Tryckluftbilar från Citroën-Peugeot i bilhandeln 2016 (mars)

Luftkillen förklarar läget – tryckluftbilar från Citroën-Peugeot i bilhandeln 2016

Karim Mokaddem är ansvarig för Citroën-Peugeots satsning på trycksluftsbilar. Här förklarar han hur det är tänkt, med kommentarer också från Peugeots framtidsansvarige Pierre Monterini och Anne Ruthman, som tagit fram konceptet Technospace. 

Citroën-Peugeot satsar på tryckluft för att få ner förbrukningen på sina bilar. Hybrid Air är unikt för PSA, utvecklat i samarbete med Bosch. Tryckluften lagras i tankar under bilen, som laddas vid inbromsning eller genom att förbränningsmotorn används för att komprimera luften. Bilen kan köras på enbart tryckluft upp till 70 km/h, på tryckluft i kombination med bensin och enbart på bensin, tryckluften räcker dock bara några hundra meter och används därför framför allt för att kapa effekttopparna för förbränningsmotorn. 
Citroën har en lång historik med tryckluft, i den berömda luftfjädringen alltsedan femtiotalet, men faktiskt också med en tryckluftdriven prototyp baserad på 2CV redan 1958. Men först nu är intresset tillräckligt stort för minskad förbrukning, och även nu krävdes det att man tänkte utanför boxen.
-För två år sen bestämde vi oss för att hitta ett enkelt hybridsystem som skulle vara konkurrenskraftigt över hela världen. Vi började med att stryka föreställningen att en hybridbil måste kunna gå ett par kilometer på enbart el, och fokuserade istället på att minska förbrukningen maximalt. Då kunde vi jobba med tekniker som både ger och tar energi mycket snabbt.Den globala visionen gjorde att vi avvisade elbilar denna gång, eftersom laddmöjligheterna inte är utbyggda överallt. 
Tekniken påminner om elhybrider, men är mycket billigare, väger mindre (100 kg) och tar mindre plats, bl.a. för att bilen inte behöver batterier. Förbrukningen minskar i snitt med 30 % i snitt, hela 45 % i stadstrafik, och därför vill PSA framför allt använda den i mindre bilar och transportfordon. Det är också här hybridteknik är för dyr. Tryckluftstekniken kostar ungefär hälften, inräknat tankar och en särskild växellåda. Och man är försäkrad mot plötsliga prishöjningar genom att inga ovanliga metaller eller avancerade komponenter används. Ett plus till i budgeten: Tekniken kan säljas till andra – ungefär som Toyota gjort med hybridtekniken. 
Vilken var då den största utmaningen med tekniken? ”Tryckluft används i helt andra applikationer än bilar, så allt är överdimensionerat, dåligt anpassat och inte tänkt för massproduktion. Kompressorerna vi använder kommer från vingarna på Airbus…”. Mokaddem avvisar föreställningen om att tryckluft smäller och pyser, det går enkelt att lösa menar han. 
Tekniken kan användas i alla förbränningsmotorer, men eftersom PSA vill göra en världsprodukt valde man en liten bensinmotor – diesel används knappast alls i Asien eller Sydamerika där tekniken ses som särskilt intressant. 
Redan nu har Mokaddem och hans gäng tagit fram fyra körklara prototyper, vars snittförbrukning är 0,29 l/mil, koldioxidutsläppen 69 gram per kilometer. Men först 2016 är PSA redo att sälja Hybrid Air- bilar, och då med en optimerad bensinmotor som kunnat minskas i storlek för att dra nytta av tryckluftens kraft. Men en riktigt liten motor, med bara två cylindrar, tror inte Mokaddem på – hur bra det än skulle funka, så är kunderna skeptiska. Genom förbättrad aerodynamik och minskad vikt stannar förbrukningen ändå vid två deciliter milen, vilket innebär att man klarar supermiljöbilsgränsen – med en bensinmotor. Imponerande! 
Mattias Goldmann
Foto: Martin Prieto Beaulieu