Volkswagen ID. Buzz (elbil)

ID. Buzz är den moderna tolkningen av den klassiska folkabussen. Men är den en bra elbil i sig själv om man bortser från nostalgin? Gröna Mobilister testar!

PrisFrån 646.900 kr inkl moms (utan tillval), privatleasing från 7.695 kr/mån
SäkerhetFem stjärnor av Euro NCAP, 92% för passagerarskydd, 90% för förarstödsystem
MotorMax. effekt 150 kW/204 hk, vridmoment 310 Nm
MåttL 471 cm, B 198 cm, H 193 cm, axelavstånd 299 cm, vändradie 11.1 meter
ViktTjänstevikt 2.477 kg inkl. förare, totalvikt 3.000 kg, bagageutrymme 1.121-2.123 liter, maximal släpvagnslast 1.000 kg
KraftöverföringMotor bak, drivning bak, automat
Prestanda0-100 km/h 10.2 sek, toppfart 145 km/h
Förbrukning20.6-21.7 kWh/100 km
BatteriLitium-jon 350 V, 77 kWh (82 kWh brutto)
LaddningSnabbladdning (likström) med max 170 kW laddningseffekt, det tar 30 min att ladda från 5% till 80%. Ombordladdare (växelström) med max 11 kW laddningseffekt.
Räckvidd422 km enligt WLTP
MiljöförmånerFordonsskatt 360 kr/år
GarantierNybilsgaranti på 3 år utan milbegränsning. Batterigaranti på 8 år eller 16.000 mil (det som infaller först)

Minibuss med retrocharm

Första intrycket när jag närmar mig ID. Buzz är att den är hög – väldigt hög. Med 193 cm från marken till taket så ger den verkligen intryck av att vara en traditionell minibuss. Om man som jag bara sett den på bild tidigare så blir man lite förvånad. Istället för att vara en MPV (multi-purpose-vehicle) i stil med familjefraktaren Volkswagen Sharan, så är den faktiskt en riktig minibuss – nästan lika stor som en Transporter.

Formgivningen är i mitt tycke väldigt lyckad – en fin nytolkning av den klassiska folkabussen med precis lagom mycket nostalgi. Den välkända formen och silhuetten är tydligt närvarande men med moderna inslag som lyfter fram designen i nutiden. Retrocharmen gör att många blir glada när de ser den och Buzzen väcker verkligen mycket uppmärksamhet i trafiken – det gäller särskilt när den är lackerad i de lite mer kulörta färgerna. Tyvärr går de tvåfärgade lackalternativen inte att beställa i skrivande stund då de innebär en tidskrävande process i fabriken – efterfrågan på ID. Buzz är hög och man har därför valt att tillfälligt stänga den möjligheten.

Enormt bagageutrymme

Efter att ha begrundat bilens utsida en stund så kliver jag in. Kupén är väldigt rymlig på alla ledder men nyttan med storleken går tyvärr lite förlorad i och med att den testade versionen bara är femsitsig. Man har dock ett enormt bagageutrymme att spela med – om man äger en stor hund eller har andra återkommande behov att transportera otympliga prylar kan det såklart vara användbart. Om man väljer något av Travel-paketen så medföljer även ett slags mellangolv som innebär att man får en helt slät yta när man fäller baksätet. Det går därmed att bädda för övernattning men tyvärr finns ännu ingen möjlighet att köra luftkonditioneringen när man sover i bilen på det sätt som Teslas ”Camp Mode” ger. Mellangolvet ger dock större möjligheter att lasta ”på höjden” vilket det verkligen finns utrymme för.

Den lekfulla utsidan går igen på insidan där det finns en hel del kluriga och roliga designelement, bland annat hittar man ”smileys” här och där och annat som höjer stämningen. Interiören är till stora delar tillverkad av återvunnet och veganskt material och här är det verkligen inte grått och svart som dominerar – det har vi ju annars vant oss vid från Volkswagen-koncernen. Ljust och luftigt är det definitivt och barnen älskar att åka i ID. Buzz – de uppfällbara borden funkar perfekt som iPad-ställ och den höga sittpositionen ger dem en fin utsikt.

Bekant mjukvara

Vi känner igen mjukvaran från de mindre syskonen ID.3 och ID.4 då ID. Buzz bygger på samma MEB-plattform. Även hårdvaran är liknande med två skilda displayer – en liten framför föraren och en större i mitten. Det hela känns hyfsat användarvänligt med vissa mindre frågetecken. Volkswagens app ligger tyvärr långt efter de flesta konkurrenterna i funktionalitet vilket förvånar när det är världens näst största biltillverkare vi har att göra med. Precis som de övriga ID-modellerna ska ID. Buzz kunna få mjukvaruuppdateringar OTA (over-the-air), alltså över nätet, vilket dock bara har skett vid sällsynta tillfällen för småsyskonen än så länge. Snabbladdningskapaciteten (DC) är på upp till 170 kW vilket är högre än vad resten av ID-familjen hittills kan prestera – där ligger max laddningseffekt på 135 kW i dagsläget. Ombordladdaren för AC-laddning kan ta emot max 11 kW vilket är samma som för koncernsyskonen.

Smidig men törstig

Jag trycker ner bromspedalen vilket startar upp Buzzen. Efter att ha vridit växelväljaren till läge D så är vi iväg. Det finns även ett B-läge (B står för brake) som innebär en större regenerering och därmed mera motorbroms vilket vi känner igen från övriga ID-familjen. B-läget rekommenderas av Volkswagen vid stadskörning och passar onekligen fint i stan efter en stunds tillvänjning.

Från den upphöjda förarpositionen har man en fin överblick vilket gör körningen vilsam och trygg. Trots sin storlek och tyngd (hela 2,5 tons tjänstevikt) är den ändå smidig att köra och lagom pigg för biltypen. Precis som sin lillasyster ID.4 har den en väldigt liten vändradie – i Buzzens fall 11,1 meter. Däremot har Buzz en markant högre ljudnivå från väg och vind. Vid körning på landsväg upplevs styrningen som lite för lätt – man vill gärna ställa in den lite tyngre i Individual-läget för att bilen ska kännas mera riktningsstabil. Rullkomforten är det dock inget fel på – bilen sväljer ojämnheter på ett mycket fint sätt utan att färden blir gungig.

På landsväg och motorväg drar Buzzen mycket energi – mellan 2,5 och 3 kWh per mil får man räkna med om man kör i hastigheter kring och strax över 100 km/h. Det innebär att den verkliga räckvidden bara blir mellan 25-30 mil i landsvägsfart med det 77 kWh batteri (nettokapacitet) som sitter i den femsitsiga versionen. Det gör att dess kapacitet som milslukare blir något begränsad – det krävs ganska täta laddstopp på långresan.

Sjusitsig version inom kort

I lanseringsskedet har ID. Buzz lidit av att den saknar den värmepump som gör ID.4 till en riktigt bra vinterbil. I Buzz är det dessutom en rejält stor volym luft som ska värmas upp innan kupén blir ordentligt varm vilket innebär att det tär en hel del på batteriet och därmed räckvidden vintertid. Förhoppningsvis kommer modellår 2024 att innebära att bilen får värmepump – det gäller i varje fall för den sjusitsiga lite längre versionen som lanseras i Sverige under våren 2024. Med sina sju platser kan den långa ID. Buzz bli en riktigt intressant bil för den stora familjen. Den långa versionen får dessutom ett nytt och större 86 kWh batteri (nettokapacitet) och därmed längre räckvidd.

Samtidigt som familjeversionen så har även ID. Buzz Cargo lanserats – en skåpbilsversion som med sina plåtsidor är mera lämpad för företag. Det har även hintats om en campingversion men tyvärr ryktas det nu att Volkswagen har skrotat planerna på en sådan – något California-utförande som bland annat Transporter har verkar det alltså inte bli. I mitt tycke är det snudd på obegripligt att Volkswagen inte tar tillvara på möjligheten att ytterligare spinna vidare på nostalgin från de ursprungliga folkabussarna där campingversionerna spelade en stor roll. Här missar man verkligen öppet mål att ge varumärket ytterligare en ”feel-good”-dimension.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är ID. Buzz en sympatisk elektrisk minibuss som kombinerar nostalgi med modernitet på ett tilltalande sätt. I lanseringsskedet har den lidit av att inte ha någon värmepump men det ska Volkswagen nu råda bot på nu. Målgruppen för den testade femsitsiga versionen är något svår att förstå – en ID.4 gör samma jobb (förutom bagagekapaciteten) men har mycket längre räckvidd och väger betydligt mindre med alla de miljömässiga fördelar som det innebär. Med det sagt så väcker ID Buzz ändå ett visst habegär – retrocharmen gör att man vill behöva en. Jag ”villhöver” den som man brukar säga…

Stefan Andersson

Vi gillar:

  • Lyckad retrocharm
  • Fin komfort
  • Enormt bagageutrymme

Vi ogillar:

  • Bara 5-sitsig trots sin storlek (7-sitsig version är på gång)
  • Hög förbrukning på landsväg och motorväg
  • Saknar värmepump
  • Saknar ”camp mode”

Överväg också:

  • Citroën ë-SpaceTourer: 8- eller 9-sitsig, klen motor
  • Maxus Euniq5: 6-sitsig, mera MPV än minibuss, billigare
  • Maxus Mifa9: 7-sitsig, ”lyxigare”, dyrare
  • Mercedes eVito Tourer: 9-sitsig, ej byggd som elbil från början, dyrare
  • Opel Zafira-e Life: 7-sitsig, saknar charmen, bara 32 mils räckvidd
  • Volkswagen ID Buzz 7-sits: lansering våren 2024, samma charm med större funktionalitet

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem