BYD Seal

Kinesiska BYD avslutade 2023 med att gå om Tesla och bli världens största tillverkare av elbilar. Tricket är ett brett sortiment av prisvärda bilar, snart även i Sverige där Atto 3 som till tider toppat nyregistreringen nyligen fått sällskap av mindre Dolphin och snart av den större Seal. Vi testar utomlands för att vara först!

Pris: 559 900 /589 900 kronor

Mått: Längd 480 cm, bredd 187 cm, höjd 146cm, axelavstånd 292 cm

Vikt: Tjänstevikt 2 055 / 2 185 kg, maxlast 445 kg, ej släp 

Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 402 liter + 52 liter frunk 

Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift

Motor: Permanent synkron, 230/390 kW (308/523 hk)

Prestanda: 0–100 km/h 5.9/3.8 sekunder, toppfart 180 km/h

Batteri: Litiumjärnfosfat 82 kWh, Snabbladdning likström max 150 kW, 20-80% 29 min, ombordladdning 11 kW

Räckvidd: 570/520 km (WLTP)

Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP. Vuxna i bilen 89 %, barn i bilen 87 %, fotgängarskydd 82 %, säkerhetssystem 76%.

Garantier: Nybilsgaranti 6 år/150 000 km, batterigaranti 8 år/200 000 km (kapacitet minst 70%)

Tesla-snygg säl

BYD:s logik är inte självklar; minsta modellen heter Dolphin, denna större Seal – men mittemellan dem har vi Atto 3, den första att komma till Sverige. Seal har i alla fall något sällikt över sig, med en strömlinjeformad kaross med nära nog rekordlåga luftmotståndet CW 0.22. Luftmotståndet dikterar utseendet som är mittemellan Tesla 3 och Hyundai Ioniq 6, båda direkta konkurrenter. 

Liksom dessa är Seal en hand under fem meter lång, låg för att vara en elbil – inte ännu en SUV vilket vi tackar för – och med halvkombiform.  Men precis som Tesla 3 är detta faktiskt en sedan med bakrutan dragen långt akteröver. Bagageutrymmet är visserligen stort, men har formen av ett brevlådeinkast som lastas djupt. Det finns en minimal frunk, knappt värd besväret att öppna motorhuven för.

Seals interiör är ombonad, inte alls kliniskt rensad som Teslas. Stolarna är i snyggt veganskt läder, höjs och sänks automatiskt, med elektriskt svankstöd och stegvis uppvärmning eller kylning/ventilering. Nackstöden är integrerade vilket funkar bra för mig men inte självklart för den som är riktigt lång eller kort. Ratten ställs in manuellt framåt-bakåt och uppåt-neråt, vilket sammantaget gör det lätt att både hitta en bra sittställning och att variera den under körning. Vissa handtag och utblås ska påminna om sälar, det känns långsökt men designen är i alla fall en smula lekfull vilket inte skadar. Karossformen ger begränsad sikt rakt och snett bakåt, och i dåligt väder saknar man bakrutetorkare. 

Baksätet är bättre än vad formspråket antyder. Takhöjden räcker till så länge man inte är över 180 cm, det går till nöds att sitta tre i bredd men man fäller hellre ner det breda mittarmstödet med dubbla kopphållare. Här finns egen ventilation och dubbla USB-laddare, men vilken temperatur det ska vara i baksätet bestämmer de som sitter fram. Icke-öppningsbart glastak som går från vindrutan till bakrutan är standard och gör kupén ljus och luftig. Det ska vara isolerat men i stark sol blir taket varmt och det sprider sig till kupén så att luftkonditioneringen får arbeta hårdare. Vintertid hålls förbrukningen nere genom att värmepump är standard. 

Överstark toppversion

BYD tillverkar allt utom fönsterrutor och däck själva, vilket underlättar att optimera hur komponenterna lirar med varann, kan pressa priserna och minskar risken för leveransstörningar. Huvudnumret är de egenutvecklade blad-batterierna som sparar utrymme i höjdled och i Seal dessutom är integrerade i bilens konstruktion; ”batteritaket” är bilens innergolv. Det sparar vikt, håller nere kostnader och gör bilen mer vridstyv – nackdelarna kanske blir uppenbara om det blir dags för batteribyte.

Seal finns med bakhjulsdrift med 230 kW eller fyrhjulsdrift med 390 kW, i motsats till Tesla så är fyrhjulsdriften inte räckviddsoptimerad utan innebär att räckvidden sjunker från officiella 57 mil till 52. Men det är snabba mil, 0-100 km/h ska gå på 3.8 sekunder vilket också anges i bilens logga. Den starkare versionen är också 130 kilo tyngre, vilket kompenseras med frekvensreglerade stötdämpare, dock inte aktiv fjädring som hos t.ex. BMW som en smula oväntat är en direkt konkurrent. Jämfört med tyska prestigebilar känns ojämnheter i vägbanan mer och Seal går inte lika ostört över gupp och kanter. 

De tre körlägena Eco-Normal-Sport regleras i mittkonsolen med ett rullvred och gör stor skillnad för upplevelsen. Sport ger för nervös styrning och gasrespons och Eco stryper så mycket effekt att man lika gärna kan välja den motorsvagare versionen – Normal är bästa läget. 

Bromskraftsåterföring har bara två lägen, som är alltför lika. Jag vill ha fler lägen, inklusive 

segling och enpedalsläge och jag vill kunna ställa in med paddlar bakom ratten, inte i en undermeny på pekskärmen. Det gäller också stolsvärme och mycket annat; kör man själv blir det till att stanna bilen eller ta blicken från vägen en lång stund – med resultat att bilens säkerhetssystem protesterar högljutt. Pekskärmen i sig är annars bra och dessutom vridbar – välj med ett knapptryck om den ska vara på högkant eller horisontell. Automatisk luftkonditionering, trådlös laddare, 360-graders kamera, värmepump, navigator och mycket annat ingår – i faktabladet får man leta efter sånt som inte ingår i basversionen. 

Ladda med måtta

Med 82 kWh batteri får man köra väldigt försiktigt för att komma upp i den officiella räckvidden på 520 kilometer, räkna med drygt 40 mil vilket är fullt i nivå med konkurrenterna. Medan BYDs billigare modeller laddar irriterande långsamt, är Seal acceptabel med 150 kW i premiumversionen, 120 kW i de billigare. Det räcker för att ladda upp till 80 procent på runt en halvtimma, men de direkta konkurrenterna från Hyundai och Kia laddar dubbelt så snabbt. 

Hemmavid laddar man med max 11 kW, återigen acceptabelt men flera konkurrenter har 22 kW. Liksom andra BYD har Seal vehicle-to-load så att du t.ex. kan driva elutrustning från bilen. Ladduttaget är på högra bakflygeln, ingen favoritplacering för mig eftersom man då måste backa in till de flesta laddarna, men 360-kamera underlättar. 

Säkerhet: Hög men irriterande 

Att gå igenom säkerheten för BYD är en uppvisning av förkortningar; här finns varningssystem för framförvarande fordon (FCTA) och broms vid framförvarande fordon (FCTB), för bakomvarande fordon (RCTA) och broms vid bakomvarande fordon (RCTB), dödavinkelvarnare (BSD), nödfilhållningssystem (ELKA), varning för kollision (PCW), varning för dörröppning (DOW), automatisk nödbromsning (AEB), intelligent hantering av hastighetsgräns (ISLC), filbytesvarning (LDW), filbytesförhindrare (LDP) och trafikskyltsigenkänning (TSR), alla airbags du kan tänka dig utom för knäna, ultraljudsradar och kameror. 

Det och BYDs sandwichkonstruktion av batteri och chassi förklarar toppbetyget från Euro NCAP, fem stjärnor med god marginal. Det känns också säkert och tryggt att köra Seal, där de drygt 500 hästkrafterna snarare ger snabba omkörningar än uppmanar till bus. Baksidan är att många av säkerhetsfunktionerna ger ljudsignaler i tid och otid. Det är ett fasligt pipande för allt bilen kan tänkas varna föraren för, avstängningsbart i touchpanelens undermenyer, men efter varje start är det tillbaks. Delar av detta är nu lagkrav från EU, som att en hastighetsöverträdelse med en enda km/h ska varnas för, men konkurrenter visar att det kan utformas på ett mindre irriterande och i slutändan trafikfarligt sätt.

Toppa sälen!

Seal kostar från 559 900 kronor, vilket är lite i överkant jämfört med motsvarande Tesla 3 som laddar snabbare och efter uppdateringen blivit en mer komfortabel bil. Utförandet heter då Design, och har all tänkbar utrustning inklusive klädsel i läder (äkta eller fejk) och glastak. Testbilen är en Excellence med fyrhjulsdrift och värstingmotor, den ”halvaktiva” fjädringen och head-up instrumentdisplay. Inget av detta behövs och att förlora sju mils räckvidd känns onödigt – tills vi inser att merkostnaden bara är 30 000 kronor. Då är läget ett helt annat; välj värstingmodellen!

Längre fram kommer också basversionen Comfort med bara 61 kWh batteri och en räckvidd på knappt fyrtio mil. Är prisgapet nedåt bara 30 000 kronor, vilket vore det logiska, så är besparingen allt för liten och vi föreslår alltjämt toppversionen. Men konkurrensen är stenhård nu; du får Miljöbästa Bil Tesla 3, Årets Bil Kia EV6, Hyundai Ioniq 6, Polestars uppdaterade 2:a eller BMW:s nya i4 för ungefär samma pengar. Det är kaxigt av BYD att inte prisa in sig på marknaden, men vi skulle tveka både en och två gånger innan vi väljer en relativt okänd kines framför dessa fina bilar. Ännu ett skäl att tveka bjuder BYD på själva: Under året kommer kombiversionen U som ser lovande ut.

Vi gillar: Låg merkostnad för toppversionen, komfortabel, motorstark

Vi ogillar: Inte halvkombi, lite för dyr, borde ladda snabbare

Överväg också:

  • BMW i4: Helt ny, komfortabel, sportig
  • Hyundai Ioniq 6: Samma tvålform, snålare, laddar ultrasnabbt
  • Kia EV6: Rymligare, superstark i GT-version, 800 volts-teknik
  • Polestar 2: Kinesisk svenskättling som blivit snålare 
  • Tesla 3: Prispressare, snabbladdare, tillgång till Superchargers

Mattias Goldmann

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem