Suzuki S-Cross 1.4 CNG
En nytändning
tycks vara på gång för gasbilar; de får en premie på 7 500 kronor medan
dieselbilarna får straffskatt, Volvos volymmodeller finns åter i gasutförande
och gasmackarna blir snabbt fler. Och nu finns en fyrhjulsdriven och delvis
svensk gasbil.
|
Gassatsning
När Suzuki fick ny importör år 2008 beslutade man sig för att satsa mer på offentlig sektor, som efterfrågade billiga, bränslesnåla bilar, ofta med fyrhjulsdrift. För något år sedan började kommunerna alltmer efterfråga ”fossilbränsleoberoende” bilar, vilket Suzuki inte hade att erbjuda. Tillsammans med Växjöbaserade 2030-partnern KonveGas har man därför tagit fram en rad gasversioner av småbilen Swift, crossovern S-Cross och lilla SUV:en Vitara. Tekniken kommer från italienska Landi Renzo, som har verksamhet i mer än 50 länder och bland annat levererar komponenter till GM.
Det unika hus Suzuki är att gasdriften går att kombinera med både fram- och fyrhjulsdrift och med alla växellådsalternativ, vilket ger Suzuki marknadens bredaste utbud av gasmodeller. Detta bör kunna öppna många marknader, inte minst hos kommuner och elbolag i norra Sverige som ser fyrhjulsdrift som viktig.
S-Cross har funnits i Sverige sedan hösten 2013, och har nu uppdaterats. Förutom den obligatoriska faceliften, som gjort den två centimeter bredare och en centimeter högre, så har den fått nya och effektivare bensinturbomotorer, en ny sexstegad automat och förbättrade köregenskaper.
Fullgas
Den downsizade motorn är den största nyheten, antingen som trecylindrig med en liters cylindervolym och 112 hästar eller som fyrcylindrig 1,4 liters turbo med 140 hästar. Hästkraftsmässigt är skillnaden inte så stor mot tidigare, det som imponerar är det kraftfulla vridmomentet redan vid låga varv.
Eftersom motorn i princip är orörd jämfört med normalversionen, så är den inte i grunden optimerad för gasdrift och det betyder att den tappar 14 hästar när den körs på gas. Också vridmomentet är något svagare, men jämfört med föregångaren som behövde växlas flitigt är det ändå ett stort steg framåt. Det är också värdefullt att det nu finns en sjätte växel, som får ner motorvarvet och förbrukningen i motorvägsfart – lite ologiskt dock att det enbart är den större motorn som har sex växlar medan den mindre får nöja sig med fem.
Alla gasbilar på marknaden startar på bensin, den stora skillnaden är hur snabbt de ställer om till gas och här har KonveGas gjort ett bra arbete. Redan vid 25 graders motortemperatur byter motorn till gasdrift, och om motorn är varmare än femtio grader från start – till exempel med en motorvärmare – så startar den på gas. Tekniken funkar tillsammans med Suzukis stopp-start-system, så att bilen direkt går igång på gas efter att man stannat vid rödljuset. Om gasen tar slut under körning, kopplas bensinen in automatiskt, som på alla andra gasbilar. Det går också att manuellt ställa om till gasdrift genom att trycka på en knapp, men till skillnad från föregångaren så behöver man inte göra det för att klara omkörningen av lastbil i uppförsbacke, eftersom den nya motorn är starkare.
Gassystemet är testat och certifierat för temperaturer ned till -40 grader, vilket inte alls är självklart – S-Cross är alltså bättre anpassad för norra Sverige än de flesta gasbilar. Det är också mer avancerad teknik än KonveGas använt i tidigare konverteringar, bl.a. åt Ford, där det knäppt och susat lite när motorn ställt om mellan bränslena. Nu märks inget sådant alls och i motorrummet ser allt prydligt och proffsigt ut. Bensintanken är orörd, vilket ger en total räckvidd på över 100 mil. Det är viktigt i regioner där gasen inte är så väl utbyggd, och vilket borde hjälpa till att hålla andrahandsvärdet relativt högt.
Vi lyckas inte mäta förbrukningen ordentligt, eftersom färddatorn bara är kalibrerad för bensin och olika tryck på olika gasmackar gör att det inte går att dividera tankade kilon med körda kilometer. Men snittet landar på kring fem kilo per hundra kilometer, i en mix av motorväg, landsväg och lite stadstrafik – fullt godkänt och ett gott betyg åt konverteringen. Det är dock inte mycket snålare än tidigare S-Cross; Suzuki har prioriterat mer kraft på låga varv snarare än låg bränsleförbrukning.
Tregastankar av stål ligger i bagagerumsgolvet, där reservhjulet och det dolda extrautrymmet annars funnits. Det är väl skyddat från salt och stenskott från vägen och betyder att markfrigången är samma som för bensinversionen. För den som verkligen behöver en lång räckvidd på gas kan gastankarna ersättas med komposittankar av större diameter, på bekostnad av bagageutrymmet och förstås till extra kostnad. Oavsett antal gastankar är bensintanken intakt och den totala räckvidden därmed lång. Tankarna har tjugo års garanti. Serviceintervallerna är de samma som för bensinversionen, det enda som tillkommer är tändstiftskontroll var 3000:e mil och kontroll av gasfiltret.
Begriplig crossover
S-Cross är den nya typen av svårdefinierad bil som varken är en vanlig halvkombi eller en SUV utan en crossover ungefär som Nissan Qashqai. Jämfört med en Golf eller liknande är S-Cross en decimeter högre, varav ungefär lika delar använts för förhöjd markfrigång och luftigare kupé.
Utrymmena är goda både fram och bak, även om mittplatsen i baksätet tydligt är en reservplats. Baksätet är ganska platt vilket gör det lite mindre bekvämt att sitta i, men ökar bagageutrymmet när det fälls. Bagageutrymmets golv har höjts sju centimeter för att få plats med gastankarna, vilket också betyder att lasttröskeln nu är rätt hög, men utrymmet är fortfarande fullt respektabelt – större än i motsvarande halvkombibilar. En barnvagn ryms utan vidare och det är med god marginal ståhöjd för shoppingkassarna. Lastförmågan har minskat med 100 kilo för att hålla sig inom samma totalvikt som för bensinversionen. Det betyder också att varken fjädring eller stötdämpning är förstärkta, det anses helt enkelt inte behövas.
Förarmiljön är lättbegriplig, allt sitter där man tänker sig och instrumenten är av konventionellt slag. Ratten är ställbar i alla ledder, knapparna är inte onödigt många och det mesta är rejält tilltaget – jag får känslan av att bilen går att köra i arbetshandskar och gummistövlar.
Eftersom gaskonverteringen gjorts utanför Suzuki-fabriken, är också gasmätaren efterhandsmonterad, en liten mätare till vänster om ratten med dioder som visar hur mycket gas det finns kvar. Det funkar och är inte sämre än i Volvos gasbilar, men känns inte premium.
Hög säkerhet utan spets
S-Cross fick 2013 toppbetyget fem stjärnor hos Euro NCAP, alltså efter att kriterierna skärptes (den heter SX4 i testet, liksom föregångaren, men det är samma bil). Betyget för skydd av vuxna är höga 92%, bland annat på grund av krockkuddar på alla håll inklusive för förarens knän, för skydd av barn är betyget 80% och för fotgängarskydd 72%. Det sistnämnda är bra för en SUV-liknande bil.
När det gäller säkerhetssystem är det dock mestadels streck i Euro NCAP:s protokoll. I basbilen saknas autostopp, adaptiv farthållare och vingelvarnare – man måste välja topputförandet High Executive för att de två förstnämnda ska ingå och vingelvarnaren eller filhållaren går inte ens att få som tillval.
Gaskonverteringen är gjord enligt EU-norm ECE R115, som garanterar att säkerheten är samma som för bensinbilen.
Off-roadlight
S-Cross finns både som framhjulsdriven och med AllGrip fyrhjulsdrift. Vill man ha stora motorn, är alla versioner fyrhjulsdrivna, vill man ha den lilla kostar drivning på alla fyra 15 000 kronor extra vilket är överkomligt för Suzukis relativt avancerade lösning.
Fyrhjulsdriften har fyra lägen; Auto, Snow, Sport och Lock. Auto prioriterar låg förbrukning och innebär att bilen enbart driver på framhjulen, men snabbt kan koppla in fyrhjulsdriften om det behövs. Sport optimerar gasresponsen och anpassar vridmomentet för att optimera kurvtagningsförmågan. Snow ger ökad dragkraft genom att integrera styrning och gasrespons och Lock innebär permanent fyrhjulsdrift. Detta ställs om via ett enkelt vred.
Den högre tyngdpunkten märks inte alls när bilen körs; den kränger inte och vägegenskaperna är fortfarande goda. Styrningen är direkt, fjädringen lagom hård utan att bli stötig.
Lågpris
Låt oss börja med det uppenbara: från 226 600 kronor är billigt för en crossover-gasbil. Men det är med fyrhjulsdrift och förmodligen den större motorn som S-Cross i gasutförande känns mest lockande, och då startar prislappen på 277 400 kronor. Någon direkt konkurrent finns egentligen inte, efter att Subaru lagt ner sin likaledes svenskkonverterade gas-fyrhjulsdrivna crossover. Volkswagen Golf Sportscombi i gasversion är närmast till hands, men den är dyrare, något svagare och känns subjektivt mindre rymlig eftersom Suzukin är luftigare. Utrustningsmässigt är det hugget som stucket; båda är rätt klent utrustade i basversion. Samtidigt är Golfen trots uppdateringen av S-Cross en modernare bil, andrahandsvärdet blir förmodligen bättre och det finns mer aktiv säkerhet att välja hos Volkswagen, även om mycket tyvärr är extrautrustning.
Men Suzukis trumfkort är fyrhjulsdriften, som ingen annan erbjuder i kombination med gasdrift och som knappast går att få kring kvartsmiljonen oavsett drivmedel. Med den större motorn är basutförandet utrustningsnivån Exclusive med två-zons luftkonditionering, dimljus fram och bak, takreling och nyckelfritt startsystem – fortfarande ingen överdådig lyx men alldeles tillräckligt för en så pass bruksorienterad bil. Den 25 000 kronor dyrare High Executive är fullpackad med prylar, såsom öppningsbart panoramasoltak, men ju dyrare bilen blir desto mer stör man sig på billig hårdplast och andra enkla lösningar som kvarstår oavsett version.
Alla drivlinor, alla utrustningsalternativ, alla färger och hos alla återförsäljare– den som vill ha S-Cross som gasbil har ingen inskränkt valfrihet. Leveranstiden är två till fyra veckor extra; inte oöverkomligt. När nu politiken tycks enig om att successivt stimulera förnybara drivmedel och miljöbilar mer, blir biogasen åter mer intressant. Det gör att Suzuki placerat sig i vinnarläge, men de har inte riktigt uppfattat det själva – det är svårt att få vettig gasbilsinformation från märkets handlare, på dess webbplats eller från företagets chattservice. Tar Suzuki verkligen gasbilarna till sig, så kan Suzuki bli det märke i Sverige med högst andel gasbilar.
Vi gillar: Bättre motor med bra vrid, lågtpris, ensam att kombinera gasdrift med fyrhjulsdrift, goda vägegenskaper, mångavarianter att välja mellan
Vi ogillar: Säkerhetsutrustning kostarextra, bagageutrymme något inskränkt, plastighet,
Överväg också:
- Begagnad Subaru Forester gas
- VW Golf Sportcombi gas
- Andra gasmodellerfrån Suzuki