Kia Niro

Pris: Action 530 500 kr, Advance 560 500 kr, Advance Plus 580 500 kr, privatleasing från 5 995 kr/mån,. Förmånsvärde från 4 162 kr/mån

Säkerhet: Fyra till fem stjärnor av Euro NCAP, beroende på version. Skydd av vuxna i bil 91%, skydd av barn 84%, fotgängare 75%, förarstöd 60%, med säkerhetspaket 79%. 

Motor: Elektrisk permanentmagnet synkronmotor. Max effekt 204 hk (150kW), max vridmoment 255 Nm

Batteri: 64.8 kWh, litiumjon-polymerm 358 V, 443 kg

Laddning: Mode 2, typ 3, 11 kW trefas ombordladdare, 6 timmar med 16 A, 3.6 kW 18 timmar med 16 A, 100 kW DC snabbladdare 0-80% 50 min, 90 min med 50 kW

Mått: L 442 cm, B 182 cm, H 157 cm, axelavstånd 272 cm

Vikt: Tjänstevikt 1 814 kg, totalvikt 2 200 kg, max släp 750 kg, max taklast 80 kg

Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 475 liter bak, 20 liter i frunk, 1 392 l med fällt baksäte

Kraftöverföring: Elektrisk fyrhjulsdrift, direktverkande automatlåda

Prestanda: 0–100 km/h 7.8 sekunder, toppfart 167 km/h

Förbrukning: 1.57 kWh/mil

Räckvidd: 460 km blandad (WLTP)

Garantier: Nybils- och batterigaranti 7 år/ 15 000 mil, 7 års assistens i samband med original service, 7 års telematik

Kia är ledande inom laddbart, vilket Niro som elbil och laddhybrid starkt bidragit till – men på sistone har den blivit omkörd av modernare konkurrenter. Därför är vi spända på nya versionen, återför den Niro till tronen?

Niro tar ett kliv upp

Kia ska nå 100% laddbart i nybilsförsäljningen i Sverige år 2024, och kom år 2022 till hela 87%. Nya Niro ska bidra till slutspurten, och även om den finns som icke-laddbar hybrid så är det laddhybriden och den rena elversionen som lyfts fram. 

Första generation Niro kom 2016, elversionen fick det i Sverige lite olyckliga namnet e-Niro, nu är det bara Niro oavsett modell. När vi ställer nya Niro bredvid föregångaren syns det att yttermåtten svält ett par centimeter på alla ledder, men framför allt är uttrycket ett annat, mer SUV:igt. Fronten har fått vad Kia kallar för tigeransikte med sin udda placering av framlyktorna, men aktern är det som sticker ut, med en kontrastpanel från taklinjen till hjulhuset – modig eller meningslös design beroende på hur du ser det. Plattformen är helt ny och uppemot 70 kilo lättare än förut, men drivlina, batterier och elsystem är samma som tidigare och faktiskt är elmotorn något svagare än tidigare.

Invändigt har Niro moderniserats rejält, med en förarmiljö som känns igen från Kia EV6 även om de dubbla digitala skärmarna på 10.25 tum var är något mindre. Bilen är redo för både Android Auto och Apple CarPlay-smarttelefonspegling, om än inte trådlöst, och har därutöver en egen, smart navigator. Röststyrningen är bland de sämsta jag varit med om, den förstår i princip inget av vad vi säger. 

Instrumenteringens färg ändras beroende på körläge, mer kul än meningsfullt. Temperatur och volymen, de kontroller som används oftast, sköts med riktiga vred. Mittkonsolen är flytande, med startknapp vinklad mot föraren, och en ny växelpuck. Materialen är mer påkostade än förut, med bonuspoäng för att mycket är återvunnet och läderklädsel inte tillgängligt. 

Ratten är uppvärmd, skön att greppa i veganskt läder och inställbar i alla led. Framstolarna är sköna, utom de konstigt utformade och hårda nackstöden. De är både uppvärmda och ventilerade och passagerarstolen kan fällas nästan helt horisontellt – perfekt för en powernap medan billen laddar. Ett litet, öppningsbart soltak ger viss trivsel men gör inte kupén värst mycket ljusare. De breda C-stolparna och den lilla bakrutan gör sitt till för att kupén ska bli mörk och runtomsikten begränsad.

Baksätet har blivit något rymligare än förut, med bra benutrymme tack vare ett längre axelavstånd än förut och att framstolarna är smalare än förut. Takhöjden är god fast man sitter på batterierna, och med både egen ventilationskontroll och flera ladduttag. Baksätet är fäll- och delbart 60/40 och blir då helt platt. Bagageutrymmet har blivit något större än förr och bakluckan går långt ner, med ett extra utrymme under golvet och en liten frunk under motorhuven. Dessutom får Niro dra släp, även om det inte får väga mer än 750 kilo.

Vilsam och bekväm

Kia går motsatt väg mot konkurrenterna och plockar bort några hästkrafter jämfört med tidigare för att få lugnare gång. Därmed är Niro en av de långsammare elbilarna i sin klass, men de har tänkt rätt – detta är ingen sportbil. Körningen blir trygg och lugn, med bekväm fjädring, exakt styrning och en bra körfältsassistent. Dock är sikten inte lysande; bakrutan är liten och de bakre takstolparna rekordbreda – en klar försämring jämfört med förra generationen Niro som hade en extra uppsättning fönster i aktern.

Bromskraftsåterföringen kan regleras i fem steg, från ett rent segelläge till enpedalskörning. Det sköts med paddlar bakom ratten, mycket smidigt. Filkörningsasssistenten är vilsam, bilen studsar inte alls mellan linjerna som vissa Volvobilar. Den kan också ta hand om omkörningar, har adaptiv farthållare och många andra tekniska hjälpmedel inklusive att den med vissa begränsningar kan parkera sig själv.

Med en knapp på ratten väljs mellan fyra körlägen; Eco, Normal och Sport samt ett särskilt läge för halka. Skillnaden mellan lägena är inte enorm, men Eco ger någon mils extra räckvidd och räcker till, och i motsats till många andra elbilar så behåller Kian det läge jag valt vid omstart. 

Bästa säkerhet kostar extra

Förra generationens Niro fick toppbetyg hos Euro NCAP, men grundversionen av nykomlingen får faktiskt bara fyra. Det beror på att flera säkerhetsfunktioner kräver att du köper tilläggspaketet; gör så och betyget stiger till fem. I praktiken kommer inte många Niro att säljas med det lägre betyget i våra delar av världen, men det är dumsnålt att inte ha all säkerhet som standard. 

Besvikelse vid stolpen

Kia utökar räckvidden genom att ha värmepump som standard, liksom en “Driver Only”-funktion för luftkonditioneringen. Däremot är luftmotståndet på Cw 0,29 inte imponerande lågt, och det gör att den angivna förbrukningen inte blir lägre än 1.57 kWh/mil. Vi snittar ungefär samma, med kraftigt ökande förbrukning i motorvägsfart och när den stora kupén behöver kylas. Om nya Niro ska produceras lika länge som föregångaren, kommer förbrukningen att med tiden upplevas som besvärande dålig. Det gäller också laddningen, som inte är snabbare än 100 kW och knappt ens det – mycket mer än 80 blir det inte trots att batterierna kan förvärmas för optimal laddning. I motsats till större EV6, är systemet på normala 400 volt.

Desto bättre är att Niro är bland de första i sin klass att ha V2L, vehicle to load, så att man kan driva elektriska apparater på ström från bilen med en särskild kontakt. Upp till 3 kW kan gå till apparater på max 16 ampere. 

Ladduttaget sitter mitt i fronten, en lite utsatt men i övrigt optimal placering när man ska köra ända fram till laddstolpen. Med Boo Energi erbjuder Kia billigare och 100% förnybar el, med kompletterande klimatkompensation med förnybar energi i andra delar av världen – det blir klimatpositiv el.

Uppdaterad men inte ny

Niro är bara delvis ny, och på de områden där det skulle ha behövts en rejäl uppdatering har ingen förändring skett; laddningen är för långsam och förbrukningen inte särskilt låg. 

Elbilen kostar ungefär 100 000 kronor mer än laddhybriden; nu märks det att elbilspremien är borta. Eftersom laddhybriden dessutom är snål och har en bra räckvidd på el, så blir det är svårt att köra in merkostnaden i elbilen, men den är en bättre upplevelse, starkare och faktiskt lite rymligare. 

Väljer du Niro, så avstå basversionen Action som saknar angelägen säkerhetsutrustning. Advance har också mer komfortabla stolar, stolsvärme i baksätet och bättre ljud, medan man måste gå till Advance Plus för att få något så enkelt som trådlös laddning av mobilen, och får då också autobroms vid backning och lite annan utrustning. I övrigt finns det inte så mycket att välja på; bara en batteristorlek och en motor; inga dubbla motorer som ger fyrhjulsdrift som i EV6. 

De mer välutrustade versionerna kostar som en enklare utrustad Tesla 3 och faktiskt inte så mycket mindre än Kias egen EV6 som är mycket större, laddar mycket snabbare och är klart bättre utrustad. Då räcker det inte att Niro har låga driftskostnader och förväntas få bra andrahandsvärde, den väl tilltagna prislappen är helt enkelt svår att motivera.

Vi gillar: 

Elbil från grunden – och det märks

Vehicle-to-load: kan ladda hemmet eller andra elbilar

Rymlig och bekväm

Goda garantier

Vi ogillar: 

Dyr – Teslapriser är för mycket och steget upp till EV6 är för litet

Långsam snabbladdning

Inte snål

Dålig runtomsikt

Överväg också: 

Hyundai Kona: Samma bas, mindre men också 100 000 kr billigare

Kia EV6: Inte så stort steg upp prismässigt, mycket mer bil för pengarna

MG4: Utrymmesmässigt liknande, billigare, laddar snabbare

Nissan Ariya: Mer suv-lik, fler versioner att välja mellan

Tesla 3: Du får en Tesla för samma pengar. Say no more.

Volkswagen ID3 eller Cupra el Born: Äntligen fixade

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem