VW Passat Ecofuel Masters (gas) – aug 2013

Biltest: Volkswagen
Passat TSI 150 Ecofuel Masters

Gasdrivna Passat har utsetts till Miljöbästa Bil
inte mindre än fyra gånger. Biltidningarna håller med. Konsumenterna likaså –
detta är Sveriges mest sålda gasbil genom tiderna. Vi ger dem alla rätt – detta
är en utmärkt bil.


  • Drivmedel: Gas/bensin
  • Pris: 313 500 kr, DSG7 333 400 kr
  • Miljöpåverkan: Certifierad för 119/158 g CO2/km vid gas/bensindrift, 22 g CO2/km vid biogasdrift (tillverkarens uppgift)
  • Bränsleförbrukning: 6,7 Nm3/100km eller 4,3 kg/100 km (gas)
  • 6,8 l/100 km (bensin)
  • Växellåda: Sexväxlad manuell eller sjuväxlad DSG.
  • Säkerhet: 5 stjärnor i Euro-Ncap. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, dubbla krockkuddar fram och krockgardin standard, krockkuddar bak extra. 
  • Motor: 1,4 liter, turbo och kompressor, 150 hk vid 5 500 r/m, vridmoment 220 Nm vid 1500-4000 r/m
  • Mått: L 477 cm, B 182 cm, H 148 cm, axelavstånd 271 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 1 626 kg, maxlast 524 kg, släp 1 500 kg, bagage 523/1651 l
  • Tankvolym: 21 kg gas, bensintank 31 l, räckvidd 490 km på gas, 460 km på bensin 
  • Prestanda: 0-100: 10 sek, toppfart 212 km/h
  • Miljöförmåner: Fordonsskattebefriad i fem år, 40 % reducerat förmånsvärde, gratis parkering i 30-talet kommuner.
  • Förmånsvärde: 1079/1163 kr/mån
  • Garantier: Nybil 2 års, vagnskade 3 år, lack 3 år, genomrostning 12 år.

Gas från början
Även idag är många gasmodeller hjälpligt ombyggda bensinbilar, till exempel gasversionen av Volvo V70. Gastankarna rums inte riktigt under golvet, så bagageutrymmet blir mindre. Motorn är egentligen för bensin, så den är långsammare på gas och gasförbrukningen är ganska hög. Instrumenten är inte ändrade, så mängden gas syns på en Claes Ohlson-liknande display nere vid knäna. Passat är gjord för gas från början och det märks på alla dessa punkter. 
Motor: Liten men stark
Volkswagens gasmotor är det kanske bästa exemplet på downsizing, på bara 1,4 liter men med både kompressor och turbo. Det ger bra tryck när man behöver det, låg förbrukning när det är prioriterat. Samma motor men något annorlunda kalibrerad finns också i etanolutförande, vilket gör det extra synd att gasversionen inte kan köras på E85 när man inte hittar någon gasmack. 
Denna gång testar vi gas-Passaten med automatisk DSG-låda, som taxi inte längre får välja efter många växellådsras. För vanliga bilister ska det inte vara något problem, men vår testbil med 2000 mil på mätaren dunkar hårt i framhjulen även vid måttligt gaspådrag från rödljuset. Synd, eftersom lådan annars är trevlig – men det är också den sexväxlade manuella lådan vi kört tidigare. Dessutom har den manuella versionen en välkalibrerad växlingsindikator som hjälper en att hålla rätt växel. 
De första sekunderna går bilen på bensin, sen går den alltid automatiskt på gas om det finns någon. Övergången till och från bensin sker omärkligt och påverkar inte prestanda.
Vi kommer ungefär 35 mil per gastank, med en snittförbrukning på 5.4 kg per 100 km, eller drygt 6 NM3. Det är snålt, men ganska långt ifrån de officiella värdena. 
Sträckan vi körde på bensin var för kort för att ge någon riktig snittförbrukning, men vid jämn fart 90 km/h förbrukade den fullastade bilen 0,65 liter milen vilket inte är imponerande snålt. 
Volkswagen kallar gas-Passaten för Blue Motion, men det mesta av den snålutrustning det förknippas med saknas. Bilen är inte sänkt, har inte särskilt lättrullande däck, inte en särskilt hög utväxling, inte stopp-start-system eller bromskraftåterföring. Det hade varit särskilt välkommet på gasbilen, där varje mils extra räckvidd betyder mindre oro för att inte hitta en gasmack i tid. 
Tyst, ljust och bekvämt
Passat går väldigt tyst, det är knappt man hör motorn och de enda ljuden kommer från däcken mot vägbanan om asfalten är grov. Man sitter bekvämt, stolen har ett elektriskt inställbart svankstöd medan man däremot får skjuta den fram och bak manuellt – lika bra, eftersom eldriften tar sån tid. Nackstöden ställs in också i djupled, skönt för långfärd. Ratten är ställbar i alla ledder och alla spakar sitter där man tänker sig. Körningen blir extra vilsam med regnsensor som slår på vindrutetorkaren när det behövs.
Inredningen är mörk och dyster, så det stora, öppningsbara glastaket som sträcker sig över baksätet är välkommen extrautrustning (finns bara för kombin). Sjoken av tråkig mörk plast är stora och förvaringsutrymmena inte särskilt smarta – i de enklare versionerna är inte ens fack på baksidan av framsätena standard. Några detaljmissar stör också, som att det finns en liten glipa mellan vindrutans insida och instrumentpanelen, där p-biljetter fastnar så att de inte syns för p-vakterna och så att man måste fiska ut dem med kniv.
I baksätet ryms tre personer utan vidare, och passagerna tackar Volkswagen för att de inte fallit för designtrenden med högt uppdragna sidorutor utan får god utsikt. Däremot är det svagt att också de dyra versionerna med avancerad luftkonditionering fram inte låter baksätespassagerarna välja vilken temperatur de vill ha. 
Passatförsäljningen domineras helt av Variant, Volkswagenspråk för kombi. Passatens upprätta form ger ett mycket stort och helt regelbundet bagageutrymme, som nås via en stor baklucka som dessutom går långt ner så att lasthöjden blir liten. Extrautrymmet under golvet tas upp av gastankarna, men i övrigt är utrymmet det samma som i de andra kombivarianterna. Det gäller också när baksätet delas eller fälls, vilket man gör superlätt med en spak alldeles innanför bakluckan. Som tillval har Passaten också en integrerad dragkrok som fälls ut med en knapp i bakluckan och ett enkelt handgrepp, med möjlighet att dra upp till 1,5 ton. 
Säker – men en del är extra
Passat har fått toppbetyg i Euro NCAPs krocktest, inklusive högt skydd mot whiplash vilket Volkswagen tidigare inte varit så bra på. Fotgängarbetyget är dock inte så bra, vilket är särskilt synd eftersom många gas-Passat går som taxi i innerstaden. 
Det finns mycket säkerhetsutrustning till Passat; Lane Assist hjälper att hålla kursen, Side Assist varnar för bilar i döda vinkeln, City Emergency Brake bromsar automatiskt för hinder upp till 30 km/h och adaptiv farthållare håller automatiskt avståndet till bilen framför, men mycket av det är tillval. Tyvärr är handbromsen elektrisk. Många tror sig behöva fyrhjulsdrift, och det är synd att Volkswagen inte erbjuder detta i kombination med gasdrift, däremot är det utmärkt att gas-Passat också funkar bra som dragbil.
Gasen och plånboken
För den som har förmånsbil är gasbilen mycket lönsam till och med 2016, eftersom förmånsvärdet är nedsatt 40 % och dessutom jämkas med närmast motsvarande bensinbil. Vad som händer därefter vet man inte, men en teknikneutral beskattning som utgår ifrån bilens faktiska klimatpåverkan skulle vara ännu mer gynnsamt för gasbilen.
För privatbilisten är drygt 300 000 kr mycket, inte minst som den lika välutrustade etanolversionen Multifuel kostar drygt 30 000 kr mindre och har något fler hästar och bättre vridmoment. Multifuel finns dessutom, till skillnad från Ecofuel, i en enklare utrustad version från 262 000 kronor. Allt detta gäller kombiversionen Variant, sedanen är exakt 10 000 kronor billigare. Men VW har insett detta och har ett slags permanent erbjudande i form av Sweden Edition, där gasbilen i kombiutförande kostar 294 200 kr, inklusive tvåzons klimatanläggning, komfortstolar med elektriskt svankstöd, regnsensor, trötthetsvarnare och en del annat. Ganska klena garantier driver upp driftskostnaderna, som å andra sidan minskas av Passatens utmärkta andrahandsvärde, och inte minst att man kör billigt på gas. 
Volkswagen har uppdaterat Passat ganska försiktigt på senare år, med ny front som tydligaste tecken. Inget man inte kan leva utan, vilket gör det intressant att kolla efter en ett par år gammal Passat på marknaden – långmilataxibilar med ny växellåda kan vara intressant.
Miljöbästa Bil? Absolut. Inte utan missar, men sammantaget är det ändå en av de absolut bästa bilarna på marknaden. Där gasmackarna finns och funkar är detta ett givet val. 
Vi gillar: 
  • Gasdrift
  • Komfort
  • Bagageutrymme
  • Prestanda
  • Säkerhet 
Vi ogillar: 
  • Klena garantier
  • Detaljmissar
  • Brist på utrustning för lägre förbrukning
  • Varför inte också etanoldrift?
Överväg också: 
  • Volkswagen Touran Ecofuel
  • VW Passat Blue Motion diesel eller etanol
  • Volvo V70 snåldiesel, etanol eller gas 
Text och bild: Mattias Goldmann, aug 2013

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem