Test: Vikcykeln STRIDA

STRiDas designers har minst sagt tänkt utanför lådan när de utformade denna vikbara cykel som ser ut som en triangel på hjul. Enligt min mening är cykeln ett värdigt färdsätt som kan användas för att överleva storstadsdjungeln, där detta test tog vid. Dess användbarhet kan dock bero på vem du är, vad du har för behov som pendlare och även att du är villig att leva ”utanför Svensson-boxen” och sticka ut.

  • Pris: ca 6750 SEK (OddCyclist.com)
  • Tid att vika ihop: Ca 7 sekunder
  • Drivning: Kamrem
  • Växlar: Finns en 3-växlad modell, växlarna ligger direkt i vevhjulet och inga extra vajrar behövs till styret
  • Bromsar: Skivbromsar på samtliga modeller
  • Normalvikt: 10 kg beroende på utrustning
  • Garanti: Cykeln och alla komponenter har en garanti på 1 år. Ramens material och tillverkning har 5 års garanti (info OddCyclist.com).
  • Tillverkningsland: Taiwan
  • Mått hopvikt: 114cm x 51cm x 23cm
  • Mått uppvikt: 108cmx128cmx51cm

Inga instruktioner … no problem!

Min första uppgift i kontakt med cykeln var att vika upp den, något som avklarades utan större ansträngning. Cykeln vecklar i princip ut och ihop sig av sig själv genom ett enkelt tryck hakar den nedre delen (däcken) av sin annars självlåsande position.

Något som gick mig förbi i det inledande skedet av mitt test var det faktum att när den är hopfälld, låser hjulen sig på plats med hjälp av magneter som gör att man kan skjuta den framför sig. Detta är å ena sidan en genial och enkel lösning, men som förutsätter att magneterna håller ihop. På detta exemplar tycktes magneterna dock vara svaga och skakade då och då isär mitt under min kamp i rusningstrafiken. I den stora hela var detta en mindre olägenhet som lätt vägdes upp av enkelheten av vika upp och ihop cykeln under resan.

Pendlarvänlig- check

Då en kamrem ersätter den vanliga cykelkedjan (läs: kedja med olja) passar STRiDA ypperligt för att med sig på pendeltåg, buss eller t-bana. Att åka till jobbet tidigt innan morgonrushen med många oanvända sittplatser var en angenäm upplevelse då jag satt med min STRiDA, perfekt tillrättalagd i sätet bredvid mig. Motsatsen gällde tyvärr på hemvägen i rusningstrafik. På ett fullpackat pendeltåg oroade jag mig varje gång dörrarna öppnades och stängdes att någon skulle sno med sig cykeln där den låg prydligt undangömd vid dörrarna, endast några steg bort från min sittplats (jag har en lång pendling och vill sitta). Den är nästan för liten! Detta kan dock inte skyllas på cykeln utan är snarare en styrka. Under min pendlarrutt som består av gång 15 minuter, pendeltåg 40 minuter och gång 15 minuter, sparade jag ca 15 min per dag.

Att cykla= ungefär som att gå riktigt snabbt

Att cykla var mycket mer annorlunda att jag hade förväntat mig, men jag har aldrig heller testat någon vikcykel tidigare och absolut inte en med en sådan ”okonventionell” form. Trots detta är det fortfarande en cykel med två hjul, styre och pedaler. Den inledande udda känslan ersattes rätt snart av en känsla som bara kan beskrivas som ”jag går … .men riktigt snabbt”. Ett litet missöde inträffade då jag cyklade över en isfläck, men istället för att falla pladask och slå mig, gjorde detta upprätta läge att jag enbart gled på min rygg och kände knappt fallet. Att cykla på en STRiDA är helt enkelt något man måste vänja sig vid då det skilje sig mycket från en vanlig cykel. Jag skulle även gärna ha testat en växlad modell för att få ut mer av mina trampningar.

Slutsats

Sammantaget tror jag att STRiDA skulle passa dem som vars dagliga pendling innefattar både kollektivtrafik i kombination med längre promenadsträckor. Vikcykeln tar imponerande lite utrymme i anspråk och kan vikas på kortare tid än det tar att låsa en vanlig cykel, åtminstone om den ska låsas ordentligt. På grund av sin okonventionella form lämpar den sig bra för personer som inte har något emot att ”sticka ut” då man får räkna med många blickar och frågor. I det stora hela ser jag den som en praktisk och smart lösning som bidrar till att göra pendling utan bil till en hållbar lösning för den genomsnittliga pendlaren i staden.

Gillar

  • Dess lilla storlek i vikt läge
  • Förmåga att rulla den framför sig i vikt läge
  • Kort tidsåtgång för att vika isär och ihop
  • Drar uppmärksamhet
  • Ingen kedja eller kladdig olja
  • Tidsvinst

Ogillar 

  • Lite instabil, speciellt om du är van att cykla på konventionell cykel
  • Små hjul och handtag gör det svårt att cykla uppför trottoarkanter (oundvikligt i en stad)
  • Ingen säkerhetsspärr i vikt läge (förutsätter att magneterna håller ihop)

Testpilot: Sean Grant, maj 2016

Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem