Det pratas mycket om behovet av billiga elbilar. BYD Dolphin skulle kunna vara en – men på vägen från Asien har prislappen ökat med 100 000 kronor. Är den billig nog för vad den erbjuder? Kolla vår Youtube-kanal med video från testet Här!
Pris: Active 359 900 kronor, Boost 374 900 kr, Comfort 399 900 kr, Design 429 900 kr, privatleasing från 2 695 kr/mån, företagsleasing från 2 795 kr/mån, förmånsvärde från 1 801 kr/mån
Mått: Längd 429 cm, bredd 177 cm, höjd 157 cm, axelavstånd 270 cm
Vikt: Tjänstevikt/totalvikt Active 1 506/1 916 kg, Boost 1 568/1 978 kg, Comfort&Design 1 658/ 2 068 kg, ej släp
Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 345 liter, 1310 liter med fällt baksäte
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift
Motor: Permanent synkron, Active 70 kW (96 hk) max vridmoment 180 Nm, Boost 130 kW (177 hk), Comfort&Design 150 kW (205 hk), 310 Nm
Prestanda: 0–100 km/h 12/7 sekunder, toppfart 140/150 km/h
Batteri: Litiumjärnfosfat 44.9/60.4 kWh, 135/150 Ah, 332/403 volt, vikt 331/420 kg
Snabbladdning likström 10-80%: Active och Boost max 60 kW 38 min, Comfort & Design max 88 kW, 40 min
Laddning växelström: Active 7 kW enfas, 0-100% 7 h 18 min, Boost 11 kW trefas, 0-100% 5h, Comfort & Design 11 kW trefas, 0-100% 6 h 12 min
Förbrukning: Active 15.2 kWh/100 km, Boost 15.4 kWh/100 km, Comfort & Design 15.9 kWh/100 km
Räckvidd: Active 340 km, Boost 310 km, Comfort & Design 427 km (WLTP)
Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP, Vuxna i bilen 89 %, barn i bilen 87 %, fotgängarskydd 85 %, säkerhetssystem 79%.
Garantier: Nybilsgaranti 6 år/150 000 km, batterigaranti 8 år/200 000 km (kapacitet minst 70%)
Billigast möjliga elbil
Ekonomin går dåligt, kronan är svag, räntorna höga och hushållen fruktar höga elpriser i vinter. Regeringen lockar med billigare bensin och har skrotat elbilspremien. Ska elbilsboomen hålla i sig vill det till att det finns billiga elbilar att välja.
Det är utgångspunkten för vårt test av BYD Dolphin som vi därför testar i sin allra mest basala version, kallad Active. Det betyder lilla motorn, lilla batteriet, lägsta utrustningsnivån och förstås lilla prislappen. Priset kan hållas nere genom att detta, liksom alla andra BYD-modeller, är ett hemmabygge. Allt utom däck och fönster är tillverkat in-house, och det mesta delas med större modeller – plattformen, batteriet och 8-i-1 systemet med motor, transmission, ombordladdare med mera i ett utrymmes- och kostnadseffektivt paket.
Inte barskrapad
Den som läst på ser snabbt att detta är basversionen; här finns inget glastak och fälgarna är små och enkla. Men, öppna dörrarna och inget känns barskrapat. Stolarna är i snyggt veganskt läder, pekskärmen stor och dessutom vridbar – välj med ett knapptryck om den ska vara på högkant eller horisontell. Automatisk luftkonditionering, trådlös laddare, 360-graders kamera, värmepump, navigator och mycket annat ingår – i faktabladet får man leta efter sånt som inte ingår i basversionen.
Det gäller också säkerheten där BYD tacksamt nog avstått från frestelsen att plocka bort utrustning från de versioner som kommuner, hyrbilsfirmor och bilpooler kan väntas välja.
Förkortningarna är många; här finns varningssystem för framförvarande fordon (FCTA) och broms vid framförvarande fordon (FCTB), för bakomvarande fordon (RCTA) och broms vid bakomvarande fordon (RCTB), dödavinkelvarnare (BSD), nödfilhållningssystem (ELKA), varning för kollision (PCW), varning för dörröppning (DOW), automatisk nödbromsning (AEB), intelligent hantering av hastighetsgräns (ISLC), filbytesvarning (LDW), filbytesförhindrare (LDP) och trafikskyltsigenkänning (TSR), sex airbags, fem ultraljudsradar och fem kameror. Det och BYDs sandwichkonstruktion av batteri och chassi förklarar toppbetyget från Euro NCAP, fem stjärnor med god marginal. Nackdelen är att det är ett fasligt pipande för allt bilen kan tänkas varna föraren för, det går att stänga av i touchpanelens undermenyer, men efter varje start är det tillbaka.
Ingen småbil
Dolphin är den minsta bilen BYD erbjuder i Europa, och med marknadens lägsta leasingpris räknar vi med en liten bil. Men det är faktiskt ingen småbil. Att den är byggd som elbil från grunden med ett generöst axelavstånd ger rimliga innerutrymmen, förstärkt av en utrymmeseffektiv design där inspirationen från delfiner inte är omedelbart uppenbar – och lika väl är nog det.
Inredningen bär spår av besparingar, med billig hårdplast på sina ställen, men känns mestadels både påkostad och praktisk, med många förvaringsfack och smarta lösningar.
Framstolar med inbyggda nackstöd är ofta ett gissel för den som inte är normallängd, och Dolphin är inget undantag – men jag sitter bra, även rattens inställningsmöjligheter är så begränsade att det nästan inte gör någon skillnad. Baksätet är rymligt för två, med mer än tillräcklig takhöjd, och komforten god trots att basversionen har en enkel och billig fjädring som byts mot en mer påkostad i de andra delfinerna. Bagageutrymmet är mer begränsat, men blir riktigt stort om baksätet fälls, vilket sker 60/40. Under motorhuven finns massor av plats men ingen frunk, så laddsladden får hamna under det dubbla golvet i bagageutrymmet. Att dra släp är inte att tänka på.
Förvirrad förarmiljö
Instrumentbrädan framför föraren är pytteliten, enbart fem tum. Eftersom BYD vill dela med sig av all information här, blir informationen väldigt liten. Touchskärmen i mitten är i gengäld nästan Tesla-stor, och det är faktiskt värdefullt att kunna välja vilken ledd som ska användas.
Touchskärmen känns igen från BYDs storsäljare Atto 3, men i övrigt är Dolphins förarmiljö sin egen och sämre. Reglage är till synes slumpvist utplacerade på och bakom ratten, i mittkonsolen, mellan stolarna och i dörrsidan. Ordet ”Mode” på mittkonsolen bestämmer körläge, samma ord på ratten växlar mellan olika ljudkällor. Handbromsen har två skilda knappar på olika ställen,
bromskraftsåterföringen ett vred och en pekmeny, växelvredet sitter bland andra reglage vilket öppnar för misstag.
Lilla motorn räcker
Någonstans ska det märkas att detta är basversionen, och det är under huven. 90 hästkrafter är inte mycket för en tjänstevikt på överraskande höga 1.5 ton, särskilt som vridmomentet är närmast rekorddåliga 180 Nm. 0-100 km/h på över 12 sekunder imponerar inte men i stads- och landsvägskörning är bilen pigg – under förutsättning att man kör i Sport-läget. Normal är svagare och Eco-läget betyder att bilen tvekar innan den alls ökar farten. Inte heller bromskraftsåterföringen imponerar; även i det högre läget är den för svag och när jag bromsar manuellt händer först inget, sen blir det tvärstopp. Styrningen är helt utan känsla och mer vevig än vi gillar.
Ladda med tålamod
BYD är störst i världen på laddbara bilar och säljer batterier till bland annat Tesla. Dolphin använder litiumjärnfosfat-batterier, som kostar mindre än litiumjon och är helt utan kobolt. Liksom i större BYD-modeller, ligger battericellerna i blad-format, vilket är utrymmeseffektivt och förstärker bilens styvhet. Gott så, men vid snabbladdaren är man inte lika glad. Blott 60 kW maxeffekt är knappt acceptabelt, särskilt som förbrukningen på drygt 1.5 kWh per mil inte är imponerande låg. Med lilla batteriet blir räckvidden strax över 30 mil, det större batteriet ger tio mil extra – det blir inte mer eftersom förbrukningen ökar på grund av högre vikt och större fälgar. När man laddar hemmavid, klarar basversionen bara 7 kW på en fas, de dyrare versionerna alla 11 kW och trefas – men den praktiska skillnaden blir liten; alla är med god marginal fulladdade på morgonen. Effekten från bilen är mer imponerande; Dolphin kan ladda annat genom vehicle-to-load med upp till 3.3 kW.
Back to basics
I Australien och Sydostasien kostar Dolphin från 250 000 kronor, men man får lägga på 100 000 kronor i Sverige. Därmed missar den med god marginal titeln Sveriges billigaste elbil, men Fiat
500e är å andra sidan så liten att den inte är ett realistiskt alternativ för särskilt många. Värre för BYD är att den utmärkta MG4 är billigare, och att det går att få klart större bilar som Nissan Leaf för samma pengar – även om just den är en föredetting på väg ut så pekar det på att Dolphin är prissatt i högsta laget. På leasingsidan är Dolphin i skrivande stund billigast från 2 695 kronor i månaden men för bara ett par hundralappar mer i månaden får du MG4, Ora Cat eller BYDs egen större och starkare Atto 3.
Vi kan ändå tänka oss en Dolphin, och då just i det testade basutförandet Active för 359 900 kronor.
Lilla batteriet och lilla motorn räcker för en så pass liten bil, den långsamma laddningen är en besvikelse men blir inte särskilt mycket bättre med det större batteriet. Nästa steg upp är Boost för 15 000 kronor mer, med starkare motor och trefasladdning, men samma lilla batteri och tre mil kortare räckvidd eftersom den har större fälgar. Stort batteri och än starka motor får man med Comfort för 399 900 kr och ytterligare 30 000 kronor ger toppmodellen Design med panoramaglastak. Men 429 900 kronor är mycket för Dolphin, faktiskt är det bara med den lägsta prislappen som vi är beredda att godta skönhetsfläckarna.
Vi gillar: Prisvärd i basversion, hög säkerhet standard, välutrustad, rymlig, komfortabel, rimlig räckvidd,
Vi ogillar: Merkostnaden för dyrare versioner, långsam laddning, stökig förarmiljö, ingen frunk
Överväg också:
- MG4: Liknande pris, liknande utrymmen, roligare bil
- Ora Cat: Söt bil, känns större, laddar också långsamt
- BYD Atto 3: En storleksklass upp, inte mycket dyrare för leasing
- Nissan Leaf: Gammal nu, men större och billig
- Fiat e500: Billigaste elbilen på marknaden, men väldigt liten