Test: Life Bike C-Pact

Life Bike bland de allra första att övertyga svenskarna om värdet med elcyklar. Sen dess har de fått nya ägare, men har hållit fast vid konceptet ganska enkla elcyklar till relativt lågt pris – aldrig billigast, men i gengäld med komponenter från kända tillverkare.

  • Pris: 12 995 kr
  • Motor: 36 V 250 W
  • Batteri: Samsung litium 36 V, 9 Ah
  • Laddtid: 4-6 timmar
  • Toppfart: 25 km/hRäckvidd: upp till 60 km
  • Ram: Aluminium
  • Växlar: 2 Sram automatic
  • Bromsar: Tektro V-broms fram, fotbroms bak
  • Vikt: 23 kg, varav batteri 2 kg
  • Mått ihopfälld: 90x72x35 cm
  • Hjul: 20 tum, punkteringsskyddade
  • Garanti: Två års garanti på cykeln, alla elektriska komponenter och motorn. Ett års garanti för batteriet.

Pionjär igen

För ungefär fem år sen var TV4-dotterbolaget Life Bike bland de allra första att övertyga svenskarna om värdet med elcyklar. Sen dess har de fått nya ägare, men har hållit fast vid konceptet ganska enkla elcyklar till relativt lågt pris – aldrig billigast, men i gengäld med komponenter från kända tillverkare. Nu är LifeBike bland de första att ha en eldriven vikcykel, som vi förstås testar. 

Vik upp, slå på, kör iväg!

Många elcyklar är ganska otympliga och går dåligt att ha med sig på semestern, i båten eller på tåget. Men Life Bikes C-Pact är smidigt hopfällbar och ryms sedan i bakluckan på bilen eller i bagageutrymmet på tåget. Vill man bara snabbt få ihop den räcker det med ett grepp så viks den mitt på ramen, vill man att den ska ta minimalt med plats så kan också styret och sadeln skjutas ner och pedalerna vikas in. Däremot ingår inte någon bra väska till cykeln, så om det varit dåligt väder kan det bli lite kladdigt att ta hand om cykeln. Dock är ramen utformad som ett slags handtag, så det är lätt att lyfta den, även om den med sina 23 kilo inte är någon lättviktare. 

Pinnar på stabilt

Små hjul, vikbar på mitten och drivning på framhjulet… Allt talade för att körningen med C-Pact skulle bli instabil och vinglig. Men icke! Trots att ramen är delad på mitten och bara hålls ihop med en rejäl skruv, så är den hur stabil som helst. Hjulen är relativt stora för en vikcykel och kraften till framhjulet kommer så smygande och fint att det aldrig blir hjulspinn ens på lösgrus.  Både sadel och styre kan höjas och sänkas så mycket att det är lätt att hitta en skön cykelställning nästan oavsett hur lång man är – kanske undantaget de riktigt långa. Däremot är styret lite smalt för att hålla riktigt bekvämt i, och funkar inget vidare att hänga kassar på. Dess bättre är pakethållaren stabil, även om den är godkänd för maximalt 25 kilo. 

Automatlåda på cyklar funkar sällan bra men också här har Life Bike fått till det. När jag sätter igång är det alltid på ettan, efter ett par tramptag växlar cykeln omärkligt upp till tvåan och blir det för trögt uppför går den ner till ettan igen.  Automatväxel passar bra för fällbara cyklar, då man undviker vajrar och känsliga växeldelar. Handbromsen på framhjulet är av det enklare slaget och gnisslar lite ibland, fotbromsen från Shimano på bakhjulet passar cykeltypen bra.

Som alltid med elcyklar är den officiella toppfarten angiven till 25 km/h, ska det gå snabbare än så får jag trampa själv utan assistans från elmotorn. I praktiken blir det för det mesta ganska mycket långsammare än så, eftersom de små hjulen ger så liten utväxling. Cykeln har kedja, till skillnad från många andra vikcyklar som har remdrift vilket jag egentligen föredrar. Det är underhållsfritt, håller dubbelt så länge som en kedja, oljar inte ner kläderna och minskar överföringsförlusterna, men innebär också problem i snö, slask, lera och is. 

Ladda inte ur

Batteriet är från Samsung, väger vid pass två kilo och sitter på pakethållaren. Det brukar betyda dålig viktfördelning och en wobblig cykel, men eftersom ramen är så kort och pakethållaren så låg så gör det inget. Det är mycket lätt att ta ut batteriet och ta det med sig in för att ladda, eller så kan laddningen ske med batteriet på plats i cykeln. Så fort det är minusgrader ute är det bäst att ladda inne, då får man ner mer kräm och får längre räckvidd. Ungefär fem timmar tar det att ladda fullt om batteriet är tomt, det sker till skillnad från en del andra laddare tyst. Dioder på batteriet visar hur mycket laddning som kommit in och lyser grönt när batteriet är fulladdat.

Räckvidden på upp till sex mil är mer än vad man i praktiken cyklar på el elcykel; jag kommer alltid de två-tre mil jag maximalt vill cykla.
Tyvärr är batteriet bara garanterat för ett år, troligen håller det längre om man tar hand om det på ett rimligt sätt – ladda det riktigt ordentligt första gången, låt det inte ladda ur helt och ladda det minst varje månad även om cykeln inte används – det sista är särskilt viktigt att tänka på för en vikcykel som kanske blir stående på båten eller liggande i bagageluckan under längre tid. Skulle allt gå snett kostar ett nytt batteri 3500 kr, beställs lätt på webbplatsen för omgående leverans.

Plötslig lyx

C-Pact är huvudsakligen en ganska enkel cykel, till exempel är displayen av minimalistiskt slag utan hastighetsmätare eller trippmätare, bara en diod som visar vilket av de tre effektlägena jag befinner mig i och fyra pluppar som visar hur mycket laddning det finns kvar. Det räcker. Men sadel och styre är i fint och skönt läder, känns lyxigt., liksom den silvergråa färgen. 

Viktigare är att allt känns gediget, efter ett par veckors prov funkar allt vikande och fällande lika bra som första gången. C-Pact kan rekommenderas, även för den som inte egentligen tänkt sig en vikcykel, men kan ha glädje av flexibiliteten ibland. 

Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, aug 2015

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem