Krönika: Malmö Motormässa Mon Amour

Malmö Motormässa Mon Amour

Detta är en artikel från 2012.

Min första motormässa måste ha varit 1980. Jag var nio år gammal, bodde i Lund och att åka till Malmö själv var ett stort äventyr. Ett par klasskompisar och jag pantade flaskor i veckor i förväg för att ha råd med bussen, inträdet och att sen gå på Lilla Torg och käka pizza.

Det har blivit många bilsalonger genom åren. Genève, Frankfurt, Paris, Beijing, New York… Ett par år hade ju Stockholm en egen mässa – det går tydligen inte längre, så Malmö Motormässa är nu Sveriges viktigaste bilmässa.

Malmö Motormässa har en särställning hos mig. Efter många år som besökare är jag nu där som utställare. Det väcker minnen av hur man stod utanför montrarna med exotiska bilar och försöka se viktig ut för att få komma in och provsitta någon av pojkdrömmarna. Störst av alla var De Lorean, bilen från Tillbaka Till Framtiden, som Malmö Motormässa fått dit. Fick man dessutom med sig en broschyr därifrån var lyckan gjord – jag har samlingen kvar och många av de finaste är från tidigt åttiotal.

Gröna Bilister har varken hyrt någon vakt eller satt upp glasväggar runt montern för att förhindra folk att komma in. Vi räknar med att det blir trångt hos oss eftersom vi har en av mässans världspremiärer – det nya svenska elbilsbolaget eCars el-Fiat 500. Men den nioåriga kille – eller tjej – som vill provsitta kan göra det hos oss, utan att behöva se viktig ut. För om några år är det hon eller han som har världspremiär på en svensktillverkad vätgasbil i sin monter, och som bestämmer vem som ska få komma in. Och då ska mina barnbarn få provsitta!

Mattias Goldmann