VW Golf Sportscombi TGI BlueMotion (Gas) – Feb 2015

Biltest: Volkswagen Golf Sportscombi TGI BlueMotion (Gas)

En nysatsning på biogas tycks vara på gång, så nya gas-Golfen är rätt tajmad. Och för gasbilsmarknaden är det goda nyheter att Das Auto nu går på gas. 

  • Pris: Från 216 500 kr, Masters 226 000 kr
  • Miljöklass: Euro 6
  • Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP (gäller bensin/dieselversion). Antisladdsystem, låsningsfria bromsar och sju airbags standard. 
  • Motor: Bensin/CNG bivalent på 81 kW/110 hk vid 5 000-6 000 r/m, max vridmoment 200 Nm vid 1 500 – 3 500 r/m
  • Mått: L 456 cm, B 180 cm, H 148 cm, axelavstånd 263 cm, 
  • Vikt: Tjänstevikt 1 457 kg (DSG 1 473 kg), maxlast ca 460 kg, släp 1 400 kg
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 434-1 439 l
  • Tank: Gas 15 kg, bensin 50 l
  • Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda eller sjuväxlad DSG (testad)
  • Prestanda: 0–100 km/h 11,5 sekunder, toppfart 195 km/h
  • Förbrukning: Blandad körning 3.5 kg/100 km (CNG) eller 5.4 liter/100 km (bensin), landsväg 2.9 kg/4.4 l, stad 4.4 kg/6.6 l
  • Utsläpp: 97 g CO2/km vid naturgasdrift (95 med DSG-låda), 127 g/km vid bensindrift (125 g/km med DSG)
  • Räckvidd: 400 km på gas, 900 km på bensin (ECE)
  • Miljöförmåner: 40 % reducerat förmånsvärde t.o.m. 2016, fordonsskattebefriad 5 år, gratis parkering i vissa kommuner
  • Förmånsvärde: Ca 1000 kr/mån netto vid 55 % marginalskatt (1 800 kr brutto)
  • Garantier: Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år
 
Passat extra small
Till tider har gasdrivna Passat varit Sveriges mest sålda miljöbil. Den har varit väldigt populär hos taxi och som förmånsbil, men för många privatpersoner är Passaten snäppet för stor. Därför är det värdefullt att Golf nu kommit i gasversion, och för den som tycker att vanliga Golf är lite för liten, finns den 30 cm förlängda Sportscombi. Vari ”Sports”-epitetet består är lite oklart; detta är en riktig kombi med raka linjer istället för de hos andra märken så populära men utrymmeskrävande sluttande linjerna. Gärna för mig; det betyder mer plats i baksätet och bagageutrymmet, särskilt som också hjulbasen är förlängd jämfört med vanliga Golf. 
Innerutrymmena är nästan lika stora som i Passat, och liksom hos denna offrar man nästan inget med att välja gasversionen. Extra bagageutrymmet under golvet är nu upptaget av gastankar, det är allt. Gas-Golfen är 170 kg tyngre än bensinaren, vilket gör att maxlasten är lite lägre, men chassit är förstärkt för att tåla mervikten. Baksätet är utmärkt, och det fälls enkelt med en knapp alldeles innan för bakluckan, helt eller delvis, med en genomlastningslucka för skidor och liknande. I motsats till en del andra gasbilar går gas-Golfen att få med dragkrok, en smart anordning som är dold under stötfångaren när den inte används, och som kommer fram med ett enkelt tryck på en knapp.
Förarplatsen är typiskt Volkswagen, man fattar allt på en gång och allt funkar som det ska. Instrumenteringen är gasanpassad, med separata tankmätare för bensin och gas, och en färddator som visar förbrukningen för respektive bränsle, momentant och i snitt sedan man senast nollställde. Det finns också information om fordonsgasens kvalitet, men den anges alltid vara 100% och det går inte att denna väg få reda på om det är förnybar biogas eller fossil naturgas jag kör på. 

Gasklar (nästan) från start
Gas-Golfen har precis samma motor som Audi A3 G-tron och Seat Leon i gasversion, och i grunden samma motor som i gas-Passat. Det är också samma 1,4 liters insprutningsmotor med turbo som finns bensin-Golfen, men modifierad för gasdrift, bland annat med elektronisk gastrycksreglering. Den säkerställer att rätt tryck alltid finns tillgängligt i gasledning och insprutningsventiler – lågt tryck för snål körning i lägre farter och högre när man vill ha mer kraft och vridmoment. Om trycket i tanken sjunker till under tio bar växlar motorstyrningssystemet automatiskt över till bensindrift. 
Topplocket, turboladdaren, insprutningssystemet och katalysatorn är alla omarbetade. På kuppen har 12 hästar försvunnit, ner till 110, och det maximala vridmomentet uppnås vid något högre varvtal. I gengäld har bilen exakt samma prestanda på gas som på bensin; det finns ingen anledning att ställa om till bensin inför omkörningen – och det går inte heller. Precis som sig bör, går bilen alltid på gas så länge trycket i tankarna överstiget tio bar, och slår sedan automatiskt över till bensin. Om motorn är kall, startar den på bensin men slår snabbt och omärkligt över – pysandet och knäppandet som hörs i en del andra gasbilar är borta här. Enda trista är en morgon med minus åtta, alltså inte direkt smällkallt, då bilen inte startar alls, utan bara meddelar att ”Driftstemperatur ej uppnådd.” Så dottern får vackert vänta på att bli hämtad medan motorvärmaren – ett tyvärr nödvändigt tillval för 10 000 kronor – gör sitt jobb. Det gör den bra, på några få minuter är både motor och kupé varm, även om det sker till priset av en lätt lukt av bensin och ett miljösamvete som naggats lite i kanten. 
Lätt på gasen 
Att motorn verkligen utvecklats för gasdrift märks på förbrukningen. I vinterkyla, med snöglopp och vinterdäck snittar vi 4.3 kg/100 km, klart över angivna 3.5 kg men fortsatt lägre än många andra gasbilar och med klar potential att köra snålare sommartid. 
I stadstrafik stängs motorn av vid rödljusen och slås på när man trampar på gasen, både i den manuella och i automatversionen. Den tekniken har många andra skippat för gasbilarna och den funkar inte perfekt här heller. Ibland dröjer det väldigt länge innan motorn stängs av, andra gånger stänger den inte av alls. Motorn tar också lite för lång tid på sig att kicka igång, vilket betyder att man hinner trampa ner gasen för mycket och därmed kommer iväg med ett litet skutt. Förvisso går det att med ett enkelt knapptryck stänga av start-stopp-systemet, men det är knappast avsikten. 
Även på bensin är bilen snål, uppgivna 0.54 liter milen är förstås i underkant men att snitta 0.6 är fullt realistiskt. I Golf är bensintanken intakt, vilket gör att bilen går bra att använda också där gasmackarna lyser med sin frånvaro. Därmed är räckvidden teoretiskt 400 km på gas och ytterligare 900 km på bensin – vilket man förstås inte ska utnyttja i onödan! Bensintanken är värdefull också den dag bilen ska säljas; begagnatmarknaden för gasbilar som i praktiken bara kan köras på gas är skakig. Gastankarna ska rymma 15 kg, men båda gångerna jag kört slut på gasen gick det i drygt 17 kg, kanske för att det var kallt ute?
110 hästar ger inga sprudlande sportbilsegenskaper, men bilen är tillräckligt pigg i alla lägen, inte minst med den sjustegade DSG-automatlådan.  Det går att överlämna växlandet helt åt bilen, och då välja det normala läget eller ett sport-läge som innebär att bilen växlar upp senare. För man växelspaken åt höger kan man växla själv, och i motsats till många andra bilar med denna funktion så stannar Golfen verkligen i den växel man valt även om det ylar ansträngt eller skorrar tungt. Vi vänjer oss snabbt vid att köra i normala automatläget, som fungerar ypperligt och ger knappt märkbara växlingar. Den sexväxlade manuella lådan funkar också bra, men vi bedömer att DSG:n är värd merkostnaden. 
Vid hård acceleration är motorn ansträngd och bullrig utan att bilen skjuter särskilt mycket fart, annars är motorn underbart tyst medan buller från vägbanan stör. 
Tryggt och säkert 
Både vanliga Golf och kombin har fått toppbetyget fem stjärnor normala i Euro NCAP:s krocktest, med nära nog maxpoäng för både vuxna passagerare och barn, men viss kritik mot fotgängarskyddet. Tidigare har Golf fått kritik för dåligt skydd mot whiplash-skador, men det bedöms nu vara bra. Visserligen har inte gasversionen krocktestats, men det finns ingen anledning att misstänka att resultaten inte gäller också här, särskilt som chassit förstärkts.
I ett tidvis superhalt vinterlandskap kändes köregenskaperna hela tiden säkra, med ett antisladdsystem som griper in tidigt och bromsar som biter bra. Däremot är det tråkigt att mycket av den säkerhetsutrustning vår testbil har kostar extra. Det gäller t.ex. ”Front Assist” med ”City Emergency Brake”, med en radarsensor som mäter avståndet till framförvarande bil och varnar om säkerhetsavståndet blir för kort. Samtidigt förbereds bromssystemet på att gripa in, vilket det också gör om föraren trots signalerna inget gör. Systemet funkar i farter över 30 km/h, och är standard om man väljer Masters-paketet vilken de flesta kunder gör. Lane Assist eller vingelvarnare hjälper mig att hålla mig i rätt fil, och en trötthetsvarnare säger till om jag verkar behöva ta en paus, baserat på hur ryckigt jag kör. Parkeringshjälpen ”Park Assist” parkerar supersmidigt bilen åt mig, jag behöver bara gasa och bromsa medan den perfekt styr in även på mycket trånga platser. 
Vettigaste Golfen
Sportscombin, som heter Variant på andra marknader, är den vettigaste Golf-varianten på marknaden. Den kostar bara 7 000 kronor mer än vanliga Golfen, vilket ger väldigt mycket extra utrymme för pengarna. Lite attityd kanske man tappar på vägen, men det får det vara värt.
Vi plussar på med utrustningspaketet Masters för 9 500 kr, som är väldigt prisvärt med all säkerhetsutrustning som ingår, bättre stolar, handsfree och bättre radio. DSG-lådan för 14 500 kr känns också värd priset, särskilt som den i motsats till många andra automatlådor inte innebär att förbrukningen ökar. Den fjärrstyrda parkeringsvärmaren för 10 000 kr är tyvärr närmast nödvändig. Glastaket vår bil har gör den luftig men är inte självklart nödvändigt. Med rikhaltig utrustning, men utan t.ex. skinnklädsel, landar bilen på 327 000 kr i Volkswagens konfigurator, drygt 100 000 kronor mer än den barskrapade basversion ingen lär välja. Närmast jämförbara modell är turbodieseln på 105 hästar, för tre tusen kronor mindre, också miljöbilsklassad men med en mycket mindre miljönytta än gasbilen om den körs på biogas. Tyvärr fås inte gasversionen med sportchassi eller fyrhjulsdrift, då måste man välja en annan version. 
Vi har hunnit vänja oss vid att Volkswagens bilar är dyra, men så känns det inte med gas-Golf som Sportscombi, som ger nästan allt gas-Passat har till en väsentligt lägre prislapp. Särskilt billig blir den som förmånsbil, där gasbilar ju får 40 % rabatt jämfört med motsvarande bensinbil, även om regeringen tyvärr inte avslöjat vad som händer efter år 2016. 
Vi gillar: 
  • Smart paketerad gas
  • Snål
  • Utrymmen
  • Säkerhet
Vi ogillar: 
  • Kunde varit piggare 
Överväg också: 
  • Skoda Octavia gas
  • VW Passat gas 
Text: Mattias Goldmann, feb 2015, Foto: Martin Prieto Beaulieu

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem