batteri, cirka 5 000 kr extraför andra batteri

Slippa buller, avgaser och stank

Få saker i trafiken upplevs så störande som mopederna. De bullrar kraftigt, luktar illa, sprider partiklar och kväveoxid genom sin dåliga avgasrening och är fast i sitt fossilberoende. Men nu kommer elmopederna på bred front, ofta från Kina där storstäder som Beijing helt förbjudit de fossildrivna mopederna. Men skiftet borde vara lätt, även utan lagstiftning: Mopedens räckvidd behöver inte vara särskilt lång, toppfarten är begränsad av lagstiftning och en elmoped kostar inte särskilt mycket mer än den bensindrivna.

Liten, ser ut som en stor

Som så många andra mopeder ser Super Soco ut att vara mer än den är. Utseendet för tankarna till en lätt racer-motorcykel, och även om inte särskilt många kan gå på att 1200 står för cylindervolymen så är det inget som skvallrar om att Socon går på el. Här finns fejkade luftintag på sidorna, antydan till avgasrör och en stor bränsletank som istället används för batterier och förvaring. Hjulen är på 17 tum, som en lätt motorcykel, men tunna som på en moped.

Detta är noga räknat en EU-moped Klass 1, vilket enkelt uttryckt innebär att den får köra högst 45 km/h, måste trafikförsäkras och registreras med nummerplåt samt att man måste vara 15 år och ha ett AM-körkort alternativt (som jag) ett körkort med behörighet A eller B, traktorkort eller förarbevis för moped klass 1 utfärdat före 1 oktober 2009. Den får inte heller köras på cykelbanor.

Batterier i tanken

I den väl tilltagna bränsletanken finns i vårt fall ett batteri med litiumjonceller och tillräckligt med plats för handskar och inköp av fikabröd. Det finns inte plats för någon hjälm men väl för ett batteri till, vilket man köper som extrautrustning om man behöver den dubbla räckvidden mot de 60-80 kilometer som ett batteri räcker till. När det är dags att ladda är det bara att ansluta kontakten till väggen direkt från mopeden, alternativt att lyfta ur batteriet och bära med sig det in – det är bärvänligt paketerat som en kub med handtag. Det talas om en kommande snabbladdning för batteriet, vilket finns för vissa elcyklar, men med fem timmars laddtid är mopeden fulladdad med god marginal inför nästa arbetsdag.

Elmotor i hjulet

I bakhjulet finns en navmotor från Bosch. Det betyder att man helt slipper den annars så förargliga kedjan eller remmen, och att motorn driver direkt på hjulet. Att starta är superlätt; tryck bara på Power – glöm att motorn måste kickas igång som på gamla mopeder. Att köra är lika lätt, du gasar med högerhandens reglage, men av säkerhetsskäl är det inte möjligt att köra iväg så länge stödet är nedfällt. Instrumentbrädan ger snabbt och tydligt den information man behöver, inklusive förstås hur mycket kraft det finns kvar i batteriet.

Bromsarna är av handbromstyp, med ventilerade skivor fram och vanliga skivor bak. Eftersom cykeln är eldriven behöver du aldrig växla, däremot finns det tre effektlägen, där Sport är det enda som ger högsta hastigheten, 45 km/h. De två andra lägena minskar effekten och toppfarten till 25 respektive 35 km/h.

I de långsammare lägena går mopeden förstås längre, men eftersom man enligt regelverket måste köra på bilarnas vägbana – inte cykelvägen – så är det vanligtvis högsta effektläget som gäller. Då är mopeden riktigt pigg, med full effekt direkt som en elbil. Eftersom toppfarten på 45km/h är strypt – den egentliga toppfarten är drygt 70 km/h – så tappar inte mopeden i acceleration heller när den närmar sig 45 km/h. När vi testar känns allt tryggt och säkert, men vi höjer ett varningens finger för hur det är att köra elmopeden på halt underlag.

Räkna med fem-sex mils räckvidd med ett batteri och det dubbla med två. Ett extra batteri kostar ungefär 5 000 kronor; själv skulle jag inte brytt mig om att köpa det eftersom jag knappast någonsin skulle vilja köra längre än vad ett batteri medger. Dessutom infinner sig tyvärr en mindre konstruktionsmiss med två batterier; bara det ena batteriet är inkopplat så tömmer man det ena måste man stanna och flytta kabeln till det andra batteriet.

När du avslutar körningen, är det bara att trycka på Power-knappen igen, och med en fjärrkontroll slå på alarmet. Då går det inte att flytta mopeden, lyfta stödet eller öppna tanken för att ta batterierna.

78 kilo är inte mycket tyngre än vad en fossil-moped väger, vilket märks både i acceleration och när det är dags att hantera mopeden med motorn avstängd. Sittkomforten är bra för en person, som kan välja om hen vill sitta sportigt framåtlutad eller med upprätt, med möjlighet att justera ett par av vinklarna. Den bakre platsen är mindre bekväm, och på testcykeln finns inga fotpinnar bak. Också fjädringen är inställningsbar i hårdhet.

Smart val

Driftskostnaderna för en el-moped är mycket lägre än för gamla tiders mopeder; full tank kostar ett par kronor, ingen olja som ska fyllas på, ingen kedja bytas… Det betyder att merkostnaden på knappt tio tusen kronor jämfört med en fossil-moped på sikt går att tjäna in, och under tiden har man en långt bättre, roligare och grönare moped. Priset på knappt 30 000 kronorna kan också jämföras med de nya 45 km/h-elcyklarna som kostar ungefär samma och på många sätt erbjuder mindre. Jämfört med en vanlig elcykel medger elmopeden längre körsträckor, så att den mer realistiskt kan ta upp kampen mot bilen för pendlande på upp till ett par mil.

Vi gillar

  • Stark elmotor
  • Härligt tyst och avgasfri
  • God räckvidd
  • Rimligt pris
  • Snygg

Vi ogillar

  • Begränsat lastutrymme
  • Okomfortabelt för passagerare
  • Osmart omkoppling mellan batterier
  • Kraven som medföljer EU-mopedklassningen

Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, augusti 2017

/

Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem