VW Golf GTE (Laddhybrid) – jan 2021

Volkswagen Golf
GTE 1.4 TSI Plug-In-Hybrid

Golf har kommit i
sin åttonde generation, och är tryggheten själv. Den som vill ta ett kliv in i
framtiden väljer eldrivna ID3. Men den som vill ta ett mindre steg, och få
Golfens trygghet, eldrift i sex mil och sportbilsprestanda kan testa Golf GTE.

  • Drivmedel: Bensin, el (laddhybrid)
  • Pris: 429 900 kr före avdrag för bonus, prel. 24 232 kr
  • Säkerhet: 5 stjärnor Euro NCAP. Skydd av vuxna 95%, skydd av barn 89%, fotgängare 76%,förarstödsystem 78%
  • Motor: Fyrcylindrig förbränningsmotor 1395 cm3, max vridmoment 250 Nm vid1550-3500 varv/min, max effekt 110 kW (150 hk). Elmotor synkron permanentmagnet,max effekt 80 kW/110 hk, max systemeffekt 180 kW (245 hk), max vridmoment(momentant) 400 Nm.
  • Mått: L 429 cm, B 179 cm, H 148 cm, axelavstånd 263 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 1 645 kg, totalvikt 2 040 kg, max last 389 – 491 kg, taklast75 kg, släp max 1 500 kg
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, bagageutrymme 380-1 230 l
  • Kraftöverföring: Motor fram, drivning fram, sexväxlad DSG
  • Prestanda: 0-100 km/h 6.7 sek, toppfart 225 km/h
  • Batteri: Litium-jon, 13 kWh (11.5 kWh användbart)
  • Förbrukning: 1.6 l/100 km, 14.6 kWh/100 km enligt WLTP
  • Utsläpp: 36 g CO2/km 
  • Räckvidd: Eldrift 70 km enligt NEDC, 52 km enligt WLTP, totalt 780 km
  • Laddtid: AC 2,3 kW 5 h, AC 3,6 kW 3 h 40 min
  • Miljöförmåner: Bonus prel. 24 232 kr, reducerat förmånsvärde till motsvarande konventionella bil, gratis laddning på åtskilliga ställen 
  • Garantier: Volkswagens sedvanliga, batteri 8 år/16 000 mil (det som inträffar först)

Golf är Golf

Golf är en utmärkt bil, förmodligen den bästa i sin klass. Säker, komfortabel, rimligt bränslesnål, rymlig, av hög kvalitet och med god totalekonomi. Det är så allmänt känt att Golf år efter år är Europas mest sålda bil, medan konkurrenterna kommer och går – hur många bryr sig om en Opel Astra, Ford Focus eller Toyota Corolla idag? Golf är också en av de vanligaste bilarna som hyrbil, tjänstebil och verksamhetsbil; sannolikheten att du kört en Golf är hög, och när du sätter dig i den nya, åttonde generations Golf känner du igen dig. Därför lämnar vi det allmänna om Golf därhän och fokuserar strikt på laddhybridstekniken.

Mer eldrift, mer ljud

Nya generationen GTE har fått 4 kWh större batteri, på hela 13 kWh vilket för bara några år sedan var vad de minsta renodlade elbilarna hade. Det borgar för att mycket av körningen ska kunna ske enbart på el, särskilt som elförbrukningen ska minskas genom en effektiv värmepump som håller kupén varm utan att dränera batteriet. Dock finns inte alla 13 kWh tillgängliga, 1.5 kWh används inte för att skydda batterierna.

Finns det elkraft kvar, håller sig GTE avgasfri, i motsatstill laddhybrider från bland annat Volvo där förbränningsmotorn kan kicka in i tid och otid. Och även när batteriet är nästan tomt är det lätt att medgaspedalen och den särskilda indikatorn vid varvräknaren kunna hålla bensinmotorn avstängd stora delar av tiden. Också här är GTE bättre än många andra laddhybrider i det att bensinmotorn stängs av snabbt igen om den inte längre behövs. Övergången mellan de båda motorerna sker närmast sömlöst.

Omgivningen lär ändå tro att man kör på bensin, för GTE:s artificiella ljud vid eldrift i låg fart är som en gammaldags sportbil, ett mullrande som irriterar mig och som åtminstone i Eco-läget borde ha kunnat vara ett diskret summande som i andra elbilar. Lite störigt är det också att GTE har förstärkt motorljud när man kör på bensin i Sport-läget, men det är bara att välja Comfort- eller Eco-läget så slipper man det. Det finns också ett individuellt läge där man kombinerar ihop det bästa från de andra, och det är väl värt att bekanta sig med eftersom skillnaderna i bl.a. styrning och gasrespons är påtagliga.

Laddningen har flyttat från nosen till vänster framflygel, och GTE kommer med dubbla sladdar, för både hushållsuttag och Mode 2. Någon snabbladdning är inte möjlig, ska man ladda fullt får man räkna med fyra-fem timmar beroende på laddboxens kapacitet.

Hästar som snavar

Full gas från rödljuset resulterar i skrikande framdäck och hjulspinn, innan antispinnsystemet bromsar in det hela och bilen kan ta fart framåt, med en accelerationstid som inte är i närheten av vad Volkswagen uppger– även på torrt underlag. De många hästkrafterna har helt enkelt svårt att hitta ner i backen, klart svårare än vi minns från föregångaren.

Båda motorerna har uppdaterats jämfört med föregångaren. Bensinaren har högre tryck i bränsleinsprutningen vilket minskar förbrukningen och elmotorn har flera nya tekniska lösningar från ID3, som dock har en större och starkare elmotor. Ändå har bensinmotorn exakt samma antal hästar som sist, och elmotorn har måttliga fem hästar mer. Bensinmotorn har 150 hästar, elmotorn 110 men eftersom de peakar vid olika varvtal blir den samlade maxeffekten 245. Men som den intelligenta läsaren redan räknat ut; är batterierna tömda så är detta en bil med 150 hästar på nästan två tons vikt; vill man ha en pigg bil gäller det att ladda batterierna!

GTE väger 176 kilo mer än den helt fossila GTI, skillnaden förklaras av batteri, värmepump och laddutrustning. Med last närmar sig vikten två ton och då hjälper det inte ens att trycka in Sport-läget och växla ner manuellt med paddlarna bakom ratten; någon flexibel liten sportbil som man vill slänga in i kurvorna som pappas gamla Golf GTI från 1981 är detta inte. Jag tröttnar också snart på att växla med paddlarna – vilket ju bara är relevant när bilen går på bensin – eftersom jag ändå inte får växla upp när jag vill; ofta kör bilen på en växel lägre än jag skulle vilja.

Kanske tröstas den med sportbilsönskan av att gången är sportbilsmässigt stötig genom att fjädringen är hårt satt, däcken stora, breda och av lågprofiltyp. Inredningen har också sportbilsdrag, med skållade säten, sportbilsratt och inredningsdetaljer som ska påminna om gamla GTI.

Rimlig räckvidd

Tanken med GTE är nog inte att snålköra, men vi gör det i alla fall och tycker att bilen gör sig bäst i Eco-läget, med dess ökad bromkraftsåterföring. Den går att ställa in manuellt men gör sig bäst i auto-läget där bilen imponerande läser av vägen framför och återför mycketenergi när det är läge att sänka farten bestämt, för att istället frihjula när det passar bättre. Head-up displayen säger också till när det är läge att släppa på gaspedalen, till exempel för att det är en rondell längre fram.

Vintertid med värmebehov kör vi på ungefär 1.7 kWh/mil; varken tillräckligt bra eller dåligt för att skriva mer om. Räckvidden blir då lite drygt den officiella på 52 km, vilket för några år sedan hade placerat den i laddhybridernas yttersta toppskikt. Ny ger flera laddhybrider inklusive Mercedes A-klass och den så snarlika Golf eHybrid någon mil extra på el vilket kan göra stor skillnad för klimat, ekonomi och samvete. Förbrukningen vidbensindrift beror väldigt mycket på hur man kör, vi hamnar hela tiden i spannet 0.6-0.7 liter milen utom i stadstrafik då förbrukningen stiger och eldriften saknas allra mest.

Större batteri, mindre utrymme

Batteriet ligger under baksätet, medan bränsletanken – som krympts till 40 liter – flyttats bakåt till bagageutrymmet. Det betyder att det extra, dolda utrymmet ”under golvet” som andra Golf har, är borta. Det är ingen enorm förlust, men får oss att beklaga att Golf kombi inte tycks komma som laddhybrid. Det är också liter irriterande att laddsladdarna visserligen får en väska att ligga i, men att den inte har någon särskild plats utan får ligga och flyta bäst den vill. Däremot är det utmärkt att bagegeutrymmet i övrigt är oförändrat i sin flexibilitet, liksom att GTE får dra hela 1 500 kilo.

Hur mycket kan Volkswagen ta betalt?

Volkswagen-koncernen rymmer många märken och Audi, Seat och Skoda har alla sina modeller som har samma grund som Golf. Vid det här laget har vi lärt oss att Audin är dyrast, Volkswagen näst dyrast, och att det inte alltid är helt givet vad man får för den extra kostnaden jämfört med de spanska eller tjeckiska syskonen. Billigaste Golf kostar 242 900 kronor och är en bensinare på 115 hästar. GTE kostar nästan 200 000 kronor mer, 429 900 kronor. Det är 90 000 kronor mer än den rent fossildrivna GTI, men prisskillnaden minskar snabbt när man räknar in att GTE får bonus medan GTI drabbas av malus, samt att GTE ju fårväsentligt lägre driftskostnader – hur mycket lägre beror på hur stor del avkörsträckan just du kan köra på el.

Det finns en rad bra laddhybrider nu, inte minst koreanska. GTE har lite av en egen nisch genom att betona sportighet och prestanda, men samtidigt är det just de egenskaperna som inte övertygar. Därför är vi ivriga att testa Golf eHybrid, som visserligen är en sekund långsammare till 100 km/h, men också klart snålare och har en mils längre räckvidd på el. En avgörande faktor blir prisskillnaden; eHybrid angesvara 30 000 kronor billigare men när vi kollade skiljde det sig bara 7 000 kronor och då har GTE dessutom servostyrning med variabel utväxling, LED Matrix-strålkastare, köassistent och filbytesassistent.

Mer övergripande är det dags att ställa samma fråga till GTE som till alla de andra laddhybriderna: Vad ska du med bensinmotorn till? Med dess högre driftskostnader, dyrare service, högre klimatpåverkan… Lova mig att åtminstone ge den betydligt modernare ID3 eller någon av de andra fina elbilarna på marknaden en ärlig chans innan du väljer GTE.

Vi gillar: Långräckvidd på el, pigg på el, låg förbrukning, bra samverkan mellan motorerna, och så är det en Golf

Vi ogillar: Högt pris, störiga ljudeffekter, finns bara som halvkombi

Överväg också:

  • Volkswagen ID3: Visst är du redo för eldrift nu?
  • Volkswagen Golf eHybrid: Lite svagare, snålare, billigare
  • Cupra Leon eHybrid: Seat sportbilsmärkes version, tekniskt lika
  • Mercedes A 250 e: Räckviddsmästaren bland laddhybrider
  • Mini Cooper SE Countryman: Annat uttryck, långsammare, mindre
Text och bild: Mattias Goldmann, Gröna Bilisters testpilot, januari 2021


  Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem